تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

معرفی انواع مانتراها بر اساس نیاز شما

معرفی بهترین مانتراها

مانترا کلمات و واژه‌ هایی معنوی، از زبان سانسکریت است که به تکرار موزون مجموعه آواهای هماهنگ و تکرار شونده گفته می‌شود.
گفتن مانتراها برای خالی شدن ذهن، آزاد شدن اندیشه ها، افکار، و ایجاد تعادل ذهنی و افزایش قدرت تمرکز انجام می‌گیرد.
مانترا تمرینی ست که همراه با تکنیک مراقبه و مدیتیشن، که بر روح و جسم تاثیرات مثبت فراوان داشته و در افزایش قوای ذهنی موثر است، انجام می شود.

انجام این تمرین ذهنی در ابتدا متعلق به آئین سیک و جینومزدیسنا، بودایی، هندو، بوده و بسیار مورد مدح و ستایش است.
اما امروزه با توجه به تحقیقات معنوی که در سطوح مختلف انجام گرفته از جمله مانتراها، همچنین با اثبات اثرات مثبت آن بر ذهن، به سایر نقاط جهان و مکاتب فکری نیز راه یافته و انواع مانترا طرفداران زیادی دارد.
با ما همراه باشید تا در این مطلب به موضوع انواع مانترا بپردازیم:

تعریف مانترا

در تعریف مانترا میتوانید اینطور آغاز کرد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی دنیای مادی بسیار گسترش پیدا کرده است، و شلوغ و پر ازدحام شده است، درست است که فرصتها و توانایی های افراد برای پیشرفت و موفقیت وسیع شده اما از نظر ذهنی و جسمی و روحی محدودیت ها و مشکلات بسیار دیگری برای بشریت به وجود آمده است.

مواقع بسیاری هستند که ساعات آرامش و لحظات تمرکز به غنیمتی دست نیافتنی تبدیل می‌شوند و چه بسیار انرژی‌هایی که به خاطر آشفتگی ذهن به‌هدر می‌روند.
در این روزهای شلوغ و پر هیاهو که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هست، به‌دست آوردن آرامش و همچنین حفظ آرامش و تمرکز برای ما فرصتی است که تنها با تمرین و آمادگی ذهنی از جمله تمرینات مانتراها به وجود می‌آید.

مراقبه و تمرینات ذهنی مانتراها برای به دست آوردن آرامش و ایجاد تعادل ذهنی نیز از راه‌هایی است که در جهان مدرن و امروزی مسیری روشن را برای دستیابی به قوای ذهنی بالا به‌ روی افراد می‌گشاید.
مهمترین چیزی که در تمرین مانتراها به دست می آید، ذهن آگاهی است چیزی که تمامی فیلسوفان معنوی و حتی انسانهای عادی نیز به دنبال آن هستند.

آگاهی معنوی تنها چیزیست که از لقاح تا زمان مرگ همراه انسان هست ولی آگاهی معنوی امریست فراموش شده.
با انجام تمرینات مختلف معنوی از جمله تکرار مانترا مدیتیش می توان به اصل وجودی خود دست پیدا کنیم و به درک و آگاهی معنوی برسیم و در زندگی خود به هر آنچه که می خواهیم دست پیدا کنیم و به ذهن آگاهی برسیم و در آرامش کامل زندگی کنیم.

انواع مانترا

مانتراها انواع مختلفی دارند که هرکدام بر اساس نیاز شما قابل انجام است.

مانترای اوم تکرار موزون یک آوا

یکی از انواع مانتراها، مانترای اوم می باشد که تکرار روزانه این مانترا آرامش درونی عمیق و شعف و شادی را برایمان به وجود می‌آورد.
مانترا به‌ معنای تکرار موزون آواهایی مشخص و هماهنگ است.

مانترا در واقع اجرای آئینی است که هدف از آن به‌دست آوردن آرامش، تمرکز و ایجاد تعادل بوده و ذهن را از هر فکر منفی آزاد و رها می کند و به سمت باور و ایمان قلبی می‌رساند.
مانترای اوم نیز یکی از خالص‌ترین و زیباترین نوع مراقبه مانتراها است که همراه با یک آوای خالص مانند صدای آبشار یا نوای موسیقی طبیعت اگر همراه باشد ذهن را در رسیدن به بالاترین درجه تمرکز می رساند. مانترای اوم بسیار یکی از مانترای معروف و مورد کاربرد است.

مانترای اوم نوعی تفکر رها و آزاد از دنیای مادی است که موانع حسی تمرکز را از میانه راه برداشته و به فرد قدرت ذهن آگاهی و شناخت حقیقت را می‌دهد.
لازم به ذکر است بگوییم اجرای برنامه مانترای اوم، قدرت آزادسازی انرژی نهفته درون را به افراد می‌بخشد.
نیرویی معنوی و الهی که ذهن را در رسیدن به آرامش درونی کمک کرده و شادی و شعف را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

نحوه گفتن آوای مانترای اوم

نحوه گفتن آوای مانترای اوم
گفتن مانترای اوم که با تکرار آواهای حساب شده و موزون از زبان سانسکریت انجام می‌شود نوعی مراقبه و ذن به‌شمار می‌آید.

به این معنا که تکرار پیوسته و آهنگین کلماتی است که ذهن شما را به‌طور کامل متمرکز و به‌خود معطوف کرده و در نهایت با تکرار ملکه ذهن شده و به انسان آرامش می‌بخشد.
انتخاب آواها و واژگان مورد نظر جهت این کار اغلب از میان اسامی خداوند صورت گرفته و روح انسان را متوجه حقیقت درون می‌کند.

گفتن آوای مانترای اوم با مراقبه کلید واژه و رمز دستیابی به تمرکز و آرامش درونی و واقعی است.
موضوع اصلی در گفتن مانترای اوم، در واقع مسیری است که فرد برای رسیدن به آرامش عمیق و ایجاد تعادل در کارهایش انتخاب می‌کند.
شیوه اجرای مانترای اوم نیز باید هدفمند باشد و به طور صحیح انجام شود.
زیرا در این اذکار مانتراها، هدفی مشخص پنهان شده و فرد برای دستیابی به آن هدف باید تلاش کند، شیوه اجرای آئین مانتراها نیز باید هدفمند و مشخص باشد.

چگونه مانتراها را به شیوه های صحیح اجرا کنیم

 گام اول، تکرار:
روش اجرای انواع مراقبه از نوع مانتراها باید تا مدت‌ها ثابت بوده و این کلمات یا عبارات باید بارها و تا زمان متوالی تکرار شوند.
می توان برای آگاهی بیشتر از اینکه چه مانترایی را باید به کار برد از یک استاد کمک گرفت و همچنین زمان تغییر مانترا را نیز از یک استاد سوال کرد.
همچنین باید در انتخاب مانترا و ثبات آن توجه لازم را داشته باشیم.
گام دوم نظم:
جهان هستی دارای نظم آشکار و  پنهان است که نظم پنهان را تنها چشم‌های بصیر و بینایان درونی قادر به رویت آن هستند.
برای دستیابی به قدرت ذهنی متمرکز و آرامش درون تمرین و تکرار منظم و پیوسته واژه‌ها حتی از تعداد آن نیز مهم‌تر است.
نظم را در تمرین رعایت کنید.
گام سوم تکرار تعداد معین:
برای رسیدن به نتیجه بهتر، مانتراها به تعداد مشخص تکرار شود.
برای آنکه تعادل بین جسم، روح و انرژی آزاد شده حفظ شود بهتر است کار آواخوانی یا تکرار با تعداد کمی آغاز شود و به‌مرور زمان افزایش یابد. استفاده از وسیله‌ای مثلا تسبیح برای شمارش و خارج نشدن از نظم تعداد نیز مفید است.
گام چهارم باور قلبی، پذیرش و ایمان:

گام چهارم باور قلبی، پذیرش و ایمان:
مهمترین نکته این است که انجام هر نوع مراقبه، تنها زمانی به نتیجه مفید و پایدار می‌رسد که ایمان، اعتقاد و باور قلبی را با خود به ‌همراه داشته باشد.
مطمئنا، تکرار زبانی و بدون اعتماد و باور قلبی هیچ عبارت یا کلامی شما را به آرامش نمی رساند و باعث ایجاد قدرت ذهنیتان نمی شود.
گام پنجم درک تفاوت و آگاهی از معنای کلام:
واژگان و کلمات مانتراها که در مراقبه و برای رسیدن به آرامش ذهنی بیان و تکرار می‌کنیم، هر یک دارای مفهوم و معنای خاص هستند.
باید این مفاهیم را بدانیم و درکشان کنیم و با آنها آشنایی داشته  باشیم،اگر چنین نباشد بی‌شک نخواهیم توانست روی تاثیر آنها بر ذهن چندان حساب باز کنیم.
گام ششم روش اجرا:
در اجرای این روش از راه‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی عبارات را در ذهن خود مرور می‌کنند وتصویر آن را نیز در ذهن می بینند و برخی آن را به‌شکل زمزمه بر لب‌ها جاری می‌کنند، و صدای آوایشان شنیده می شود.
کسانی که تمرکز پایینی دارند می توانند در ابتدا با صدایی که از بلند است مانتراها را بگویند زیرا این کار سبب می شود که ذهنشان به جای دیگری پرواز نکند و تمامی حواسشان به تمرین باشد.

فواید مانتراها

مانند هر نوع دیگر از مراقبه، تمرین مانتراها نیز فواید زیادی برای بدن و روح افراد دارد.

افراد مختلف بعد از انجام تمرینات تجربیات متفاوتی دارند و هر شخص جذب های مختلفی را تجربه می کند.  اولین و مشخص ترین فایده تکرار این آواها، رسیدن به آرامش قلبی و رهایی از انرژی‌های منفی است.
تکرار آواهای تک هِجایی گاه با سازهای کوبه‌ای همراه بوده و چاکراهای انرژی که منبع ورود و خروج انرژی در بدن هستند را نیز فعال و پاکسازی می کند.

مانتراهای قوی و آوازخوانی مقدس، و چند بخشی با انرژی بسیار قدرتمند الگوی والا و توانای عمیقی در ذهن ایجاد می‌کند.
انجام تمرینات مانتراها، پاک کردن بدن اثیری از نیروهای منفی و همچنین جایگزینی انرژی‌های مثبت به جای انرژی منفی و کدر قرار دارد که هر کسی بخواهد می تواند این تمرینات مانتراها را انجام دهد.

همچنین میتوایند مقاله مانترا عشق را مطالعه کنید

فواید مانتراها

سخن آخر

مانترا انواع مختلف دارد ولی در نهایت واژه مانترا به معنای رها شدن است و از ۲ بخش مان و ترا تشکیل شده‌است که مان به معنی فکر و ترا به معنای آزاد شدن است.
همان طور که از معنی این واژه پیداست، این تمرین برای رهایی و آزادی درونی استفاده می شود.

برای رسیدن به حقیقت و ارتباط با نیروی الهی که درون ما انسانها است باید از تمرینات روحانی و معنوی استفاده کنیم و این روش، شیوه‌ای برای رسیدن به خود حقیقی و درونی است که انسان را با هم‌آوایی و تکرار به مسیر کسب انرژی‌های مثبت و آزادی رهنمون می کند.
نظم پنهان و نهفته و اجرای دقیق کلید واژه‌ها به همراه تمرکزی که از این طریق به‌دست می‌آید به آزاد شدن انرژی درونی منجر شده و نیکی ها را جذب می کند و در نهایت به آرامش و لذت واقعی و حقیقی پیوند می خورد.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن مشکات راد

عالی بود من بهره کافی بودم سپاسگزارم

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x