تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونگی زندگی در زمان حال – تکنیک های کاربردی زندگی در لحظه

چگونگی زندگی در لحظه حال و لذت بردن از آن

همه ما این جمله را شنیده ام که روزی به ما گفته اند: لحظه ها را غنیمت بشمار و از زندگی در زمان حال استفاده کن
در دنیای شلوغ امروز که تکنولوژی به سرعت به جلو پیش می رود و زرق و برقها و سر و صداها از هر سو آرامش مغز انسان را برهم می زند چطور می توان زندگی در زمان حال را اجرا کرد.

اصلا زندگی در زمان حال یعنی چه؟ چرا باید در لحظه زندگی کرد؟ در این مقاله از سایت متا راز با ما همراه باشید تا در مورد اینکه چرا و چطور باید درزمان حال زندگی کنیم بیشتر بدانیم.

زندگی در زمان حال

لحظه حال به چه معناست

زندگی در زمان حال یعنی در همین الان که هستید و مشغول به هر کاری که هستید در حال لذت بردن و آرامش باشید.
وقتی بدن، ذهن و روحتان آرام باشد و در لحظه ای که مشغول به هر کاری هستید شاد باشید یعنی فرمول در لحظه زندگی کن را خوب بلد هستید.

شما هم حتما در اطرافیان خود کسانی را دیده اید که مدام از این جمله استفاده می کنند و دم از مثبت نگری و شعارهای زیبا می زنند.
اما وقتی به زندگی شخصی آنها نگاه می کنید می بینید که هیچ نشانی از آرامش و در لحظه اکنون زندگی کردن را در آن مشاهده نمی کنید.

بنابراین زندگی در زمان حال فقط یک شعار زیبا نیست بلکه انجام یک عمل و فرایند احساسی است که شما را به آرامش می رساند.

زندگی در زمان حال یعنی از گذشته و آینده فارق باشید یعنی بدانید که گذشته رفته و نبش قبر کاری بس اشتباه است و آینده که هنوز نیامده و ما بابت چیزی که هنوز نیامده چرا باید خودمان را در رنج و نگرانی قرار دهیم.
وقتی در حال فرستادن ارتعاش های منفی از ذهن هستیم در واقع مدام انرژی منفی را به خود جذب می کنیم و این کار سبب می شود که آرامش از زندگی به راحتی برود.

برخی افراد هم هستند که مدام می گویند دیدی گفتم من می‌دانستم من درست گفتم می‌دانستم این اتفاق وحشتناک می افتد بله او می‌داند زیرا مدام در حال فکر کردن به آن اتفاق بوده است و آن را جذب خود کرده است.
رنج گذشته و نگرانی برای آینده جز اینکه ذهن و افکارمان را دچار اختلال کنند چیز دیگری به همراه ندارند.

از نظر بزرگان زندگی در زمان حال از هر آنچه که هم اکنون داری لذت یعنی درد و رنج نداشتن و زمانی شما فارق از رنج می شوید که آگاهی و خردتان بالا باشد و به آرامش کامل رسیده باشید.

اهمیت زندگی در زمان حال

اهمیت در لحظه زندگی کردن

به کسانی که دچار بیماری افسردگی هستند نگاه کنید متوجه می شوید که آنها مدام در گذشته هستند یا کسانی که دچار استرس و نگرانی هستند مدام به آینده فکر می کنند آینده و گذشته را رها کنید و آزادانه در لحظه اکنون زندگی کنید.
اگر تمرکز بر روی اکنون نباشد ذهن مدام به جاهای دیگر پراکنده می شود یا به سمت حسادت و کینه ورزی می رود یا نگرانی و ناامیدی و استرس ها تمامی این افکار و حالا احساسی را با تفکر به وجود می آوریم در واقع ذهن انسان که منشاء افکار است می تواند بهترین دوست یا می تواند دشمن شما شود.

زیرا اگر بتوانید ذهن خود را برای زندگی در زمان حال متمرکز کنید در این شرایط هست که کاملا می توان گفت در لحظه حال زندگی می کنید یعنی در حال لذت بردن واقعی هستید و سپس رضایت از خود نیز به وجود می آید.

فکر کردن به آینده انسان را ناتوان جلوه می دهد برای همین شخص دچار استرس می شود و گذشته هم به انسان القا می کند که به اندازه کافی خوب نبوده.

وقتی در زندگی در زمان حال را تجربه می کنید در واقع کنترل افکار و زندگیتان دست خودتان است، برای خوش بودن نیاز به دیگران ندارید خودتان خوب می‌دانید که چه باید بکنید تا در آن لحظه شاد باشید، در لحظه حال بودن خلاقیت هایتان را شکوفا می کند.

زیرا وقتی به هم اکنون متمرکز می شوید به اصل وجودی خود نزدیک شده و استعدادهایتان به سطح می آیند زیرا هم اکنون شما وارد دنیای درونیتان شده اید و از همه مهمتر با منبع اصلی و انرژی برتر وصل می شوید.
همه این کارها را لحظه اکنون می کند زیرا اکنون یعنی شاد بودن و در آرامش بودن، آرامش هم ارمغانش این است که شما را وارد لایه های عمیق وجودیتان می برد جایی که توسط آن به هر آنچه می خواهید دست میابید.

 تمریناتی برای زندگی در زمان حال

زندگی در زمان حال

۱ – مدیتیشن انجام دهید

مراقبه و مدیتیشن یکی از تمریناتی هست که شما را به هیچ کس، هیچ جا، و هیچ زمان تبدیل می کند.

یعنی شما را از گذشته و آینده رها کرده و در لحظه اکنون قرارتان می دهد.
عملکرد مراقبه این شکل هست که شما را وادار می کند بر روی تنفس خود متمرکز شوید و این کار کمی شما را وارد لحظه اکنون میکند زیرا مجبور می شوید که به هیچ چیز فکر نکنید

وقتی به چیزی فکر نمی کنید یعنی در لحظه اکنون هستید و تمرکزتان در لحظه حال است.

در هنگام مراقبه بدن ذهن و روح آرام می شود و در نهایت آرامش تمامی سطوح وجودی را در بر می گیرد در این تمرینات در واقع تفکرات ذهنی متوقف می شوند و شما آرام و ریلکس می شوید به مرور زمان با انجام این تمرینات مراقبه ،زندگی در زمان حال را تجربه می کنیم و شادی و نشاط وارد زندگیمان می شود.

۲ – تمرکز کنید

به یک جسم متمرکز شوید مثل شمع یا حتی یک لیوان آب یا هر چیز دیگر، و هم‌زمان نفس های عمیق بکشید و تمامی حواس پنجگانه خود را به آن جسم دهید. تنفستان بلند و عمیق باشد این تمرین را از سه دقیقه شروع کنید و وقتی زمان تمرین بالاتر رفت در میان نفسهای آرام، تنفستان عمیق باشد و تماما به تنفستان متمرکز باشید. این کار سبب می شود که در حواستان به لحظه اکنون باشد.

۳ – در طبیعت قدم بزنید

به طبیعت بروید و با پای برهنه بر روی زمین قدم بزنید بگذارید از زمین انرژی دریافت کنید و همین طور که قدم می زنید تمامی آگاهی و توجه خود را به کف پاها بدهید به هیچ چیز دیگر فکر نکنید و تماما خودتان را مجبور کنید که فقط به انرژی که از سمت زمین وارد کف پاها می شود توجه کنید.

۴ – بدن خود را اسکن کنید

4 - بدن خود را اسکن کنید

این تمرین را می توانید توسط پاکسازی چاکراهای بدن انجام دهید.

چاکراها مراکز انرژی بدن هستند که انرژی حیات از طریق چاکراها وارد بدن می شوند می توانید در جایی آرام بنشینید و یک به یک به اعضای بدن متمرکز شوید و به صورت آگاهانه سعی کنید انرژی حیات را که به صورت ذراتی سفید هستند وارد آن قسمت کنید و آنجا را پاکسازی کنید.

اسکن و پاکسازی بدن باعث می شود که از تیرگی ها پاک شوید تیرگی هایی که ناشی از افکار و احساسات و اعمال منفی و مخرب ایجاد شده اند.
وقتی بدن پاک می شود و در آرامش قرار می گیرد شما زندگی در زمان حال را احساس خواهید کرد.

۵ – فکرها و احساسات منفی را رها کنید

این کار را توسط جملات تاکیدی هم می توانید انجام دهید وقتی در حال گفتن جملات تاکیدی هستید تمامی آگاهی و توجهتان را به کلمات و جملات دهید بعد از مدتی خواهید دید که وقتی تنها می شوید یا قرار است که فکرهای منفی سراغتان بیاید ذهنتان ناخودآگاه شروع به گفتن جملات تاکیدی می کند و این کار که به صورت عادتی مثبت درآمده است باعث می شود که شم ازندگی در زمان حال را درک کنید

. جملات تاکیدی سبب می شوند که کم کم باورهای ذهنی منفی تغییر کند و افکار مثبت جایگزین شود.

۶ – خودتان را بپذیرید

به خودتان احترام بگذارید و خودتان را همین گونه که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید مدام به دنبال اشکال در خودتان نباشید گذشته را مثل که تجربه بدانید حتی اگر تلخ باشد یا هزینه زیادی برده باشد غیر از این جز آنکه خودتان را وارد مرحله افسردگی و بی ارزشی از خود کنید هیچ چیز دیگری عایدتان نمی شود، گاهی اوقات حتی از خودتان تعریف کنید خودتان را نوازش کنید بگذارید ذهنتان نیز شما را قبول کند و از مقاومت در مقابلتان دست بردارد.

کلام آخر:

درست که می گوییم از گذشته و آینده رها شوید اما گاهی اوقات لازم است که به گذشته بروید تا بتوانید زندگی در زمان حال کنید را تجربه کنید.

مثلا به یاد خوبی های گذشته بیوفتید و ببینید که همه چیز هم بد نبوده و یا به یاد خاطرات خوش گذشته باشید و خودتان را در آن لحظات تصور کنید که چقدر خوشحال بوده اید و بدانید که آن لحظات باز هم تکرار می شوند اگر خودتان را از هر تنش و ناراحتی دور نگاه دارید، و آزادانه و رها زندگی کنید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x