تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

کمک به فرد افسرده در خانه برای رسیدن به تعادل

درمان افسردگی در خانه،کمک به فرد افسرده چگونه است

کمک به فرد دچار افسردگی بسیار عمل حساسی است

چگونه می توان به یکی از اعضای افسرده خانواده در منزل برای رفع این مشکل کمک کرد؟ برای درمان افسردگی در خانه به چه نکاتی بایستی توجه نمود؟

نزدیک شدن و برقراری ارتباط با کسی که افسرده است یک موقعیت واقعا سخت و گیج کننده می تواند باشد.

ناراحتی مداوم عزیزتان می تواند پس از مدتی احساس غمگینی، خستگی و فرسودگی در شما نیز ایجاد کند. از سوی دیگر، در این شرایط ممکن است از گفتن یا انجام کار اشتباهی که وضعیت را بدتر می کند، نیز بترسید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید آیا فرد مورد علاقه شما غمگینی یا افسردگی معمولی را تجربه می کند، یا به مشکل افسردگی به عنوان یک بیماری دچار شده است.

اینکه به هر ناراحتی در زبان روزمره افسردگی گفته می شود باعث می شود افراد در تشخیص این دو حالت دچار مشکل شوند. برخی از اطلاعات اولیه ممکن است شما را در مورد ماهیت این دو شرایط یاری کند.

پیش از درمان افسردگی در منزل اقدام به تشخیص و تعیین شدت مشکل کنید

افسردگی با نگرانی های روزمره ما متفاوت است. اگرچه «افسرده بودن» پس از یک رویداد غم انگیز از نظر جامعه امری عادی تلقی می شود، اما چیزی به نام افسردگی موجه وجود ندارد.

بسیاری از تغییرات هورمونی، روانی و رفتاری با هم در فرد افسرده دیده می شوند.

عملکرد فرد ممکن است به حدی مختل شود که حتی نتواند کارهای معمولی خود را مانند بلند شدن از رختخواب، دوش گرفتن، تعویض لباس و غیره را انجام دهد.

کناره گیری، عدم تمایل به صحبت کردن، کاهش یا افزایش وزن، بی خوابی یا خواب زیاد ممکن است از علائم افسردگی باشند.

او غم و اندوه خود را از افسردگی با اظهار نظرهای ناسالمی مانند “دیگر هیچ چیز معنی ندارد”، “من دیگر هرگز خوشحال نخواهم شد” و … بیان می کند.

اگر بستگان شما تغییرات رفتاری قابل توجهی همراه با غم و اندوه شدید دارند و این تغییرات بیش از دو هفته طول کشیده است، بهتر است با یک متخصص روانپزشک مشورت کنید.

مقاله : راه های مقابله با افسردگی

اولین کار پس از تشخیص مشکل افسردگی

اولین کار پس از تشخیص مشکل افسردگی

اگر فکر می کنید بیماری یکی از عزیزان شما شبیه به بیماری افسردگی است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن را توسط یک متخصص ارزیابی کنید.

اگر بستگان شما در جستجوی کمک مردد هستند، گاهی اوقات پیشنهاد دادن خودتان یا همراهی او برای مراجعه به روانپزشک ممکن است به او در شروع پروسه درمان کمک کند.

اگر بستگان شما تمایلی به درمان ندارند، سعی کنید دلیل آن را بفهمید. او ممکن است فکر کند که این حالات او طبیعی هستند.

افسردگی مانند گردابی است که فرد به آرامی در آن می افتد، اغلب می تواند خود را در ته چاه بیابد بدون اینکه حتی اولین مراحل سقوط را متوجه شود. تشخیص اینکه او افسرده است ممکن است او را متقاعد کند که به دنبال درمان باشد.

برای درمان افسردگی در خانه چه باید کرد؟

در حالی که بسیاری از مردم متوجه می شوند که افسرده هستند، ممکن است از صحبت کردن در مورد آن خجالت بکشند زیرا آن را نقطه ضعفی برای خود می‌دانند.

به عزیزتان بگویید که ناتوانی او در مقابله با احساساتش به دلیل نداشتن اراده نیست، بلکه به دلیل تغییرات شدیدی است که افسردگی در هورمون ها و عملکرد مغز او ایجاد می کند.

 

مقاله : افسردگی در مردان 

حفظ ارتباط با یک فرد افسرده

حفظ ارتباط با یک فرد افسرده

اگر عزیز افسرده شما مدام درخواست‌های دیدار و صحبت با شما را رد می‌کند یا از شما دور می‌شود، شما با او ارتباط نزدیک تری داشته باشید، به دیدنش بروید و اگر از او دور هستید برای برقراری و حفظ ارتباط با او مرتب تماس بگیرید.

صحبت کردن با فرد افسرده

برخلاف تصور رایج، صحبت از افسردگی باعث بدتر شدن احساس فرد افسرده نمی شود. برعکس، به شما این امکان را می دهد که به او نزدیک شوید، بفهمید در ذهن او چه می گذرد و در صورت لزوم مداخله کنید.

 

در این مورد مطمئن شوید که بدون قضاوت به او گوش می دهید. وقتی یکی از اعضای خانواده یا اقوام مشکلاتشان را با شما در میان می گذارند، بسیاری از مردم احساس می کنند که باید راه حلی بیابند.

با این حال، فقط گوش دادن می تواند کمک بزرگی به فرد نماید. “متأسفم که چنین احساسی دارید، چگونه می توانم حمایت کنم؟” یا “آیا کاری هست که بتوانم انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشید؟” گفتن این جملات در اکثر موارد کارساز خواهد بود.

 

مقاله : افسردگی فصلی چیست؟

 

تشویق فرد افسرده به داشتن فعالیت بدنی

عضوی از خانواده یا بستگان افسرده خود را تشویق کنید تا فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. او را به پیاده‌روی و بیرون رفتن دعوت کنید.

برای فعالیت هایی که بیش از حد طولانی و پیچیده هستند برنامه ریزی نکنید، زیرا ممکن است به دلیل ناتوانی در انجام آنها احساس بدتری داشته باشند.

می توانید با فعالیت های ساده در فواصل کوتاه و نزدیک شروع کنید. به او در جارو کردن خانه، آشپزی و کارهای روزمره کمک کنید؛ شاید نتواند به تنهایی انرژی لازم برای انجام این کارها را پیدا کند.

تشویق فرد افسرده به داشتن فعالیت بدنی

اگر با وجود تمام تلاش‌هایتان برای کمک کردن، هیچ پیشرفت قابل توجهی در رفع مشکل فرد افسرده مشاهده نکردید، ناامید و دلخور نشوید و دوباره تلاش کنید؛

او ممکن است فورا پیشنهاد کمک شما را نپذیرد و برای این منظور نیاز باشد تا تلاش بیشتری نمایید.

حتی ممکن است به خاطر اصرار شما برای کمک، عصبانی نیز شود.

این عصبانیتی که هنگام تلاش شما برای حمایت مشاهده می شود، می تواند شما را بشکند، حتی عصبانی کند و حتی باعث شود که بخواهید از آن فرد دور شوید.

اما بهتر است اکراه و انکار او را شخصی و از روی قصد و غرض نپندارید.

بی میلی به درمان در یک فرد افسرده به دلیل ماهیت بیماری او، مسئله ای مورد انتظار است.

در چنین شرایطی به یاد داشته باشید که ناامیدی و اظهارنظرهایی مانند «هیچ چیز تغییر نخواهد کرد» نیز بخشی از مشکل افسردگی است.

حتی اگر فرد افسرده نظرات منفی و غیرواقعی مانند “زندگی چقدر بی معنی است، هیچ چیز درست نمی شود، من یک دستاورد در زندگی ام ندارم” را بیان می کند،

سعی نکنید با تایید جملات او باعث سرافکندگی اش شوید یا به مخالفت با او بپردازید و سعی کنید نظرات خود را اثبات کنید.

 

اگر این کار را انجام دهید، نتیجه این می شود که او هم با شما بحث می کند و ممکن است افسرده‌تر نیز شود.

برای حمایت و درمان افسردگی در خانه احساسات فرد افسرده را تحقیر نکنید و در عوض به او کمک کنید نظرات واقع بینانه را ببیند و به او امید بدهید.

 

مقاله : نشانه افسردگی جوانان

در مورد کمک به یک فرد افسرده، در صورت عدم مشاهده نتیجه مطلوب خود را سرزنش نکنید!

خودتان را سرزنش نکنید که نمی توانید به اندازه کافی به عزیز افسرده خود کمک کنید، احتمالا شما تمام تلاش خود را می کنید.

با این حال، حمایت و درمان دو چیز متفاوت از هم هستند. مسئولیت شفا و درمان خویشاوندان افسرده خود را به عهده نگیرید.

مهم نیست چقدر نزدیک هستید، به یاد داشته باشید که کارهایی که می توانید برای او انجام دهید محدود است و درمان فقط توسط متخصص انجام می شود و توصیه های او را دنبال کنید.

شما تنها می توانید به عنوان یک فرد حامی در برطرف کردن مشکل عزیز خود اقداماتی انجام دهید نه به عنوان یک درمانگر!

در طی پروسه درمان افسردگی در خانه هیچ‌گاه امید خود را از دست ندهید!

در طی پروسه درمان افسردگی در خانه مهمتر از همه این است که امید خود را از دست ندهید.

ممکن است برای شما ظالمانه به نظر برسد که در حالی که عزیز شما غمگین است به زندگی عادی خود ادامه دهید. اما به یاد داشته باشید که برای کمک به او باید قدرت خود را تجدید کنید.

 

بنابراین هر از گاهی به ذهن و جسم خود استراحت دهید، به دیدار و مصاحبت با دوستان خود ادامه دهید و ارتباط خود را با عزیز افسرده تان نیز حفظ نمایید.

 

به یاد داشته باشید در مواقع اضطراری در هواپیما توصیه می شود که مادران ابتدا خود را ایمن کنند و سپس برای فرزندان خود ماسک اکسیژن بزنند. این توصیه بدین دلیل است که وقتی صحبت از کسی که نیاز به مراقبت دارد، می شود اول باید زنده بمانید تا بتوانید به او کمک کنید.

همچنین در اغلب مواقع به خود یادآوری کنید که وقتی یکی از عزیزانتان خیلی به شما نیاز دارد، باید از او دفاع کنید، نه در مقابل او قرار بگیرید.

نتیجه

درمان افسردگی در خانه زمانی به درستی انجام می شود که شما نقش حمایت کننده داشته باشید و پروسه درمان تخصصی عزیز خود را به یک درمانگر روانپزشک متخصص بسپارید.

شما برای کمک و حمایت از یک فرد افسرده در خانواده یا یکی از اقوام تان بایستی ارتباط خود را با او حفظ کنید، تا جای ممکن به او انرژی مثبت منتقل و او را برای انجام فعالیت هایی چون پیاده‌روی و انواع تمرینات ورزشی تشویق کنید،

سعی نکنید با افکار او به مخالفت بپردازید بلکه تا جای ممکن به او امید دهید. افسردگی هر چند که یک بیماری محسوب می شود اما در اغلب قریب به اتفاق موارد با ارائه راهکارها و درمان های تخصصی و حمایت اطرافیان، قابل درمان است!

منبع

healthline


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x