تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چطور بی خیال باشیم و فکر و خیال نکنیم؟

چطور بی خیال باشیم و فکر و خیال نکنیم؟

چطور بی خیال باشیم؟ آیا بی خیال بودن خوب است؟ آیا بی خیال بودن و فکر و خیال نکردن، کار آسانی است؟ بی خیال بودن از دیدگاه مثبت آن چگونه تعریف می شود؟

اگر شما نیز زیاد فکر و خیال می کنید و به نظرتان این موضوع باعث کاهش کیفیت زندگی و از دست دادن شادی و نشاط در شما شده است، در این مطلب با ما در متا راز همراه باشید.

بی خیال باش!- چطور بی خیال باشیم

به هنگام عصبانیت یا هنگام تحریک از نظر احساسی ممکن است شنیدن جمله “بی خیال باش!” بیشتر باعث عصبانیت شما شود؛ اما بایستی توجه داشته باشید که این کار در برخی از مواقع بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

به عنوان مثال وقتی با یکی از اعضای خانواده خود در مورد موضوعی به اختلاف برخورد کرده و بحث می کنید، اگر بحث به مشاجره و نزاع لفظی رسید بهتر است توضیحات معقول خود را ارائه کرده و بی خیال باشید.

شما نمی توانید اعضای خانواده و به خصوص پدر و مادر خود را کنار گذاشته و با آنها قطع رابطه کنید؛ پس بهتر است بی خیال بحث و جدال شوید و اجازه دهید زمان مشکل را حل کند.

این موضوع در مورد مسائل کاری و تحصیلی نیز گاها صحت دارد. شما زمانی که با یک همکار، مدیر، استاد یا یکی از کارکنان واحد آموزش در دانشگاه دچار اختلاف می شوید،
بهتر است عصبانیت خود را کنترل کنید و بی خیال باشید. در این حالت بهتر می توانید مشکل را حل کنید. ضمن اینکه از پیامدهای بعدی ادامه بحث، فکر و خیال و … نیز در امان می مانید.

بی خیال باش!- چطور بی خیال باشیم

 به جای واکنش احساسی، واکنش منطقی از خود نشان دهید!

در هر موقعیت تا جای ممکن باید سعی کنید به جای واکنش احساسی، واکنش منطقی از خود نشان دهید. اما در زمان هایی چون زمان عصبانیت، ناراحتی و خشم، نشان دادن واکنش منطقی بسیار سخت است.
این موقعیت ها همان موقعیت هایی هستند که با شنیدن جمله “بی خیال باش!” دچار عصبانیت و واکنش های منفی بیشتری می شوید. پس راهکار های عملی بی خیال بودن کدامند؟ چطور بی خیال باشیم؟

در مسیر زندگی، کوله پشتی خود را سبک کنید!

زندگی خود را همچون جاده ای فرض کنید که دارای ناهمواری ها و سنگ و کلوخه های فراوانی است. در این مسیر به شما نعمتی به نام روح و روان داده شده است که آن را به عنوان یک کوله پشتی بر دوش شما در نظر می گیریم.

شما برای ادامه مسیر به هنگام برخورد با سنگ و کلوخه ها آنها را در کوله پشتی خود قرار داده و راه را برای ادامه زندگی هموار می کنید.
اما اگر گاه به گاه اقدام به خالی کردن کوله خود از سنگ ها نکنید دیری نمی پاید که از پا افتاده و متوقف می شوید. پس ظرفیت روحی شما همچون یک کوله پشتی بر روی دوش تان در یک مسیر ناهموار، محدود است.

بنابراین برای پیشروی در مسیر زندگی بایستی به این ظرفیت دقت بیشتری داشته باشید.

در مسیر زندگی، کوله پشتی خود را سبک کنید!

زمانی که در برابر انواع مشکلات تصمیم می گیرید که بی خیال باشید و فکر و خیال نکنید در واقع دارید کوله پشتی خود را سبک می کنید تا با نیروی بیشتری به سمت پیشرفت حرکت کنید.
وقتی از اهمیت مقوله “بی خیال بودن” آگاه می شوید و آن را در زندگی خود تمرین می کنید؛ به جایی می رسید که حتی واکنش های تند و عصبانیت های بی مورد افراد می تواند باعث تعجب شما شود.

البته بی خیال بودن به معنای عدم مسئولیت پذیری یا به تعویق انداختن انجام امور نیست.
برخی از افراد در دادن صفت بی خیال به کسی، این صفت یا ویژگی را در مورد افرادی به کار می برند که خوابالو هستند، وظایف خود را به موقع انجام نمی دهند، حس مسئولیت پذیری پایینی دارند و ….

اما دقت داشته باشید که بی خیال بودن با تمام این مفاهیم کاملا متفاوت است و مقوله ای دارای پیامدهای مثبت محسوب می شود.

به چنین افرادی می توان بیشتر صفت تنبل بودن را نسبت داد تا بی خیال بودن!

بی خیال بودن یعنی تمام تلاش و توان خود را به کار گیرید و در برابر ناملایمات زندگی فکر و خیال زیاد نکنید و بیشتر به دنبال راهکار به جای آسیب روحی به خود باشید.
زمانی که در برابر آسیب ها و مشکلات بخواهید به کسی یا چیزی آسیب وارد کنید قطعا به خود و زندگی تان نیز آسیب وارد می کنید. پس خونسرد باشید و به دنبال راهکاری معقول و منطقی بروید.

نسبت به افراد آسیب رسان، بی تفاوت باشید تا با فکر و خیال، خود را آزار ندهید!

قطعا کسانی در اطراف شما هستند که با کلام یا رفتار خود در زمان و موقعیتی خاص به شما آسیب وارد کرده اند. برای عدم آسیب به خود در این موارد، بهتر است آنها را ببخشید.
بخشیدن به این معنا نیست که کارهای نادرست و اشتباهات آنها را فراموش کنید، بلکه بدین معناست که با وجود آگاهی از آسیب هایی که به شما وارد کرده اند، بی تفاوت باشید.

در این حالت در واقع سلامتی و آرامش خود را مقدم بر هر چیز و هرکس در نظر می گیرید.
در حالی که با فکر و خیال کردن نه تنها نمی توانید فرد مقابل را تغییر دهید، بلکه به خود نیز آسیب هایی را وارد می کنید. پس به مسیر پیشرفت خود در زندگی با بی تفاوت بودن و بی خیال بودن نسبت به افراد با انرژی های منفی ادامه دهید.

اگر نتوانستیم بی خیال باشیم، چه کنیم؟

با دانستن تمام این نکات در مورد “چطور بی خیال بودن” گاهی ممکن است نتوانیم بی خیال و بی تفاوت باشیم؛ ما باید احساسات خود را به خوبی بشناسیم، گاهی عصبانی نیستیم و فقط دلخوری یا ناراحتی از کسی یا چیزی را داریم؛ و گاهی ناراحت نیستیم و صرفا به صورت آنی و لحظه ای عصبانی شده ایم. در حالت دوم بهتر است به اعصاب خود مسلط شده و خونسردی خود را حفظ کنیم.

البته پس از هر اتفاق ناخوشایند اگر نتوانستید بی خیال شده و نسبت به آن موضوع و اتفاق بی تفاوت باشید، اشکالی ندارد! به خود زمان بدهید تا آن را پذیرفته و آمادگی لازم برای بی تفاوت بودن را پیدا کنید.
با کسی که شما را ناراحت کرده و باعث عصبانیت تان شده است گفتگو کنید، اگر از گفتگو اجتناب می کند یا حرف های شما را نمی فهمد، با یک فرد آگاه در این باره صحبت نمایید یا به سراغ مشاور روانشناس بروید.

این کارها باعث می شوند راحت تر بتوانید او را ببخشید و نسبت به اتفاق پیش آمده بی تفاوت باشید. پس خودتان را به سبب آزاری که کسی به شما رسانده است بیشتر آزار ندهید و به جای افزایش سنگ های کوله پشتی خود، آن را خالی کرده و با فراغ بال به ادامه مسیر بپردازید.

هیچ کس و هیچ چیز در زندگی ارزش برهم زدن آرامش شما را ندارد!

زمانی که با موقعیت های ناخوشایند در زندگی مواجه می شوید با فکر کردن به این موضوع که “هیچ کس و هیچ چیز، ارزش برهم زدن آرامش مرا ندارد”، می توانید خونسردتر باشید و مشکل را بهتر و معقول تر حل کنید.
در این حالت علاوه بر ارائه راهکارهای کارآمد، پس از اتفاق پیش آمده فکر و خیال اضافی را نیز در مورد آن نمی کنید.

در بسیاری از مواقع افرادی که به شما آسیب می زنند یا نادان هستند یا از روی ناآگاهی حرفی زده یا رفتاری ناخوشایند از خود نشان می دهند.
در مورد افراد نادان هیچ کاری نمی توان کرد چرا که آنها در فهم کلام شما دچار مشکل خواهند شد و بهترین کار بی تفاوت بودن است. اما در مورد افراد ناآگاه تذکر در مورد اشتباهات، حتی در صورت جبهه گیری آنها، می تواند باعث شود که بیشتر بر رفتار و کلام خود فکر کنند.
چطور بی خیال باشیم؟ در یک جمله اتفاقات را قبول کنید، راهکارهای ممکن را ارائه دهید، بی تفاوت باشید و به آرامش خود در زندگی بیشتر بها دهید!


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x