تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

علائم افسردگی شدید را چگونه شناسایی کنیم

علائم افسردگی شدید

علائم افسردگی شدید کدامند؟ علل ایجاد این مشکل چه می تواند باشد؟ برای درمان مشکل افسردگی شدید چه باید کرد؟ آیا می توان بر این بیماری غلبه و علائم آن را از بین برد؟
برای کسب اطلاعات سودمند و دریافت پاسخ پرسش های خود در این زمینه تا انتها با ما در متا راز همراه باشید.

علائم افسردگی شدید

علائم افسردگی شدید

افسردگی شدید در واقع عبارتی است که خلق و خوی فرد را توصیف می کند. با این حال، از آنجایی که این عبارت برای توصیف یک اختلال روانپزشکی نیز استفاده می شود، به مرور زمان به عنوان یک بیماری شناخته شده است.

وقتی از عبارت افسرده برای فردی استفاده می شود، باید درک کرد که آن فرد در حالت افسردگی روانی قرار دارد.

در زندگی روزمره، هر کسی ممکن است گاهی احساس ناراحتی، غمگینی و یا حتی بدبینی کند اما افسردگی شدید در واقع یک بیماری است که مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

عدم تعادل شیمیایی در قسمت های خاصی از مغز این بیماری را آشکار می کند.

توجه داشته باشید آن طور که برخی افراد فکر می کنند، افسردگی و به خصوص افسردگی شدید یک ویژگی شخصیتی نیست و نباید به عنوان یک مشکل ساده که خود فرد از پس رفع آن برمی آید، در نظر گرفته شود.

مشکل افسردگی چگونه به انواع مختلفی طبقه‌بندی می شود؟

افسردگی شدید،خفیف،متوسط

واژه «افسردگی» اغلب در جامعه به اشتباه به کار می رود.

با این حال، به عنوان یک اصطلاح پزشکی، افسردگی معانی متفاوتی با آنچه تصور می شود دارد. همه انواع بیماری افسردگی از شدت یکسانی برخوردار نیستند.

افسردگی انواع مختلفی دارد:
– افسردگی خفیف
– افسردگی متوسط
– افسردگی شدید

انواع افسردگی به طرق مختلفی بر زندگی فرد تأثیر می گذارند. بیماری افسردگی بر اساس عوامل مختلفی طبقه‌بندی می شود. از جمله این عوامل می توان به شدت علائم و دفعات بروز آنها اشاره کرد.
در برخی موارد، افسردگی می‌تواند با افزایش ناگهانی علائم و سپس فروکش کردن آنها پیشرفت کند.

چگونه می توان تفاوت های جنسیتی در افسردگی را توضیح داد؟

چگونه می توان تفاوت های جنسیتی در افسردگی را توضیح داد؟

افسردگی در زنان دو برابر بیشتر از مردان است.

این امر بدین دلیل است که مردان علائم افسردگی خود را با توسل به اقدامات مختلف بروز می دهند.در این زمینه میتوانید مقاله نشانه های افسردگی در مردان را مطالعه بفرمایید

اما زنان معمولاً به چنین رفتارهایی متوسل نمی شوند. به همین دلیل، انتظار می رود که زنان با بروز عامل استرس، علائم شدیدتری را نشان دهند.

دلایل مهم دیگر مربوط به نقش هورمونی در زنان است. علاوه بر این، عوامل بیولوژیکی و روانی مانند بارداری، زایمان، دوران قبل از قاعدگی و … نیز در زنان وجود دارند که زمینه ابتلا به افسردگی را در آنها فراهم می کنند.

برای کسب اطلاعت در این زمینه میتوانید مقاله علائم افسردگی زنان مطالعه نمایید.

دلایل افسردگی شدید

علل افسردگی شدید از نظر علمی به طور کامل توضیح داده نشده است؛ اما علل این مشکل را می توان در سه گروه علل بیولوژیکی، روانی- اجتماعی و ژنتیکی بررسی کرد.

دلیل بیولوژیکی:

در نتیجه تحقیقات انجام شده ثابت شده است که برخی از هورمون ها مانند نوراپی نفرین و سروتونین در مغز با افسردگی مرتبط هستند.

دلیل روانی – اجتماعی:

مشاهده شده است افرادی که به طور مداوم در زندگی روزمره در معرض استرس هستند بیشتر در معرض افسردگی قرار می گیرند.

مرگ والدین در سنین پایین، قرار گرفتن در معرض خشونت و آسیب‌های روحی احتمال افسردگی را در زندگی آینده افزایش می‌دهد.

همچنین ناتوانی در برآوردن احساسات مورد نیاز در سنین پایین مانند دوست داشته شدن، تعلق داشتن، اعتماد کردن و موفقیت شرایطی هستند که در سال های بعد باعث افسردگی می شوند.

دلیل ژنتیکی:

مطالعات علمی مختلف نشان داده اند که این بیماری دارای استعداد ژنتیکی است. افسردگی در بستگان درجه یک بیماران شدیداً افسرده نیز شایع می باشد.
دلیل دیگر این وضعیت آن است که مبتلایان به اختلالات روانی، مشکلات خود را در زندگی خانوادگی شان منعکس می کنند.

علائم افسردگی شدید کدامند؟

علائم افسردگی شدید کدامند؟

افسردگی شدید یک بیماری روانی جدی اما قابل درمان است.

این مشکل خود را با علائم جسمی، ذهنی و عاطفی نشان می دهد. بارزترین علائم افسردگی شدید، کاهش لذت از زندگی و بد خلقی می باشد.

فرد افسرده غالبا بدبین، ناامید و ناراضی می شود. او همیشه احساس تنهایی و غمگینی می کند. احساساتی مانند بی قراری و کسالت در فرد بروز می کند که نسبت به اطرافیان خود بی تفاوت می شود.

این حالات عاطفی که می توانند تا حد جلوگیری از زندگی روزمره پیش برود، می توانند ماه ها ادامه داشته باشند. علاوه بر فعالیت های ذهنی فرد، افسردگی شدید شروع به تأثیر منفی بر سلامت عمومی نیز می کند.

لیست نشانه ها و علائم افسردگی شدید

فرد احساس بی ارزشی می کند. درماندگی، احساس گناه و اختلال اضطراب در او دیده می شود.

علاقه به هر موضوعی در زندگی روزمره را از دست می دهد.

بیماران در بیشتر ساعات روز به خصوص صبح ها افسرده هستند، احساس پوچی می کنند و همه چیز برای آنها بی معنی می شود.

 احساس خستگی و کمبود انرژی زیاد، به طوریکه فعالیت های روزانه آنها شروع به کند شدن می کنند و نمی توانند از زندگی لذت ببرند.

آنها ناامیدی، درماندگی، تفکر بدبینانه، خلق و خوی بدبینانه و غمگین را تجربه می کنند.

 انگیزه آنها از بین می رود و به همین دلیل، هدف گذاری برای آینده و تمرکز بر هدف برای آنها دشوار می شود.

کاهش وزن در آنها به دلیل بی اشتهایی رخ می دهد و برعکس ممکن است افزایش وزن نیز به دلیل تمایل به پرخوری در آنها دیده شود.

فراموشی، حواس پرتی و حملات پانیک در آنها افزایش می یابد.

ممکن است احساس بیقراری درونی، اضطراب و ترس و تنش در آنها وجود داشته باشد. برخی از بیماران از ناتوانی در گریه نیز شکایت دارند.

میل بیش از حد به خواب و مشکل در بیدار شدن به هنگام صبح نیز در آنها بسیار رایج است. همچنین ممکن است بی خوابی و مشکل در به خواب رفتن نیز به عنوان علائم افسردگی شدید در فرد مشاهده شود.

فرد در اعتماد به خود و اطرافیانش مشکل دارد و احساس تنهایی می کند.

همراه با این بیماری، مشکلات معده و روده، گردن، کمر، سر و درد مفاصل در فرد افزایش می یابد.

بیزاری جنسی در او وجود دارد.

رویدادهای منفی گذشته ممکن است دائماً به ذهن او خطور و احساس پشیمانی در او تشدید شود.

در افسردگی شدید، فرد ممکن است در مورد آسیب رساندن به خود نیز فکر کند. به عبارتی فکر کردن به مرگ یا خودکشی را نیز می توان از علائم افسردگی شدید محسوب کرد. در این مورد میتوانید مقاله کمک به فرد افسرده رو مطالعه کنید.

درمان افسردگی شدید

هدف از درمان افسردگی شدید، از بین بردن اثرات منفی این مشکل بر خلق و خوی افراد است.

اکثر مردم امروزه هر از گاهی احساس غمگینی یا افسردگی می کنند؛ در مبارزه با شرایط سخت زندگی، این مشکل را می توان به عنوان یک وضعیت عادی در نظر گرفت.

با این حال، اگر به شدت ناراحت هستید، احساس بی ارزشی و غم و اندوه شدید می کنید و سایر علائم افسردگی شدید مذکور در بالا را دارید و این احساسات برای روزها در شما ادامه دارند، اکنون وضعیت روحی شما به یک اختلال پزشکی تبدیل شده است.

افراد مبتلا به این بیماری باید درمان افسردگی مطلوبی دریافت کنند تا بتوانند بر مشکل خود غلبه نمایند.

افسردگی شدید یک بیماری جدی است که نیاز به تشخیص و درمان توسط پزشک متخصص دارد.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در درمان این مشکل می توان از داروهای ضد افسردگی یا داروهای جایگزین استفاده کرد. داروهای ضد افسردگی با دوزهای مناسب توسط پزشک متخصص روانپزشکی به بیمار داده می شود.

تغییر سبک زندگی و درمان چهره به چهره نیز در این مورد قابل انجام است.

یک روش درمانی جامع نیز وجود دارد، که در آن داروهای افسردگی شدید و روان درمانی با هم برای کمک به غلبه بر مشکل استفاده می شوند.

داروهای ضد افسردگی که به طور منظم استفاده می شوند معمولاً بعد از ۲-۳ هفته شروع به تاثیر می کنند.
هدف روان درمانی علاوه بر استفاده از دارو، دور نگه داشتن فرد از افکار و رفتارهای منفی و فعال تر کردن او می باشد.

روش هیپنوتیزم نیز از جمله روش های درمان افسردگی محسوب می شود که در کنار این روشها برای غلبه بر مشکل اعمال می شود. تشخیص افسردگی خفیف تا متوسط نسبت به نوع شدید آن دشوارتر است. علائم این مشکل معمولاً بستگان بیمار را آزار نمی دهد و از این رو این احتمال وجود دارد که این علائم نادیده گرفته شود.

آیا افسردگی شدید از بین می رود؟

در مورد مشکل افسردگی شدید با یک درمان مؤثر، می توان در عرض چند هفته به بهبودی نسبی دست یافت و در عرض ۴-۲ ماه بهبودی کامل از آن حاصل می شود.

نیازی نیست فکر کنید برای کسانی که برای اولین بار افسردگی را تجربه می کنند، پروسه درمان حداقل به مدت شش ماه ادامه می یابد.

این پروسه بسته به شرایط بیمار می تواند در زمان کمتری نیز خاتمه یابد. در بیمارانی که چندین بار افسردگی داشته‌اند، ممکن است لازم باشد درمان برای سال‌های طولانی‌تر برای اهداف پیشگیرانه ادامه یابد.

همانطور که در مقاله راه های مقابله با افسردگی ذکر شد ،افسردگی شدید بر زندگی روزمره افراد تأثیر می گذارد و باعث کاهش بهره وری و تضعیف روابط آنها می شود.

این مشکل، در اغلب موارد می تواند منجر به آسیب به وضعیت سلامتی فرد نیز شود. ثابت شده است که بیماری هایی مانند سرطان، آسم، بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و چاقی در افرادی که علائم افسردگی شدید داشته و در پی درمان آن نمی روند، پیشرفت می کند. افسردگی یک اختلال روانی اما قابل درمان است و حدود ۸۵ درصد از افراد مبتلا به افسردگی به خوبی درمان می شوند.


منبع محتوا:

mayoclinic verywellmind nhs.uk


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x