تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

مدیتیشن پاکسازی ذهن برای رهایی از افکار منفی

مدیتیشن برای پاکسازی ذهن برای رهایی از افکار منفی

مدیتیشن پاکسازی ذهن، هزاران سال است که وجود دارد و اثرات روانی و معنوی و فیزیولوژیکی خود را ثابت کرده است. انجام دادن مدیتیشن آسان نیست ولی اگر بتوانیم تمرینات آن را به طور منظم در زندگی روزانه خود داشته باشیم خیلی سریع شاهد تغییرات مثبت آن خواهیم بود.

در طول تاریخ، مدیتیشن توسط حکیمان و رهبران اعتقادی برای کسب خودشناسی و داشتن حس خوب انجام می شد تا آنها را از اضطراب و نگرانی ها رها کرده و لحظات زندگی را برای آنها لذت بخش کند. مدیتیشن ذهن را روشن می کند تا درک بیشتری از زندگی و هدف آن داشته باشیم.

مدیتیشن پاکسازی ذهن، می تواند عادات بد ما را که موجب از بین رفتن آرامش می شود از بین ببرد و ذهن را باز می کند تا احساسات و افکار خود را کنترل کنیم و کارهای مفیدی جایگزین کنیم.

فایل صوتی مدیتیشن پاکسازی ذهن و آرامبخش

فایل صوتی مدیتیشن برای پاکسازی ذهن مریم رضایی

 

 تمرین های مدیتیشن پاکسازی ذهن

ابتدا خود را در حالت استراحت قرار دهید. در یک مکان آرام، به حالت راحت و صاف بنشینید و شانه و عضلات خود را شل کنید. چند تنفس عمیق انجام دهید با شماره یک و دو نفس عمیق از بینی می کشید و آهسته از دهان بیرون می دهید سپس لب های خود را به حالتی که می خواهید سوت بزنید جمع کنید و دو برابر زمانی که هوا وارد ریه ها می شوند عمل دم را انجام دهید و با شمارش یک،دو،سه،چهار، نفس خود را بیرون دهید در این حالت، نفس خود را نگه ندارید و روان نفس بکشید.

اولین قدم برای پاکسازی ذهن، تنفس عمیق است

اولین قدم برای پاکسازی ذهن، تنفس عمیق است

در مرحله بعد، نفس عمیق دیافراگمی انجام دهید. با قراردادن دست روی شکم دقت کنید که از دیافراگم خود برای تنفس استفاده می کنید. وقتی دیافراگم کمک می کند، شما احساس می کنید که معده هنگام دم بیرون می آید و در حین بازدم به داخل می رود این کار به شما کمک می کند که نفس ها سطحی نشوند و عمیق نفس بکشید نه خیلی عمیق و نه خیلی سطحی، بلکه تنفسی که حال ما را خوب کند.

در مرحله بعد چشمان خود را ببندید و نفس کشیدن را ادامه دهید تا زمانی که احساس آرامش کنید.

از اهداف مدیتیشن برای پاکسازی ذهن، رها شدن از اضطراب است. ما اغلب با فکر کردن به گذشته و آینده دچار اضطراب می شویم. با این حال مدیتیشن مغز فعال را آرام می کند و ما را در زمان حال قرار می دهد.

مدیتیشن برای پاکسازی ذهن، سبب بالا رفتن کیفیت خواب شما می شود و با انجام تمرینات مدیتیشن ، بیمارانی که مشکل بی خوابی داشتند. توانستند خواب راحت تری را تجربه کنند.

مدیتیشن با پاکسازی ذهن، سطح رضایت زوجین از رابطه و پذیرش یکدیگر را افزایش می دهد و مشکلات درون رابطه را کاهش می دهد.

اگر مدیتیشن برای پاکسازی ذهن را حتی به مدت چهار روز انجام دهید، حافظه و توانایی پردازش اطلاعات بصری شما بالا می رود. حتی تحقیقات ثابت کرده است که مدیتیشن افزایش سن طبیعی در مغز را کم یا متوقف می کند.

می توانید در حالت حرکت هم مدیتیشن انجام دهید. مثلا به جای نشستن، به آرامی راه بروید و روی قدم هایتان، صداها و اطرافتان تمرکز کنید و یا مدیتیشن برای پاکسازی ذهن را با حرکات آهسته یوگا و تنفس انجام دهید.

شما به هر چیزی فکر کنید کیفیت ذهنی و زندگی شما را تعیین می کند. خیلی وقت ها هم، دوست دارید که اتفاقات زندگی خود را با ذهنتان کنترل کنید. البته اغلب اوقات کنترل شرایط زندگی سخت می شود.

زمانی که نیاز دارید ذهن خود را پاک کنید چه در جلسه مراقبه و یا در یک جلسه مهم در محل کار یا حتی ترافیک، مدیتیشن برای پاکسازی ذهن بسیار تاثیر گذار است. ذهن پاک و آگاه، یک ذهن قدرتمند است و مطمئنا، ذهن شفاف و متمرکز بر سلامتی و تندرستی ما تاثیر می گذارد. از فواید مدیتیشن برای پاکسازی ذهن به چند مورد اشاره می کنیم:

  • خلاقیت را زیاد می کند
  • ذهن آگاهی را بیشتر می کند
  • انرژی بیشتری خواهید داشت.
  • شرایط استرس زا را بهتر کنترل می کنید.
  • یادگیری شما بهتر می شود.
  • حافظه تقویت می شود.
  • کنترل بهتری بر افکار و احساسات منفی خواهید داشت.
  • حضور در لحظات زندگی برای شما لذت بخش تر و با ارزش تر می شود.

چگونه ذهن خود را پاک کنید:

چند تکنیک مفید برای پاکسازی ذهن و تمرکز ارائه می دهیم:

مدیتیشن: یکی از اهداف مدیتیشن، رشد و پرورش حالت آرامش بخشی است که همه به دنبال آن هستیم. با مدیتیشن ذهن و بدن با هم ارتباط برقرار می کند و متمرکز می شوند.

شما در طول روز، مدام دچار حواس پرتی و فراموشی می شوید از ارتباط با افراد گرفته یا تبلیغات صوتی و تصویری یا تماس های تلفنی و بسیاری از محرک ها که باعث عدم تمرکز شما می شوند و شما را دچار استرس می کند و مدیتیشن می تواند در این راستا کمک کننده باشد. مدیتیشن برای پاکسازی ذهن را می توان همه جا انجام داد ولی باید تکنیک های آن را به طور مناسب تمرین کرد.

ابتدا مکانی آرام که حواستان را پرت نکند انتخاب کنید بدن را در حالت مناسب روی یک بالش یا صندلی قرار دهید. کف دست رو به بالا و دست ها در بغل شما قرار بگیرد و چشم ها را به آرامی بسته و به زمین خیره شوید این کارها را همیشه قبل از مدیتیشن انجام دهید تا ذهن شما متمرکز و پاک شود.

یوگا: تمرین منظم یوگا در تمرکز ذهن بسیار شگفت انگیز است. یوگا به عنوان نوعی ورزش می تواند با تقویت ارتباط تنفس و حرکت و تفکر، ارتباط ذهن و بدن را تقویت کند.

نفس عمیق: فقط با انجام چند نفس عمیق می توانید به پاکسازی ذهن خود برسید. تنفس ابزار مفیدی است که ارتباط ذهن و بدن را زیاد کرده و یک تمرین عالی برای آگاه کردن ذهن شماست. یکی از تکنیک های تنفس، تنفس جعبه ای است که به سادگی حواس شما را به مکانی آرام و به دور از شلوغی ها متمرکز می کند.

مراحل مختلف تنفس مربعی یا تنفس باکس:

  • یک مکان ساکت پیدا کنید تا بتوانید حداقل پنج دقیقه در آن تنها و بدون مزاحمت باشید.
  • با پشت صاف روی صندلی یا روی زمین بنشینید.
  • دستان خود را در کنار پهلوها یا در دامان خود بگذارید و کف دست ها را بالا ببرید و به آرامی چشمتان را ببندید و تا جایی که می توانید عضلات خود را شل کنید.
  • از بازدم و تخلیه هوای ریه ها شروع کنید.
  • تنفس مربعی دارای چهار قسمت است قسمت اول با دم شروع می شود، در ذهن خود تا چهار می شمارید و به آرامی نفس بکشید و ریه های خود را با هوا کاملا پر کنید.
  • هوای درون ریه های خود را تا شمارش چهار نگه دارید.
  • تمرین تنفسی مربعی را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه انجام دهید اگر بیشتر شود باعث سبکی سر می شود پس این مقدار کافی است.

بهبود رژیم غذایی: وقتی سرتان شلوغ است برای بهبود تمرکز، خوردن مواد مغذی راهی عالی است. غذا هایی که سریع درست می شوند و یا خوشمزه هستند کافی نیست باید برای تغذیه سالم وقت بگذارید.مثلا خوردن چای سبز یا آجیل مفید است.

خواب مفید: برای بهبود خواب، سعید کنید زمان بیشتری را برای ایجاد یک برنامه منظم شبانه اختصاص دهید. قبل از خواب چند قطره روغن آرام بخش روی بالش بچکانید. موسیقی آرام بخش پخش کنید. کامپیوتر را خاموش کنید. چراغ ها را کم یا خاموش کنید. یک محیط آرام در اتاق خواب فراهم کنید از ملحفه و پتوی تمیز استفاده کنید. قبل از خواب، مطالعه کنید. لباس خواب راحت بپوشید. مدیتیشن انجام دهید.

 سخن آخر:

داشتن ذهن پاک، ممکن است آن چیزی نباشد که واقعا به دنبالش باشید زیرا ذهن، خالی از فکر و احساس نمی شود، ذهن همیشه روی یک چیزی تمرکز دارد و آگاهانه فعالیت دارد. فقط برای تقویت تمرکز و بالا بردن سطح آگاهی می توان از مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و ورزش بدنی استفاده کرد. هر وقت دچار حواس پرتی می شوید بهتر راه این است که به یک مکان ساکت بروید و هیچ نوشیدنی یا خوراکی همراه نداشته باشید و به هیچ چیزی غیر از کاری که میخواهید انجام دهید فکر نکنید.

 

منبع:

time.com

hellosundaymorning

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد اسدی

سلام من اونقدر مشکلاتم زیاده که همون اولش تو مدیتیشنتون وارد نشدم چکار کنم

علیرضا لطفی پور

برای من بسیار خوب بود و حالم بهتر شد و ارزش واقعی خودمو فهمیدم.

گیتی

من بشدت دوست دارم توی مسیر مراقبه باشم و حتی انرژی درمانی و ریکی واین مسائل رو یاد بگیرم ولی سردرگمم خیلی دلم میخاد یه راهنمای امین و مورداعتماد پیدا کنم اگر استادی میشناسید بهم معرفی کنید ممنون میشم

میلاد ایمانی

سلام دوست من
میتونید از دوره های خانم مریم رضایی در زمینه مراقبه و مدیتیشن استفاده کنید، لینک دوره های ایشان را در بخش زیر برای شما قرار میدهم.
https://metaraz.ir/product-category/shop/

Hossein

با سلام. خدمت همه سروران و عزیزان
واقعا مشکلات فکری و انرژی های مخرب انسان را از پا در میاره. هر شخصیتی باشی واقعا به بی هدفی میبره. و آخر به پایان و نابودی میکشونه.
پس همین که به این کانالهای پاکسازی روی آوردیم خودش ی استارت جدید و امیدوار کننده هست.
. من که خودم واقعا رنج میبرم. با این که زندگیم نابود شده خودم رو به نابودی هستم. اما….
تشکر از شما

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
5
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x