تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

روتین مراقبت از پوست چرب و جوش دار

روتین مراقبت از پوست چرب و جوش دار

پوست چرب و جوش دار یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است. اما روال و روتین مراقبت از پوست می تواند به شما کمک کند تا پوست شما سالم باشد.

این روزها دیگر استفاده از آرایش‌های سنگین در میان زنان منسوخ شده است. بر اساس ترندهای ۲۰۲۲ افراد ترجیح می‌دهند به‌جای خرید لوازم‌ آرایش گران‌قیمت، برای داشتن پوستی سالم و شاداب راه های دیگری را امتحان کنند.

چرا که معمولا خانم‌هایی که دارای پوست چرب و جوش‌دار هستند برای تعاملات اجتماعی خود دچار مشکل هستند.

نکاتی برای مراقبت از پوست چرب و جوش دار

نکاتی برای مراقبت از پوست چرب و جوش دار

مراقبت از پوست چرب و جوش دار و متعادل نگه داشتن آن میتواند یک چالش طاقت فرسا باشد. اگرچه نمی‌توانیم یک شبه به نتیجه دلخواه برسیم ، اما راه‌هایی وجود دارد که با یک رژیم مختصر و مؤثر، نتایج بسیار خوبی گرفته و  تغییر را کاملا در پوست‌ خودتان احساس کنید. برای دستیابی به این نتایج نکاتی زیر درباره مراقبت از پوست چرب و جوش دار را به دقت مطالعه و رعایت کنید.

کاهش استرس

هورمون کورتیزول که به هورمون جنگ‌وگریز نیز موسوم است سبب افزایش استرس در بدن می‌شود. بالا رفتن سطح کورتیزول با افزایش تولید سبوم (چربی پوست) رابطه مستقیم دارد. آسان‌ترین راه برای کاهش طبیعی سطح کورتیزول خون، انجام ورزش‌های هوازی صبحگاهی به مدت ۲۰ دقیقه است.

درنتیجه این تحرک، میزان ترشح هورمون سروتونین (هورمون شادی) و دوپامین (هورمون انگیزه و اشتیاق) در خون افزایش می‌یابد. همچنین آکادمی پوست آمریکا بیان کرده است که رابطه‌ی مستقیمی بین سلامت پوست و افزایش گردش خون وجود دارد. به طوریکه با افزایش خون‌رسانی به سلول‌ها، کلاژن سازی افزایش ‌یافته که موجب کند شدن روند پیری می‌گردد.

عوارضی مانند افسردگی، عدم اعتماد به نفس و دوری از اجتماعات برخی از تبعات نداشتن پوست سالم در میان زنان است.

انجام آزمایش‌های داخلی سالانه را فراموش نکنیم

اگر فردی هستید که به‌تازگی مقدار سبوم پوستتان افزایش پیداکرده است، یک چکاپ داخلی کامل انجام دهید. این چکاپ شامل آزمایش خون و تست مدفوع می‌باشد. گاهی ممکن است افزایش چربی پوست دلایل داخلی داشته باشد. بیماری‌های گوارشی، به هم خوردن هورمونها، مشکلات کبدی،مانند کبد چرب و تخمدان پلی کیستیک برخی از علل چربی پوست هستند.

تغذیه سالم نقش حیاتی در داشتن  پوستی شاداب دارد

تغذیه سالم نقش حیاتی در داشتن  پوستی شاداب دارد

تغذیه نقش مؤثری در سلامت پوست دارد.

حتماً برای شما پیش‌آمده که سطح پوستتان پس از مصرف شیرینی‌ها یا غذای چرب، دچار آکنه شده باشد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف برخی از مواد غذایی به‌طور چشم‌گیری سبب افزایش سبوم پوست و آکنه در افراد می‌شود.

از مهم‌ترین آنها می‌توان به فست فودها، انواع سس‌، غذاهای سرخ‌کرده، لبنیات، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده اشاره کرد. با مصرف مواد غذایی سالم، این مشکل به‌راحتی قابل کنترول است.

مواد غذایی مفید برای پوست چرب

آب فراوان

آب یکی از مهم‌ترین مواد موردنیاز بدن انسان است. کمبود آب سبب افزایش سموم در بدن می‌شود که این خود تأثیر مستقیمی بر روی کاهش سلامت پوست دارد. در صورت عدم دریافت مقدار کافی آب توان بازیابی سلول‌ها کاهش می‌یابد و روند پیری پوست تسریع می‌گردد. به‌طورکلی، پوست کم آب، چربتر و دارای چین چروک بیشتری است.

میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات غنی از ویتامین‌های A، B، C، E و مواد معدنی کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فیبر هستند. ریزمغذی‌ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به کاهش مشکلات پوستی از قبیل التهابات و چربی پوست کمک می‌کنند. مصرف مرکبات، سیب، هندوانه، انبه، زیتون، هویج، آلبالو، موز، اسفناج، فلفل دلمه‌ای و انواع کلم برای این افراد توصیه می‌شود.

آجیل و مغزها

آجیل و انواع مغز از دیرباز یکی از محبوب‌ترین تنقلات مهمانی‌های ایرانی محسوب می‌شود. مصرف این دوست‌داشتنی‌های مقوی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ به‌شدت توصیه‌ شده است. پسته، فندق، بادام‌زمینی، گردو به‌عنوان ضدالتهاب عمل می‌کند. مصرف یک قاشق تخم کدو به همراه یک قاشق دانه کتان از روز ۱ تا ۱۴ چرخه قاعدگی و همین نسبت از تخم آفتاب‌گردان و دانه کنجد از روز ۱۵ تا شروع قاعدگی، سبب کاهش علائم تخمدان پلی کیستیک و چربی پوست میگردد.

غذاهای دریایی

مصرف ماهی سالمون و تن که سرشار از امگا ۳ هستند، به‌شدت در کاهش چربی پوست مؤثر است.

روتین مناسب پوست چرب شامل چه مواردی می‌شود؟

برخی افراد به دلیل داشتن پوست چرب از کرم‌های مراقبتی و ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند. عدم استفاده از روتین مناسب و مبادرت به شستشوی بیش از دو بار در روز، چربی پوست را افزایش می‌دهد.

می‌پرسید چرا؟
یک ‌پوست به میزان معینی رطوبت نیاز دارد. با شستوشوی مکرر، این رطوبت از پوست گرفته می‌شود.

پوست در ازای این رطوبت ازدست‌رفته، چربی بیشتری تولید می‌کند.

برای مقابله با این مشکل حتماً یک روتین روزانه مناسب داشته باشید. روتین پوست چرب شامل پاک‌کننده آرایش، شوینده مناسب پوست چرب، تونر، آبرسان و مرطوب‌کننده، ضدجوش و ضد آفتاب است.

در ادامه‌ی این مقاله شما را در انتخاب محصولات مناسب پوستی راهنمایی می‌کنیم.

محلول‌های پاک‌کننده آرایش

محلول‌های پاک‌کننده آرایش برای پوست چرب و جوش دار

نکته بسیار مهمی که افراد با پوست چرب و جوش‌دار حتماً می‌بایست رعایت کنند، استفاده از پاک‌کننده آرایش است.

پاک‌کننده آرایش یا میسلارواتر برای پاک کردن پوست از آرایش و آلودگی‌هاست.

این نکته را به یاد داشته باشید که آرایش صورت، مخصوصاً کرم پودرهای سنگین توسط شوینده و آب پاک نمی‌شوند. شاید در ظاهر آلودگی‌ها از پوست شسته شده باشد، اما دور از چشم شما، در منافذ پوست تجمع پیدا می‌کند.

پس از مسدود شدن این منافذ، جوشهای چرکی بر روی پوست ظاهر می‌شوند.

برای پاک کردن آرایش، اندکی از محلول را روی پد آرایشی ریخته و به‌آرامی تمام نواحی پوست را پاک‌کنید. توجه داشته باشید این محلول‌ها به دلیل داشتن الکل و مواد پاک‌کننده باید توسط شوینده و آب شسته شوند.

 

در روز ۲ بار (صبح و شب) صورت خود را با شوینده‌های مخصوص پوست چرب و جوش‌دار شست‌وشو دهید. هرگز برای این منظور از صابون‌های معمولی استفاده نکنید.

این محصولات به دلیل قلیایی بودن، pH پوست شما را تغییر می‌دهند. دهیدراته شدن پوست، افزایش چربی و بروز جوش پس از استفاده از این محصولات دور از انتظار نیست.

توجه کنید که به‌هیچ‌عنوان از شوینده‌های صورت برای اطراف چشم استفاده نکنید. این شوینده‌ها دارای خواص لایه‌بردار هستند و به پوست نازک اطراف چشم آسیب می‌زنند.

استفاده از تونر به دو جهت مهم است. اول اینکه تونر قادر است آلودگی‌های باقی‌مانده در منافذ که توسط میسلارواتر و شوینده از بین نرفته‌اند را رفع کند.

دومین دلیل الزام استفاده از تونر، تنظیم pH پوست شماست. زمانی که پوست صورت توسط شوینده شسته می‌شود ممکن است pH پوست تغییر کند. این مسئله به‌تنهایی یکی از عوامل تولید سبوم و جوشزایی بیشتر پوست است.

تونرها با داشتن خواص کنترول چربی، کاهش جوش و کوچک کردن منافذ تأثیر شگرفی بر روی سلامت پوست شما می‌گذارند.

آبرسان و مرطوب‌ کننده

مراقبت از پوست چرب و جوش دار با استفاده از آبرسان و مرطوب‌ کننده

انواع پوست به میزان معینی از آب و رطوبت نیاز دارد. ما با شست‌وشو و استفاده از تونر این رطوبت را از پوست می‌گیریم. درصورتی‌که این رطوبت جای گزین نشود، پوست برای بازیابی رطوبت خود چربی بیشتر تولید می‌کند.

برای جلوگیری از این مشکل، هر صبح و شب پس از هر بار شست‌وشو، از آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید. دقت کنید که استفاده از آبرسان یا مرطوب‌کننده به‌تنهایی کافی نیست و این دو محصول باید به‌صورت توأمان استفاده شوند.

پس از استفاده از آبرسان، آب لازم پوست شما تأمین می‌شود. درصورتی‌که لایه‌ی محافظتی (مرطوب‌کننده) بر روی آن استفاده نشود، این آب به‌راحتی تبخیر می‌گردد. این فرآیند درنهایت موجب دهیدراته شدن پوست، بروز خشکی و اگزما خواهد شد.

همچنین استفاده از مرطوب‌کننده به‌تنهایی مانند قرار دادن یک لایه چرب بر روی پوست بی‌آب است. این روش نیز سبوم را افزایش می‌دهد. برای کاهش هزینه‌ها شما می‌توانید از محصولات دوکاره آبرسان-مرطوب کننده استفاده کنید.

ضد جوش

ضدجوشها، عصای دست هر پوست چرب و جوش‌داری هستند.

کافی است پس از بروز جوش، از کرم یا سِرُمهای ضد جوش بر روی آن استفاده کنید. این محصولات جوشهای شما را خشک کرده و از ایجاد لک پس از بهبودی جلوگیری می‌کنند. این نکته را به یاد داشته باشید که برخی از ضد جوشها را می‌توان بر روی تمام پوست استفاده کرد. قبل از استفاده حتماً راهنمای مصرف را مطالعه بفرمایید.

ضدآفتاب

ضدآفتاب، دوست همیشگی پوست شماست. شاید با خود بیندیشید به دلیل چربی بیش‌ازحد پوستتان بهتر باشد ضد آفتاب از روتین پوستی شما حذف شود.

اشتباه نکنید. با استفاده از ضدآفتاب فاقد چربی در روتین صبحگاهی خود شادابی و سلامت پوست خود را بازیابید. توجه داشته باشید.

ضدآفتاب‌ها پس از دو الی سه ساعت نیاز به تمدید دارند. در هر بار تمدید باید مقدار دو بندانگشت از ضد آفتاب را بر روی پوست خود استفاده کنید. استفاده کم و پوشش ناکافی کرم سبب بروز لکِ آفتاب‌سوختگی بر روی سطح پوست می‌گردد.

سخن پایانی

گاهی ما همه‌ی موارد گفته‌شده را رعایت می‌کنیم ولی باز هم پوست چربی داریم و دچار جوش و آکنه می‌شویم. در این صورت حتماً این مسئله ریشه ژنتیکی دارد و ما قادر به تغییر آن نخواهیم بود.
به یاد داشته باشید که یک خانم سالم در سنین باروری، هرماه، یک چرخه قاعدگی را پشت سر می‌گذارد.

این مسئله به معنای به هم ریزی هورمون‌ها و غدد درون‌ریز بدن است. پس بیایید با بدن خود آشتی کنیم و آن را همان‌گونه که هست، دوست بداریم.

با تغییر عادت‌های بد، انتخاب سبک زندگی سالم و پذیرش خصوصیاتی که قابل‌تغییر نیستند به خودمان عشق بورزیم. این بخشی از شکرگزاریست.


منبع محتوا:

forhers

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x