تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونه نفوذ کلام داشته باشیم(راز ارتباطات)

چگونه نفوذ کلام داشته باشیم

نفوذ کلام مهارت ارتباطی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید روی ذهنیت دیگران نفوذ داشته باشید، در نتیجه بتوانید حرف‌های خود را و خواسته‌هایتان را محقق سازید.

گاهی اوقات پیش می‌آید در مکانی مشغول به صحبت هستید و کسی به مکالمه یا گفتگوی شما اهمیتی نمی‌دهد و احساس ناامیدی می‌کنید؛ باید سعی کنید به طور مستقیم صحبت بکنید و این صحبت کردن کوتاه و مفید باشد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد، برای تاثیرگذاری در نفوذ کلام می توان از زبان بدن و ما اشاره استفاده کرد.

تا به حال دوست داشتید آنقدر بر کلام و حرف‌هایتان نفوذ داشته باشد که هر چیزی که به دیگران می‌گویید تاثیرگذار باشد؟ آرزوی شما برآورده شد، شما می‌توانید با تکرار و تمرین به چنین قدرت و نفوذ کلام برسید.

در زندگی ما ناخودآگاه افرادی وجود دارند که اطلاعات‌پذیر هستند اما دسته دیگر از افراد این مشخصه را ندارند پس برای تاثیرگذاری کلام نباید امیدتان را به روی افراد بدون آن مشخصه بزارید.

دسته‌ی دیگر از افراد به طور جداگانه مستقل هستند و دوست ندارند عضو اجتماعی در مکانی باشند که رئیس دارد. همیشه در یک اتاق کاری مستقل مشغول به کار کردن بودند، این ویژگی به خاطر استقلال طلبی آنهاست و آنقدر مهارت‌هایشان را تقویت کرده‌اند که محتاج کسی نباشند. کافی است با داشتن مهارت نفوذ کلام بتوانید به راحتی وارد قلب این آدم‌ها بشوید و اداره‌اشان کنید.

در ادامه برای چیستی چگونه نفوذپذیری کلام داشته باشیم، راهکارهایی ارائه شده است. می‌توانید با تکرار و تمرین نفوذ کلام خود را بالا ببرید و همراهمان باشید.

نفوذ کلام چیست؟

نفوذ کلام چیست؟

نفوذ کلام قدرت مهارتی است که می‌تواند بر شخص یا گروهی تاثیر بگذارد‌. اگر افراد تخت تاثیر قرار بگیرند، آن شخص یا گروه دیگر به روی دیگران تاثیر می‌گذارند. به عبارت دیگر بعضی افراد برای حرف زدن هدف تأثیر گذاری ندارند، اما دسته‌ی دیگر از افراد از نفوذ خود برای نفع استفاده می‌کنند.

به گفته نویسنده و سخنران آمریکایی برایان تریسی: «۸۵ درصد موفقیت شما در تجارت، کسب و کار و زندگی شخصی بستگی به نحوه برقراری ارتباط مؤثر با دیگران دارد.»

با کسب مهارت قدرت نفوذپذیری می‌توانید در گفت و گو و مذاکره‌های خود با روش متقاعدسازی موفق شوید، به اهداف و خواسته‌هایی که در زندگی فردی و اجتماعی دارید برسید.

داشتن مهارت نفوذ پذیری فواید بسیار زیادی دارد و اگر بتوانید با مهارت کلام در دیگران نفوذ کنید، بدون شک دیگران تمایل پیدا می‌کنند که با شما بیشتر صحبت کنند و میتوانید به خواسته هایی که دارید برسید. باورهایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید، در کسب و کار خودتان موفق و به درآمد بیشتری برسید و در هر شغلی که مشغول هستید می‌توانید ترفیع بگیرید و به جایگاه‌های بالاتر برسید. می‌توانید در روش متقاعد سازی موفق شوید و در مذاکرات خود پیروز باشید و در نهایت با هر فردی که ملاقات می‌کنید تاثیرپذیر برای او باشید.

برای داشتن قدرت بیشتر در نفوذ کلام می‌توانید در حین صحبت کردن طوری رفتار کنید که طرف مقابلتان به خوبی حس می‌کند که شما به او گوش می‌دهید. باید با رفتار زبان و بدن نشان دهید که « من به حرف‌های تو کامل گوش میدم و هر حرفی که میزنی برای من اهمیت زیادی دارد.»

راه‌های افزایش مهارت کلامی

راه‌های افزایش مهارت کلامی

 

برای تاثیر پذیری کلام احتیاج به راه‌های افزایش مهارت کلامی می‌باشد تا بتوانیم به روی تک تک کلمات مذاکره یا گفتگوهایمان‌ تسلط داشته باشیم.

۱. در هنگام صحبت کردن حرف خود را مستقیم و بدون طفره رفتن به مخاطب خود انتقال دهید‌؛ سعی کنید برای گفت و گوی خود کوتاه‌ترین و موثرترین جملات را پیدا کنید.

ممکن است مخاطب از حجم طولانی صحبت‌هایتان خسته شود و اشتیاق خود را برای ادامه مکالمه از دست بدهد‌. قبل از حرف زدن بهتر است راجع به آنچه که میخواهید صحبت کنید فکر کنید و از راه‌هایی که می‌توانید حرف‌هایتان را مختصر بیان کنید‌. برای این کار کافی است اعتماد به نفس کافی را داشته باشید و هنگامی که فهم خوبی از متلب حرفهایتان دریافت کردید می توانید آن را مختصر و کوتاه صحبت کنید.

۲. سعی کنید حرف‌های خود را جسورانه به طرف مقابل انتقال دهید و این نوع صحبت کردن تاثیر پذیری بیشتری دارد. اما اگر سعی کنید صحبت مجهولانه داشته باشید به این معنی که حرف خود را با طرفه رفتن به مخاطب انتقال دهید قطعاً تاثیر پذیری کمتری خواهد داشت. پس واضح و قاطعانه حرف‌های خود را بزنید و قطعاً این نوع صحبت کردن نتیجه بهتری نسبت به یک درخواست مبهم و مجهول خواهد داشت.

۳. مطمئناً حرف‌هایی که در آن‌ها اغراق وجود دارد، تعجبی ندارد که افراد آنها را کمتر جدی بگیرند یا به آنچه که گفته می‌شود گوش ندهند. معمولاً استفاده زیاد از کلمات هرگز یا همیشه نشان می‌دهد که شما تمایل دارید در صحبت‌هایتان اغراق کنید! مثال دوست شما به سر ملاقات دیر رسیده و نباید بگویید:

– تو همیشه دیر میرسی، این خیلی رو اعصابه.

سعی کنید فقط حس واقعی‌تان را بگویید:

– مثل دفعه قبل، دیر رسیدی.

۴. در طول روز ممکن است با افراد مختلفی حرف بزنیم و چند درصد از افرادی که با آنها صحبت می کنیم به سادگی نتوان حرف زد، به دلیل این که مدام حواسشان پرت است یا شنونده خوبی نیستند. در این مواقع اصرار می‌تواند واقعاً مفید باشد و چندین بار حرف‌هایتان را تکرار کنید و طرف مقابل مجبور خواهد شد که برای حرف‌های شما ارزش قائل باشد.

راه‌های بسیاری برای افزایش مهارت کلامی موجود می‌باشد. اما در نتیجه کلی باید در مهارت کلامی سعی کنید حرف‌هایتان را کامل و بدون بریدگی بزنید، از زبان بدن بسیار استفاده کنید که می‌تواند هماهنگ با ارتباط چشمی تاثیر پذیری بیشتری داشته باشد.

تکنیک‌های نفوذ کلام

علاوه بر مهارت کلامی باید بیاموزیم از چه تکنیک‌هایی در نفوذ کلام استفاده کنیم. یادگیری تکنیک‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بهتر مخاطب خود را تحت تاثیر قرار بدهیم و در حین صحبت او حاضر باشد تا آخر گفت و گو به ما گوش دهد و ارتباط چشمی خود را با حواس پرتی قطع نکند.

هنگامی که مشغول صحبت با یک نفر هستید باید تمام فکر و ذکرت آن پیش حرف‌های آن نفر باشد. هر آدمی احتیاج دارد که حرف‌هایش شنیده شود و باید شما به حرف‌های دیگران حتی اگر کاری از دستتان بر نمی‌آید گوش کنید همانطور که خودتان انتظار دارید؛ سعی کنید از عبارات نصیحت کردن کمتر استفاده کنید پس به دنبال آن نباشید که دانش خود را در نصیحت علایق دیگران افزایش بدهید.

در هنگام صحبت کردن از طرف مقابل خود سوال کنید. این باعث می‌شود که بفهمید مخاطب شما چه منظوری دارد. گاهی بین چیزی که گفته می‌شود یا چیزی که خواسته می‌شود تفاوت وجود دارد و این تکنیک شماست که با سوال کردن از منظور اصلی مخاطب خبر دار شوید.

اگر به افراد بانفوذ دقت کنید متوجه می‌شوید آنها بیشتر در حال سوال کردن هستند تا اینکه صحبت کنند.

باید احساس همدردی و درک متقابل داشته باشید، به این صورت که فرد مقابل متوجه این باشد شما مشکلات او را حس کرده‌اید و می‌توانید درکش کنید.

نباید دیگران را به خاطر مشکلاتی که در زندگی دارند قضاوت کنید. چون همه‌ی ما انسان هستیم و بدون مشکل زندگی نمی‌کنیم.

در این مواقع اکر متوجه شدید کسی مشکلی دارد به او زنگ بزنید و فقط قصد این را داشته باشید که بفهمید مشکلش حل شده و اگر مشکل کوچکی دارد می‌توانید به او کمک کنید.

بعضی افراد سعی می‌کنند که حتما می‌توانند مشکل بزرگ زندگی شخصی را حل کنند و این اغراق هم طرف مقابل و هم خود شخص را ناراحت خواهد کرد.

کتاب نفوذ بر دلها نوشته برایان تریسی

کتاب نفوذ بر دلها نوشته برایان تریسی

 

برای داشتن نفوذ کلام باید به طور اصولی قدم برداریم و یکی از از این راه‌ها «کتاب نفوذ بر دلها نوشته برایان تریسی» خواهد بود.

این کتاب به شما آموزش می‌دهد که چگونه بتوانید با روش‌های موثر افراد را متقاعد کنید، همچنین در طرز راه رفتن، راحتی بیان، دید متفاوت و طرز صدا به شما راهنمایی‌های مفیدی می‌دهد. این کتاب می‌آموزد که برای جذاب بودن احتیاج به چهره‌ی زیبا و جذاب بودن نیست، بلکه نیاز دارید که جذبه داشته باشید.

شما با وارد شدن به دنیای جذبه و روبرو شدن با وقایع می توانید تا حدود زیادی در اثربخشی تبادل ها و تعامل های خود با دیگران بیافزایید و برای شروع می توانید از اعضای خانواده قدم اول را بگذارید و رفتارهای خود را تعمیم دهید.

به گفته برایان تریسی: ۸۵ درصد موفقیت شما در تجارت و کسب و کار و زندگی شخصی بستگی به ارتباط موثر شما با دیگران دارد‌.

در این کتاب هوش اجتماعی و یا توانایی تبادل و تعامل و روش متقاعد سازی بهبود خواهد یافت و این هوشی است که شما می توانید آن را پرورش دهید یا میتوانید دوستانه و دوست داشتنی جذاب باشید، کافی است بر مفاهیم و فنون تسلط کافی داشته باشید.

هیچ رمز و رازی برای ارتباط موثر با دیگران وجود ندارد و تنها روش‌هایی هستند که اثربخشی کاربردشان در برقراری ارتباط با دیگران به اثبات رسیده است.

هدف این است دیگران به گونه‌ای ارتباط برقرار کنید و رفتارتان به گونه‌ای باشد که اشخاص با روی گشاده پذیرای صحبت‌های شما باشند و بخواهند بیشتر تحت تاثیر حرف‌هایتان قرار بگیرند، با شما تجارت کنند یا روابط شخصی داشته باشند.

کتاب نفوذ بر دلها سعی کرده است با جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند و روش‌های موثر تاثیرگذاری شما را به روی دیگران ترمیم دهد. تا اثر گذارتر باشید. توانایی شما در نفوذ گذاشتن بر دیگران بیشتر از کیفیت صحبت کردن است و هرچی گرم و صمیمانه‌تر صحبت بکنید، دیگران بیشتر راغب می‌شوند که به حرف‌هایتان گوش بسپارند و بخواهند در کنار شما حضور داشته باشند.

نفوذ کلام در دیگران

نفوذ کلام ارتباط کلامی می‌باشد که دارای قدرت بالایی است می‌تواند به روی فرد یا افراد تاثیر بگذارد. اغلب افراد با گفت و گوی خود  دنبال هیچ هدفی نیستند و صرفاً جهت انتقال صحبت‌هایشان به طرف مقابل با نفوذ صحبت می‌کنند، اما دسته‌ی دیگر از افراد به دنبال نفع خود هستند و با نفوذ بیشتری صحبت می‌کنند.

کلمات می‌توانند باعث ایجاد ارتباط شغلی و دوستانه باشند یا می‌توانند شراکت چند ساله را به هم بزنند. پس قدرت کلمات از قدرت بیان آنها بسیار بالا است، به بیان ساده قدرت کلام بسیار قوی می‌باشد و می‌تواند تعبیر خوب، بد و متوسطی داشته باشد.

برای نفوذ در دیگران باید رفتار و عمل خود را کنترل کنیم، هنگامی که این موارد را رعایت می‌کنیم متناسب با شرایط و فرد مقابل آنها را انتخاب می کنیم و مسلماً در روبرو شدن با یک پیرزن ۷۰ ساله کم طاقت و یک جوان ۲۰ ساله عاشق دنیای موسیقی باید تفاوت رفتار داشته باشیم و مناسب هر کدام رفتاری را اقدام کنیم.

بهترین راه برای نفوذ در دلها گوش دادن و شنیده شدن می‌باشد. هنگامی که شما به طرف مقابل خود گوش می‌سپارید و حرف‌های او را با تکان دادن سر تایید می‌کنید، به او اطمینان می‌دهید که حرف‌هایش را گوش کرده‌اید و او دیگر احساس ناراحتی از هم صحبتی با شما ندارد و به شما اعتماد کامل پیدا خواهد کرد.

آدمها مطابق میل ما رفتار نمی‌کنند و کاملاً با هم متفاوت هستند. ممکن است افکار و رفتار‌هایی که متعلق به ماست برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد، در این صورت باید تحمل رفتار های متنوع را داشته باشیم. پس سعی کنیم در ارتباط با افراد صبور و بردبار باشیم رفتارهایی را که مورد پسند نیست و یا دوستشان نداریم اگر مغایر با شرع یا قانون نبود با سکوت تحمل کنیم.

آراسته و تمیز بودن از نقاط قوت نفوذ بر دیگران است، برای آراسته بودن احتیاج نیست که لباس‌های گران قیمت و یا زیبا بپوشیم. کافیست آشفته نباشیم تا مورد انتقاد قرار نگیریم و سعی کنیم لباس‌هایی بپوشیم که چرک یا کثیف نباشد. استفاده از عطر، مسواک، دوش صبحگاهی تاثیر بسیاری در محبوب شدن داخل دل‌ها دارد.

کلام پایانی

باید گفته شود قدرتی که با مهارت به دست می آید میتواند ما را در ارتقای شغلی و تحصیلی هدایت کند تا بتوانیم با زبان خود به مرتبه های بالایی برسیم پس کافیست بدانیم که نفوذ کلام در هر فردی یک مهارت است و استعداد نیست برای به دست آوردن یک مهارت کافی است تکرار و تمرین داشته باشیم تا بتوانیم در آن مهارت یک اسطوره شویم برای موفقیت در این راه بالا بردن اطلاعات و خواندن کتاب باعث قدم‌های بیشتری خواهد بود.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x