تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

زبان بدن دروغگوها را چگونه تشخیص دهیم؟

زبان بدن دروغگوها را چگونه تشخیص دهیم؟

فهرست مطالب

توضیحاتی درباره زبان بدن

اگر انتخاب کنید که با زبان بدن به جای کلمات با دیگران ارتباط برقرار کنید، مکالمه شما غیرکلامی خواهد بود. به عبارت دیگر، در برخی شرایط ممکن است پیام خود را از طریق زبان بدن خود به دیگران بیان کنید.

نکته ای مهم درباره زبان بدن دروغگوها

برای درک کامل اهمیت این مقاله، باید از دشواری تعیین صداقت یک فرد فقط بر اساس کلماتی که آنها صحبت می کنند آگاه باشید. بیشتر به این دلیل که انسان ها، به ویژه دروغگویان ماهر، بیشترین تسلط را بر حرف هایی که می گویند دارند.

به همین دلیل، مشاهده حرکات یک فرد در حین صحبت کردن، مهم ترین راه برای تشخیص فرد دروغگو است. زیرا افراد در هنگام دروغ گفتن کنترل کمتری بر رفتار و حرکات خود دارند. اگر به این توانایی تسلط داشته باشید فریب نخواهید خورد.

 

آیا می توانید تشخیص دهید که چه کسی دروغ می گوید؟ در تحقیقات اخیر، دکتر لین تن برینک، روانشناس پزشکی قانونی و همکارانش در دانشکده مسب وکار هاس در دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دریافتند که اگرچه انسان ها توانایی ذاتی بسیار قوی برای شناسایی درست دروغگویان دارند، اما ذهن خودآگاه ما گهگاه در این زمینه با شکست مواجه می شود.

چگونه دروغگوها را با زبان بدنشان تشخیص دهیم؟

چگونه دروغگوها را با زبان بدنشان تشخیص دهیم

 

شما ممکن است به راحتی دروغگوها را شناسایی کرده و با استفاده از روش های ذکر شده در زیر دراین مورد تصمیم گیری کنید:

  • لمس بیش از حد خود یکی از نشانه های زبان بدن دروغگو است

لمس کردن، بازی کردن یا خاراندن ناحیه‌ای از صورت، به‌ویژه بینی، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زبان بدن برای دروغ گفتن است. به دلیل استرس ناشی از دروغگویی، جریان خون افراد به طور معمول بالا می رود و در برخی نقاط باعث خارش می شود.

اگر در هنگام پاسخ دادن به یک سؤال، گردن یا گوش های خود را لمس کرد، باید مراقب صداقت آن فرد باشید زیرا بیشتر دروغگوها این کار را برای آرام کردن خود انجام می دهند.

  • زبان بدن فرد دروغگو ممکن است شامل خنده ی مصنوعی یا لبخند باشد

یک لبخند واقعی را می توان به راحتی از یک لبخند دروغین تشخیص داد. وقتی شخصی به طور طبیعی می خندد، چین و چروک هایی در اطراف چشم او ایجاد می شود. با این حال، هنگامی که کسی لبخند مصنوعی می زند، فقط گوشه های لب او به سمت بالا حرکت می کند و چشمانش بدون هیچ تغییری هستند.

توجه داشته باشید که این به معنای دروغگویی آشکار در زبان بدن نیست; بلکه ممکن است فقط به این معنا باشد که فرد احساسی را پنهان می کند یا برای شما تظاهر به خوشحالی می کند در حالی که در واقع ناراحتی اش را از شما پنهان می کند.

  • بالا انداختن شانه ها و نشان دادن بی تفاوتی

بالا انداختن شانه ها و نشان دادن بی تفاوتی نشانه دروغ

 

برخی از افراد هنگام دروغ گفتن شانه های خود را بالا می اندازند، اما این با یک شانه بالا انداختن طبیعی و واقعی متفاوت است، زیرا فقط شانه ها به سمت بالا حرکت می کنند و حالتی غیرطبیعی به خود می گیرند. با این نگرش، فرد مایل است بی‌علاقگی خود را به این موضوع منتقل کند، اما زبان بدن او را از این کار باز می‌دارد.

  • زبان بدن دروغگو شامل ضربه زدن پا به زمین است

در زبان بدن، حرکت مداوم پای فرد یا تماس با زمین نشان دهنده ناراحتی او در هنگام پنهان کردن حس ناراحتی است. فرد در این شرایط می خواهد هر چه سریعتر از آنجا خارج شود. اگر فرد مقابل شما در مذاکره شروع به این گونه حرکت کرد، بدانید که او منتظر است تا قبل از رفتن، صحبت شما هرچه سریعتر تمام شود. در این شرایط موضوع یا بحث خود را تغییر دهید و یا قرار ملاقات دیگری را تعیین کنید.

  • حرکات ناگهانی در زبان بدن و تکان دادن سر

وقتی فردی با تکان دادن ناگهانی سر، به عقب کشیدن سر، نگاه کردن به جهات مختلف یا حرکت سر به این طرف و آن طرف نگاه کند، ممکن است نشانه ای از دروغ گفتن او باشد.

  • اجتناب از برقراری ارتباط و تماس چشمی

وقتی افراد دروغ می گویند، معمولاً از برقراری تماس و ارتباط چشمی اجتناب می کنند زیرا معتقدند چشمان آنها آنچه را که فکر می کنند نشان می دهد. با این حال، افرادی که از این موضوع آگاه هستند، ارتباط چشمی خود را با شما حفظ می‌کنند و مستقیماً به چشمان شما نگاه می‌کنند و مانع از این می‌شوند که فکر کنید دروغ می‌گویند.

  • استفاده بیش از حد از انگشت اشاره در ارتباطات غیرکلامی

همانطور که می دانید، گرفتن انگشت اشاره به گونه ای تهدید آمیز به نظر می آید. به همین دلیل، دروغگوها یک موضع دفاعی اتخاذ می کنند و اغلب از این شیوه برای گول زدن طرف مقابل استفاده می کنند. این افراد با انجام این عمل می خواهند اوضاع را به نفع خود حل کنند و طرف مقابل قبول کند که آنها راستگو هستند و این که مقصر خود شخص است، نه آنها.

  • تعریق زیاد نشانه ای از زبان بدن دروغگو

همانطور که قبلاً بیان کردیم، دروغ گفتن در هر شرایطی باعث استرس فرد می شود. افزایش استرس به طور طبیعی دمای بدن را بالا می برد و باعث تعریق بیش از حد در فرد می شود.

به یاد داشته باشید که فرد ممکن است در این شرایط نیز به این نکته توجه کنید که شاید فرد از بیماری خاصی رنج می برد. بنابراین هرگونه تعریق همیشه نشان دهنده دروغگویی نیست.

  • ایجاد مانعی مقابل خود جهت دفاع از خودشان

اگرچه این یکی از شاخص های معمول افرادی است که مرتباً ابزاری را در دستان خود می گیرند تا کمبود اعتماد به نفس خود را هنگام صحبت کردن جبران کنند، اما ممکن است از این علامت برای تعیین عدم صداقت یک فرد نیز استفاده شود. فنجان، کتاب و لپ تاپ نمونه هایی از اشیایی هستند که دروغگویان ناخواسته از آنها استفاده می کنند تا بین شما و خود فاصله ایجاد کنند. به عنوان مثال، آنها بخشی از صورت خود را پشت لپ تاپ قرار می دهند یا کتابی را جلوی دهان خود می گیرند.

  • سرفه بیش از حد در زبان بدن دروغگو

همه ما می دانیم که اولین هدف یک دروغگو اجتناب از لو رفتن است. او برای اینکه دروغ خود را لو ندهد، مدام سعی می کند به مخاطب سیگنال هایی بفرستد. سرفه یکی از اساسی ترین سیگنال هایی است که به طور ناخودآگاه بروز می کند.

  • پلک زدن زیاد یکی از نشانه های زبان بدن دروغگو است

همه انسان ها با یک ریتم مشابه پلک می زنند که یک اتفاق عادی و معمولی است. با این حال، اگر کسی سریعتر پلک بزند، می توان به صداقت حرف هایش شک کرد. از آنجایی که افراد عصبی پر معمولاً سریعتر از حد معمول پلک می زنند، و افراد دروغگو نیز معمولا عصبی هستند، پلک زدن بیش از حد می تواند یکی از علائم آشکار دروغ گفتن نیز باشد.

  • حرکات اضافی دست هنگام صحبت در زبان بدن دروغگو

حتما متوجه شده اید که وقتی صحبت می کنیم، هر یک از ما زبان بدن متفاوتی داریم و حرکات دست بسته به لحن و اهمیت کلماتمان تغییر می کند. اما برای یک دروغگو، قضیه فرق می کند. او از حرکات دست غیرضروری و بیهوده استفاده می کند تا توجه شما را از دروغی که می گوید دور کند.

  • حالت های تدافعی در زبان بدن دروغگو

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، آنهایی که دروغ می گویند معمولاً حالتی تدافعی و تهاجمی به خود می گیرند. مدام در حالی که دست به سینه ایستاده اند به شما خیره می شوند، طوری که گویی از سمت شما منتظر حمله ای هستند. این درست است که افراد صادق کمتر این حالات تهاجمی را دارند. دست به سینه ایستادن در زبان بدن هرگز یک نشانه مثبتی نیست.

  • زبان بدن دروغگو شامل خنده های طولانی و بی دلیل است

افرادی که معتقدند به زبان بدن تسلط دارند، ممکن است برای آرام به نظر رسیدن و نشان دادن اینکه چیز مبهمی وجود ندارد، طولانی و غیرضروری بخندند. اگر مطمئن شدید که خنده های بی معنی و طولانی این فرد ناشی از عصبی بودن یا یکی از چندین بیماری روانی نیست، می توانید به صداقت گوینده شک کنید.

  • پنهان کردن کف دست در زبان بدن دروغگو

پنهان کردن کف دست در زبان بدن دروغگو

نشان دادن کف دست در افراد افراد هنگام صحبت یکی از نشانه های صداقت و راستگویی است. در تلاش برای پنهان کردن دروغ خود، فردی که دروغ می گوید، به طور غیرارادی کف دست های خود را می پوشاند. بسیاری از مردم این کار (پنهان کردن کف دست) را با قرار دادن دست خود در جیب خود انجام می دهند، در حالی که بسیاری دیگر دست های خود را زیر میز یا وسایل دیگر پنهان می کنند.

  • تغییر در حالات چهره در زبان بدن دروغگو

تغییر در حالت چهره یا رنگ صورت نمونه هایی از تغییر حالات چهره هستند. تعجب ناگهانی، ابروهای به بالا رفته، چشمانی که اطراف را نگاه و جستجو می کند و رنگ پریده همگی ممکن است نشانه عدم صداقت طرف مقابل باشد.

  • استفاده از واژگان و عباراتی خاص

حتماً با این جمله عامیانه آشنا هستید: “یک بار بگو تا باور می کنم، دوبار بگو شک می کنم; قسم بخور تا مطمئن شوم که دروغ می گویی.”

ممکن است دروغگو با تاکید بر عباراتی مانند “من می خواهم با شما صادق باشم”، “راستش را بگویم”، «قسم به این و آن» و “اجازه دهید حقیقت را به شما بگویم”، بخواهد شما را متقاعد کند که او را باور کنید و اظهارات او را بپذیرید.

  • تغییر در حالت و نوع نفس کشیدن در زبان بدن دروغگو

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یک فرد هنگام دروغ گفتن با تغییر میزان جریان خون و ضربان قلب، ممکن است حالت و مدل نفس کشیدنش تغییر کند. او ممکن است نفس عمیقی بکشد، شانه هایش را به سمت بالا حرکت بدهد و با صدای خفه ای که از پشت گلویش می آید با شما صحبت کند که در این شرایط می توانید صداقت او را زیر سوال ببرید زیرا این فرد در واقع این تغییرر در حالت تنفسش را از شما پنهان می کند.

  • به رنگ سرخ درآمدن گونه ها یکی از نشانه ها در زبان بدن دروغگو است

یکی از دلایل و نشانه های دروغ گفتن نیز ممکن است قرمزی گونه ها باشد. دروغگو ممکن است کمی مضطرب و دچار دلهره شود، که ممکن اس باعث قرمزی و سرخی رنگ شدن صورتش، به ویژه گونه هایش شود.

  • زبان بدن دروغگو شامل گاز گرفتن لب ها نیز می شود

گاز گرفتن یا فشار دادن لب ها یکی دیگر از نشانه های فرد دروغگو است. وقتی فردی از شرایط خود مطمئن نیست و استرس دارد و نگران لو رفتن دروغ خودش است، بزاق دهانش خشک می شود و برای جبران این خشکی، به صورت مداوم لب های خود را می فشارد یا گاز می گیرد.

  • تغییرات در ارتعاشات و تن صدای فرد دروغگو

فرد دروغگو ناخواسته و ناخودآگاه بلندتر از حد معمول صحبت می کند. در این زمینه، سازمان ها صدای افراد را ضبط می کنند تا کلاهبرداران و متقلبان را شناسایی کنند و سپس از تجهیزاتی برای بررسی ارتعاشات گفتار و تجزیه و تحلیل تغییرات صدای اآنها استفاده می کنند. کسانی که دروغ می گویند و همچنین متقلبان ، ارتعاشات متغیر و لرزش در صدایشان دارند و حتی گاهی ممکن است با فریاد صحبت کنند.

  • استفاده بیش از حد از صداهای خاص

به عنوان مثال، دروغگوها اغلب سکوت ها را با صداهایی مانند “آآآآآآآآآآآآآ، “اممم” یا “مثلا” پر می کنند تا به خود فرصتی برای فکر کردن و داستان سازی بدهند. دروغگوها و فریبکاران این کار را انجام می دهند تا برای خود زمان بخرند تا داستانی را بگویند که واقعی تر به نظر می رسد، اما غافل از اینکه این نشانه ها دروغ افراد را آشکار می کند.

  • تپق زدن در افراد دروغگو

حتما این جمله را شنیده اید که «دروغگو کم حافظه می شود». ذات انسان به راستی و صادق بودن گرایش دارد و انسان ها ذاتاً دروغگو نیستند. در نتیجه، افراد ممکن است در زمانی که خسته هستند و به دلیل حواس پرتی، حقیقت را بیان کنند و سپس درصدد اصلاح حرفشان برآیند. در چنین شرایطی با یک فرد دروغگو روبه رو هستید.

سخن پایانی

چقدر در تشخیص دروغ مهارت دارید؟ برای تمایز بین یک دروغگو و یک فرد صادق، نیازی نیست که کارآگاه باشید یا یک دستگاه دروغ سنج داشته باشید. اطلاعات ارائه شده در اینجا به شما کمک می کند زبان بدن دروغگو را شناسایی کنید و تشخیص دهید که آیا کسی به شما راست می گوید یا خیر؟

پس از بررسی این موارد، درک این نکته مهم است که هیچ یک از این نشانه ها به صورت تکی، دلیل قانع کننده ای برای دروغگو بودن کسی نمی باشد، بلکه شما باید ترکیبی از نشانه ها و حرکات را مشاهده کنید و براساس شناخت و آگاهی ومنطق، نتیجه گیری کنید.

 

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x