تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

هوش اجتماعی چیست، چرا اینقدر مهم است؟

هوش اجتماعی چیست؟ چرا اینقدر مهم است؟

هوش اجتماعی توانایی ایجاد موفقیت آمیز روابط و پیمایش در محیط های اجتماعی است. در این بخش از سایت متا راز راهکارهایی برای بهبود بخشیدن به هوش اجتماعیتان خواهید خواند و همچنین با قوانین مربوط با هوش اجتماعی آشنا خواهید شد و از اهمیت این هوش قدرتمند در زندگی روزمره تان با خبر خواهید شد.

جامعه ما تأکید زیادی بر ضریب هوشی دارد، اما روابط ما قسمت بسیار بزرگتری از زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. هوشمندی اجتماعی شما بسیار مهمتر از ضریب هوشی شما است و ایجاد روابط اجتماعی قوی ارزش تلاش کردن را دارد، چرا که روابط قوی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری ها می شود.

تنهایی و روابط ضعیف یکی از منابع عمده استرس، مشکلات سلامتی و افسردگی است. روابط ما بر همه زمینه های زندگی ما تأثیر می گذارد.

نظریه وجود هوش اجتماعی ماری گل من

نظریه وجود هوش اجتماعی ماری گل من

ماری گل من (Murray Gell-Mann)  یک فیزیکدان آمریکایی مشهور و محبوب است که معتقد است ساختارهای خاصی در مغز برای بهینه‌سازی روابط ایجاد شده است:

سلول دوکی تصمیمات اجتماعی ما را هدایت می کنند. مغز انسان بیش از هر گونه دیگری حاوی سلولهای دوک است. نورون های آینه ای با تقلید ناخودآگاه از حرکات آنها به ما کمک می کنند تا رفتار افراد اطراف خود را پیش بینی کنیم.

این سلول ها به ما کمک می کند همانطور که دیگران احساس می کنند، احساس کنیم.

وقتی مرد به زنی نگاه می کند که جذاب به نظر می رسد، مغز او دوپامین ترشح می کند، دوپایمین ماده شیمیایی که باعث می شود احساس لذت کنیم.

ویژگی افراد با هوش اجتماعی بالا

در این بخش ما ویژگی های افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند را بیان میکنیم:

  1. این افراد برون گرا هستند.
  2. در میان افراد از محبوبیت خاصی برخوردارند.
  3. پر انرژی و شاد هستند.
  4. به اطرافیان خود انرژی مثبت می دهند.
  5. می توانند دیگران را به راحتی متقاعد کنند.
  6. نیازها و خواسته های دیگران را بسیار سریع متوجه می شوند.
  7. قابل اعتماد هستند.
  8. به راحتی با انسان ها ارتباط برقرار می کنند.
  9. مدیریت بحران آن ها عالی است.

آیا افراد دارای هوش اجتماعی بالا ویژگی منفی نیز دارند؟

آیا افراد دارای هوش اجتماعی بالا ویژگی منفی نیز دارند؟

متأسفانه جواب این پرسش مثبت است.

این افراد اگر هوش هیجانی و شعور اجتماعی پایینی داشته باشند می توانند از این ویژگی خود در جهات منفی استفاده کنند.

این افراد می توانند بسیار راحت دروغ بگویند و به راحتی می توانند دیگران را فریب دهند و برای بدست آوردن موفقیت خود دیگران را قربانی کنند. زیرا آن ها نیازهای طرف مقابل را به خوبی می‌دانند و از این موضوع سوءاستفاده می کنند.

چگونه هوش اجتماعی خود را بالا ببریم؟

چگونه هوش اجتماعی خود را بالا ببریم؟

در این بخش چند راهکار مهم و اساسی را برای بالا بردن هوش اجتماعی بیان میکنیم:

شماره اول: گفتگوی اولیه

سخنان و کلمات بسیار قدرتمند هستند و این موضوع میتواند گاه به ضرر و گاه به سود شما باشد. وقتی صحبت می کنیم، مغز ما بیان های خرد، صوت و صدا و حرکات را بررسی میکند. افرادی که SI بالایی دارند آگاهی بیشتری نسبت به مکالمات پیشین خود دارند.

ماری گل من دو جنبه مهم از هوش اجتماعی را مشخص می کند؛ با رعایت کردن این دوجنبه میتوانید روابط قدرتمندتری با دیگران داشته باشید. رعایت این موارد بیشتر در گفتگوی اولیه یا در برخورد اول با دیگران مهم است.

آگاهی  اجتماعی: نحوه پاسخگویی شما به دیگران

  • همدلی اولیه: احساسات دیگران را احساس می کنید
  • تطبیق: گوش دادن با پذیرش کامل
  • دقت همدلی: درک افکار و اهداف دیگران
  • شناخت اجتماعی: شناخت جهان اجتماعی و کار با شبکه ای از روابط

تسهیلات اجتماعی: دانستن چگونگی برقراری تعاملات روان و مؤثر

  • همزمانی: تعامل روان
  • معرفی خود: دانستن اینکه چگونه خود را معرفی کنید
  • تأثیر: شکل دادن به نتیجه تعاملات اجتماعی
  • نگرانی: مراقبت از نیازهای دیگران

محرکهای اجتماعی شما

بیایید با آگاهی اجتماعی خود شروع کنیم.  افراد و مکان ها، احساسات مختلفی را در ما تحریک می کنند و این بر توانایی ما در اتصال و ارتباط تأثیر می گذارد.

به زمانی فکر کنید که در هنگام تعامل با دیگران احساس هیجان پیدا میکنید.  اکنون به زمانی فکر کنید که پس از یک تعامل با دیگران احساس خستگی و شکست شدید میکنید.

ماری گل من نظریه ای در مورد نحوه پردازش مغز ما در روابط اجتماعی ارائه می دهد:

جاده کوچک و کوتاه: این روش غریزی و مبتنی بر احساس ما در پردازش تعاملات است. نحوه خواندن زبان بدن، حالت های چهره و سپس فرمول های احساسات و غرایز در مورد افراد است.

جاده بزرگ و بلند: بخش تفکر منطقی و انتقادی ما از تعامل است.  ما برای ارتباط با دیگران، گفتن داستان و ایجاد ارتباط دیگران با ما از جاده بلند استفاده می کنیم.

چرا این نظریه ها مهم هستند؟

چرا این نظریه ها مهم هستند؟ 

جاده کوچک احساسات و غرایز  ما را راهنمایی می کند.

به عنوان مثال: اگر افراد در دوران کودکی به مهمانی ها و تولد نروند، ممکن است هنگام بزرگ سالی وقتی به مهمانی یا تولدی دعوت میشوید، حتی اگر دوستان زیادی داشته باشید که در آن مهمانی و تولد شرکت کرده باشند، احساس اضطراب می کنید.

جاده بزرگ به شما می گوید که شما بزرگ شده اید و همه چیز تغییر کرده است، اما جاده کوچک شما، هنوز اضطراب اجتماعی به شما می دهد. ما اینها را محرک های اجتماعی می نامیم.

شما باید از عوامل اجتماعی ناخودآگاه، خود آگاه باشید تا به شما در تصمیم گیری در رابطه کمک کند. دانستن عوامل اجتماعی جاده کوچک به عملکرد جاده بزرگ کمک می کند.

همدلی

وقتی کسی به ما لبخند می زند، سخت است که لبخند نزنیم.  سایر حالات صورت نیز همین است.  وقتی دوست ما غمگین است و شروع به گریه کردن می کند، چشمان ما اغلب مرطوب می شوند. چرا؟
اینها نورونهای آینه ای ما در عمل هستند بخشی از پاسخ جاده کوچک ما به مردم است.

 سازگاری

جاده کوچک ما به طور خودکار رفتار اطرافیانمان را تقلید می کند. مغز ما رفتار افراد اطرافمان را کپی می کند تا بتواند رفتاری همسو و مورد قبول آنها انجام دهد.
این به نوبه خود به ما کمک می کند تا آنها را درک کنیم، حتی می تواند به ما کمک کند  واکنش های خود را پیش بینی کنیم.

گاهی اوقات جاده بزرگ مانع می شود.

به عنوان مثال، اگر شریک زندگی ما از موضوعی عصبانی است، ما تلاش میکنیم آرامش خود را حفظ کنیم.

سپس سعی می کنیم او را آرام کنیم. معمولاً این کار ما وضعیت را بدتر می کند. فرد ناراحت احساس می کند شما “واقعاً احساس آن را نمی فهمید و آن را درک نمیکنید” چرا؟ زیرا شما با غریزه خود می جنگید تا ناراحتی آنها را منعکس نکنید.

گاهی باید اجازه دهید احساسات آنها را بپذیرید. خود را جای دیگران بگذارید. این کار ممکن است باعث شود نگاهی تازه به روابط خود داشته باشید.

ماری گل من سه شخصیت بخش تاریک انسان را شخصیت خودشیفته ، شخصیت ماکیاولی (این دسته از افراد مانند ویروس هستند و می‌توانند ویژگی‌های خود را به دیگران انتقال بدهند) و شخصیت روانی یا ضد اجتماعی معرفی می کند.

  1.  شخصیت خودشیفته زمانی است که کسی خود را در مرکز توجه ها میبیند و نسبت به دیگران نگاهی از بالا به پایین دارد.
  2.  شخصیت ماکیاولیایی زمانی است که فردی به طور مداوم از افراد اطراف خود سو استفاده کند.
  3.  شخصیت سایکوپات شخصی است که تکانشی (زود عصبانی میشوند)، بی پشیمانی و بسیار خودخواه است.

دانش قوانین اجتماعی

هوش اجتماعی به طور فردی به ما یاد می دهد که چگونه نقش های مختلف اجتماعی را ایفا کنیم و همچنین به ما قوانینی را آموزش می دهد که بتوانیم استانداردهای خود را هر چه بهتر در تعامل با دیگران نشان دهیم و به عبارت دیگر افراد با هوش اجتماعی بالا می‌دانند که چگونه تعامل اجتماعی را اجرا کنند و در نتیجه مهارت های شنیداری آن ها اثر بخش خواهد بود و افزایش پیدا می کند. افراد با هوش اجتماعی بالا شنونده های بسیار خوبی نیز هستند.

موقعیت هایی که هوش اجتماعی به کمک مان می آید

انسان یک موجود اجتماعی است و حتی اگر درون گرا باشد، به هرحال ناچار از برقراری ارتباط سالم، مفید، سازنده و بی تنش با اطرافیان است.

حتی می توان گفت بخش مهمی از لذات معنویِ روزانه ما، در معاشرت های دلپذیر با دوست، رفیق، همکار و همسایه تجربه می شود.

در دنیای امروز، یکی از مهم ترین سرمایه های هر آدم، دوستان و ارتباط های قوی اوست و تمام این ها به دست نمی آید مگر با بهره مندی از هوش اجتماعی.

البته این توانایی مانند یک شمشیر دو لبه است و طرف تاریکی هم دارد؛

یعنی شاید کسانی با تسلط بر این هوش، بتوانند احساسات و تشخیص ما را به چالش بکشند و حتی گاهی فریب مان دهند.

به طور مثال در سال ۱۹۸۰ میلادی هنگامی که (رونالد ریگان) از طرف حزب جمهوری خواه نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده بود، به همراه دیگر نامزدهای انتخاباتی در یک گفت وگوی تلویزیونی شرکت کرد.

در قسمتی از گفت وگو قبل از آن که ریگان صحبت خود را به آخر برساند، میکروفن او را قطع کردند.

ریگان بلافاصله از جا برخاست، میکروفن دیگری برداشت و با لحنی خشمگین گفت: “من برای این جلسه پول پرداخت کرده ام. برای این میکروفن پول داده ام.” جمعیت حاضر در استودیو این رفتار جسورانه وی را به ویژه از این نظر که او به ملایمت و خوش رفتاری شهرت داشت به شدت تشویق کردند.

ریگان با استفاده از مهارت ابراز وجود که زیرمجموعه ای از هوش اجتماعی است، توانست شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

بعدها این لحظه را به عنوان یکی از نقاط عطف رقابت وی دانستند و مشاور انتخاباتی او اعتراف کرد این صحنه به ظاهر خود جوش، از قبل طراحی شده بود تا چنان تاثیری را بر جای بگذارد.

منبع

observatory


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x