تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

تاثیر ورزش بر افسردگی – چه ورزشی برای افسردگی خوبه ؟

تاثیر ورزش بر افسردگی - چه ورزشی برای افسردگی خوبه ؟

در این مطلب به بررسی تاثیر ورزش بر افسردگی خواهیم پرداخت.افسردگی با ایجاد اختلال در خواب، کاهش انرژی، تغییرات اشتها و گاهی بدن درد ظاهر می شود که همه اینها می تواند منجر به انگیزه کمتر برای ورزش کردن شود.
شکستن این چرخه برای فرد افسرده سخت است.

اما دکتر میلر در این مورد می گویدخودتان را مجبور کنید و با پنج دقیقه پیاده‌روی در روز یا هر فعالیتی که دوست دارید شروع کنید.

ورزش منظم می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند البته برای افرادی که مبتلا افسردگی خفیف تا متوسط ​​مفید است.

ورزش درمانی تا چه اندازه در رهایی از افسردگی مؤثر است؟ برای کسب اطلاعات سودمند با ما در متا راز همراه باشید.

تاثیر ورزش بر افسردگی

تاثیر ورزش بر افسردگی

به نظر می رسد که همه افراد در هنگام ورزش احساس سرزندگی و شادابی دارند. اما آیا این اتفاق تنها در مورد افراد سالم صدق می کند؟ یا برای بهبود افسردگی و تاثیر مثبت بر آن نیز مفید است؟

از این منظر، گزارش‌های تحقیقاتی زیادی در مورد تاثیر ورزش بر افسردگی، از سال ۱۹۷۰ منتشر شده است.

در این مطالعه محققی به نام بلومنتال در ایالات متحده در مجموع ۱۵۶ بیمار افسرده را که دارای شرایط خاصی بودند انتخاب کرد و آنها را به سه گروه حدود ۵۰ نفری تقسیم نمود.

برخی از این افراد که علائم افسردگی شدید را دارا بودند.

در این ۳ گروه، گروه اول فقط با داروی ضد افسردگی (سرترالین) درمان شدند.

گروه دوم تنها با ورزش درمانی و بدون مصرف دارو درمان شدند.

درمان گروه سوم هم با دارو و هم با ورزش انجام شد.

ورزش درمانی برای بهبود افسردگی شامل یک تمرین هوازی نسبتاً شدید، سه بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه، همراه با مربی به مدت ۱۶ هفته بود.

پس از ۱۶ هفته، افسردگی به طور مشابه در همه گروه ها درمان شد اما، گروه ورزش به طور قابل توجهی آمادگی جسمانی خود را نیز بهبود بخشیدند.

همانطور که این مطالعه بلومنتال و همکارانش نشان می دهد، گزارش های فزاینده ای وجود دارد که تاثیر ورزش بر افسردگی را مورد مطالعه قرار داده و ثابت کرده اند که ورزش در کمک به فرد افسرده اثر درمانی دارد، یعنی علائم این مشکل را بهبود می بخشد.
با این حال، اینکه آیا ورزش به تنهایی می تواند افسردگی را بهبود بخشد یا خیر، هنوز در دست تحقیق است.

بهبود خواب با انجام ورزش

بهبود خواب با انجام ورزش

علاوه بر این، ورزش کیفیت خواب را بهبود می بخشد. افرادی که عادات ورزشی منظمی دارند، به داشتن خواب عمیق و راحت، و بیدار شدن کمتر در نیمه شب معروف هستند.

اگر ورزش کیفیت خواب را بهبود می بخشد، می توان گفت که این فعالیت باعث بهبود بیشتر خلق و خوی در طول روز نیز می شود.

یکی دیگر از مزایای ورزش

یکی دیگر از مزایای ورزش درمانی این است که علاوه بر افسردگی باعث تناسب اندام شما میشود.

ورزش مطمئناً قدرت بدنی شما را بازیابی می کند. با پشتیبانی از چنین قدرت بدنی، تصور می شود که میزان تمرکز بهبود می یابد و تحمل در برابر استرس نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت. ا
ورزش درمانی از منظر آمادگی روانی برای مبتلا نشدن به افسردگی نیز مهم است.

اقدامات احتیاطی در مورد ورزش درمانی

همانطور که می بینید، نکات مثبت زیادی در مورد ورزش درمانی وجود دارد، اما زمانی که فردی که تا به حال ورزش نکرده است، به طور ناگهانی و برنامه ریزی نشده ورزش می کند، نکات زیادی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

اول از همه، اگر تا به حال تجربه ورزش داشته اید، بر اساس آن تجربه، ورزش را از یک مکان معقول شروع کنید. به نظر می رسد در ابتدا پیاده‌روی یا آهسته دویدن در مسافت های کوتاه خوب است.

همچنین، اگر قبلاً ورزش نکرده‌اید، می‌توانید فقط برای مدتی قدم بزنید. رفتن به استخر و پیاده‌روی زیر آب نیز ممکن است ایده خوبی باشد.

همچنین اگر درد مفاصل یا بیماری قلبی دارید، باید با یک متخصص ارتوپد یا یک پزشک متخصص قلب و عروق پیش از آغاز برنامه ورزشی خود مشورت کنید.
برخی افراد نیز به سبب عدم علاقه به ورزش به سراغ انجام آن برای درمان انواع مشکلات جسمی و روحی خود نمی روند.

ورزش توصیه شده برای درمان بیماری افسردگی

در حالت کلی با توجه به تحقیقات علمی و عملی انجام شده، ورزش توصیه شده برای بیماران افسرده می تواند شامل:
۱- ورزش با شدت متوسط یا بالاتر (هوازی)،
۲- و انجام این فعالیت بیش از ۳ روز در هفته باشد.

در هر حال، ورزش توصیه شده برای بهبود سلامت روان نیز بسیار شبیه به ورزش توصیه شده برای بهبود سلامت جسم است، به عنوان مثال به افراد مبتلا به سندرم متابولیک نیز برنامه ورزشی به همین صورت ممکن است توصیه شود.

به عبارت دیگر، از منظر ارتقای سلامت جسمی و روانی، معتقدیم افسردگی در بسیاری از موارد می‌تواند به عنوان یکی از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی محسوب شود.

پس در کنار مراجعه به یک کلینیک روانپزشکی، حتما ورزش درمانی را نیز برای بهبود بیماری های روانی همچون افسردگی انجام دهید. با این کار می توانید سبک زندگی خود را بهبود ببخشید و بدنی سالم از نظر جسمی و روحی بسازید.

شما برای انجام ورزش های هوازی چون پیاده‌روی سریع، دوچرخه سواری یا دویدن آهسته نیازی به مربی ورزشی ندارید اما در مورد سایر ورزش ها اگر احساس کردید که نیاز به مربی برای انجام اصولی حرکات ورزشی خود دارید، بهتر است از تخصص و تجربه یک مربی ورزشی کمک بگیرید. ورزش کردن همراه با مربی و برنامه ورزشی منظم او می تواند رهایی شما از مشکل افسردگی را در زمان کوتاهتری میسر سازد.

رشد افسردگی

در سبک زندگی امروزی افسردگی مشکلی در حال افزایش است. در زندگی واقعی همه ما، عوامل استرس زا مختلفی وجود دارند و زمانی که این استرس ها با هم تداخل داشته باشند، امکان ایجاد افسردگی بسیار بالا می رود.

مشکل افسردگی نه یک فرد خاص یا یک فرد ضعیف، بلکه در مورد هرکسی می تواند اتفاق بیفتد.

در طی مطالعات انجام شده در این باره به نظر می رسد مشکل افسردگی در مورد افرادی محتمل تر است که تمام تلاش خود را برای دیگران انجام می دهند یا به نوعی خود را فدای دیگران می کنند.

رشد افسردگی

همچنین گفته می شود که بهبود و دستیابی به یک سبک زندگی سالم از ابتلا دوباره به افسردگی نیز جلوگیری می کند؛ یعنی اگر شما از طریق دارو نیز اقدام به درمان افسردگی نمایید با داشتن یک سبک زندگی سالم می توانید از ابتلای مجدد به آن جلوگیری و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

در انجمن روانپزشکان ژاپن، بزرگترین گردهمایی روانپزشکان در سال ۲۰۱۳، یک همایش موضوعی تحت عنوان “افسردگی به عنوان یک بیماری مرتبط با سبک زندگی” برگزار شد که در آن در مورد تاثیر ورزش بر افسردگی نیز مقالاتی ارائه شده بود.

درمان افسردگی در خانه،کمک به فرد افسرده چگونه است

۳ رکن اصلی زندگی سالم

سه عادت اصلی سبک زندگی وجود دارد که ذهن و بدن سالمی را ایجاد می کند: ورزش، رژیم غذایی و خواب. همه این موارد در داشتن یک سبک زندگی سالم مهم هستند، اما از میان آنها ورزش در جایگاه ویژه ای قرار دارد، زیرا می توان انتظار داشت که انجام ورزش منظم باعث افزایش اشتها و بهبود کیفیت خواب نیز شود. در حقیقت تاثیر ورزش بر افسردگی را می توان اینگونه توضیح داد که ورزش سلامت جسمانی، ذهنی و روانی را در کنار هم بهبود می بخشد و از این رو در درمان مشکلات روحی چون افسردگی نیز مؤثر است.

 

نتیجه

در زندگی امروز به دلیل حملات روحی مختلف همچون استرس و اضطراب ناشی از کار، تحصیل، زندگی خانوادگی و اجتماعی ابتلا به بیماری هایی چون افسردگی بسیار رواج پیدا کرده است.

بسیاری از افراد برای رهایی از این مشکل و بهبود حالات روانی خود به راه های نادرست همچون مصرف الکل، مواد مخدر و داروهای روانگردان روی می آورند که این راه ها نه تنها راهکار مناسبی برای درمان افسردگی نیستند بلکه می توانند مشکل را به طور قابل توجهی تشدید کنند.

در حالی که با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی خود می توانید به طور موثری در درمان علائم بیماری افسردگی گام بردارید.

در میان انواع کارهایی که برای تغییر در سبک زندگی خود همچون تغییر در الگوی خواب، رژیم غذایی و … می توانید انجام دهید ورزش کردن جایگاه ویژه ای دارد.

با داشتن یک برنامه ورزشی منظم ترجیحا هوازی و در صورت امکان تحت نظر مربی می توانید در زمینه های دیگر تغییر در سبک زندگی همچون داشتن خواب با کیفیت یا رژیم غذایی متعادل نیز موفق عمل نمایید.

ورزش در درمان انواع مشکلات جسمانی و روانی خاصه افسردگی، تاثیر بسیار شگفت انگیزی دارد که این موضوع از طریق تحقیقات علمی و عملی انجام شده در طی سالیان متمادی به اثبات رسیده است.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x