تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

سبک زندگی نوجوانان ایرانی

سبک زندگی نوجوانان ایرانی

سبک زندگی نوجوانان ایرانی در حال حاضر بسیار متفاوت از زمان های گذشته است این تفاوت را به راحتی می توان از نوع تغذیه، گذران اوقات فراغت و حتی طرز لباس پوشیدن آنها درک کرد.

نوجوانان ایرانی امروز را می توان نسل فناوری نامید که به جای فوتبال بازی کردن، مطالعه کتاب و صحبت کردن با همسالانشان در جمع های دوستانه حقیقی، بیشتر به سمت تلفن همراه، موزیک، فیلم، بازی های ویدئویی و هر آنچه که برای آنها تفریحی با زحمت کمتر است متمایل شده اند.

در سبک زندگی نوجوانان ایرانی حال حاضر دیدارها در کافی شاپ ها و غذاخوری های فست فود انجام می شود، صحبت ها از طریق شبکه های اجتماعی و تجهیزات هوشمند صورت می پذیرد و هر فعالیتی که با بدون زحمت فکری و جسمی همراه باشد دلپذیرتر شده است.

سبک زندگی نوجوانان ایرانی در حال حاضر در اغلب موارد ناسالم است

مطالعات مختلف انجام شده نشان داده اند که سبک زندگی نوجوانان ایرانی در حال حاضر در اغلب قریب به اتفاق موارد ناسالم است.

سبک زندگی آنها نه از نظر داشتن تغذیه و رژیم غذایی، نه از نظر بهداشت فردی و نه به لحاظ فعالیت فیزیکی در هوای تازه مورد تایید نیست.

جایگزین کردن فعالیت های سالمی چون پیاده‌روی، بازی های توپی، دوچرخه سواری و شنا کردن با فعالیت های ناسالمی چون گذران وقت در جلوی تلویزیون یا پشت سیستم کامپیوتر منجر به ایجاد تغییرات منفی در تناسب اندام، سلامتی و حتی خلق و خوی آنها شده است.

خوردن نوشابه و سایر نوشیدنی های ناسالم و فست فودها در میان وعده ها به جای انواع میوه و سبزیجات سالم باعث شده است علاوه بر تهدیدهای سلامتی، مشکل چاقی و اضافه وزن نیز در بین نوجوانان ایرانی به یک مشکل متداول تبدیل شود.

چاقی خود منشا ایجاد انواع بیماری ها از جمله میگرن است که در اغلب نوجوانان دیده می شود. علاوه بر مشکلات سلامتی مختلف، بعضی از نوجوانان از طریق رژیم های لاغری سخت و غیر استاندارد سعی در کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل خود را دارند که این موضوع خود می تواند مشکل آفرین و همراه با انواع آسیب های جسمی و روحی باشد.

مقاله بهترین سبک زندگی کلیک کنید

تغییر در سبک زندگی ناسالم نوجوانان ایرانی

 

فعالیت بدنی اولین عواملی است که می تواند به طور موثری باعث تغییر در سبک زندگی ناسالم نوجوانان ایرانی شود.

داشتن فعالیت بدنی منظم و سالم می تواند به صورت قابل توجهی به بهبود دریافت کالری، سوخت و ساز مناسب و بهبود سلامت فرد تاثیر بگذارد.

با ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی می توان توده های چربی بدن را سوزانده و در ادامه آنها را با عضلات سالم جایگزین کرد.

این موضوع باعث تناسب اندام و مهم تر از آن حفظ سلامت بدن در همین دوران و در دوران های بعدی زندگی اعم از جوانی، میانسالی و کهنسالی می شود. سلامت جسمانی و سلامت روان نیز تا حدودی به یکدیگر مرتبط هستند و می توان با داشتن یک سبک زندگی سالم به سلامت روان نیز دست یافت.
افرادی که در دوران های نوجوانی و جوانی سبک زندگی ناسالمی داشته و نسبت به ایجاد تغییر در این سبک بی تفاوت بوده اند غالبا دچار انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، مشکلات ریوی، مشکلات سلامتی مربوط به ستون فقرات و کمر و … می شوند.

این مشکلات ممکن است در فردی از همان دوران نوجوانی قریبان گیر شده و در برخی افراد در سنین بالاتر بروز نماید و در هر حال بدون ایجاد تغییر در سبک زندگی جلوگیری از ابتلا به آنها غیر ممکن است.

فضای مجازی در زندگی نوجوانان امروز

فضای مجازی در زندگی نوجوانان امروز

در یک جمله زندگی نوجوانان امروز را می توان زندگی در دنیای مجازی در نظر گرفت.

آنها حتی بر این باور هستند که زندگی در این فضا مفیدتر و سرگرم‌کننده تر است.

نوجوانان امروز در بستر اینترنت و فضای مجازی ارتباط برقرار می کنند، فیلم می بینند، موزیک دانلود می کنند، بازی می کنند و حتی در زمان هایی علاوه بر اختصاص تمام ساعات روز خود علاقمندند که تا پاسی از شب به زندگی خود در فضای مجازی ادامه دهند.

در پرسش از یک نوجوان در مورد زندگی بدون موبایل قطعا این پاسخ را دریافت خواهید کرد که زندگی برای او بدون موبایل امکان‌پذیر نیست.

آنها حتی تصور اینکه بدون موبایل چگونه می توان به زندگی ادامه داد را نیز نمی توانند در ذهن خود بگنجانند.

پس در سبک زندگی نوجوانان ایرانی در عصر حاضر احاطه شدگی توسط ابزار آلات دنیای فناوری بسیار به چشم می خورد و این موضوع روابط بین افراد را تحت تاثیر قرار داده است.

افرادی که زندگی در فضای مجازی را ترجیح می دهند مطمئنا به هنگام صحبت در مورد آسیب های کنترل نشده این فضا واکنش های خوبی از خود نشان نمی دهند و در اغلب موارد این آسیب ها را انکار می کنند.

نوشته ها، فیلم ها و انواع محتواهای مبتذل، اشاعه خشونت، تجاوز و تعدی به حریم خصوصی و … از جمله آسیب های زندگی در فضای مجازی هستند که مطالعات بسیاری در این زمینه توسط متخصصان حوزه های روانشناسی، جامعه شناسی، ارتباطات و … انجام شده است.

از نظر پوشش نیز نوجوانان با تاثیر پذیری از مد و آنچه که در رسانه های مختلف ترویج می شود، ظاهری غیر متعارف پیدا کرده اند.

در سبک زندگی نوجوانان ایرانی مدل لباس پوشیدن متضاد با ارزش های خانواده و جامعه پیش می رود و به سبب روحیه استقلال طلبی افراد در این سن آنها بیشتر به دنبال الگوهایی متفاوت، متضاد با ارزش ها و … هستند که به مسئله ای جدی برای خانواده ها تبدیل شده است.

ناسالم بودن سبک زندگی نوجوانان ایرانی امروز بر اثر اشتباهات والدین

ناسالم بودن سبک زندگی نوجوانان ایرانی امروز بر اثر اشتباهات والدین

هر چند که در ناسالم بودن سبک زندگی نوجوانان در حال حاضر عواملی از جمله پیشرفت تکنولوژی، فضای مجازی، رسانه های داخل و خارج و … همگی تاثیر گذار بوده اند اما اشتباهات والدین نیز در برخی موارد به ناسالم بودن سبک زندگی افراد در این دوران کمک می کند.

برخی از والدین هنوز به نوجوان خود به عنوان یک کودک نگاه می کنند و حاضر نیستند که او طعم تلخ انواع شکست ها و ناامیدی ها را بچشد.

این موضوع هر چند که برای پدر و مادرهای دلسوز هموار کردن راه برای پیشرفت فرزندان محسوب می شود اما در واقع سد کردن راه رشد و پیشرفت فرزند است. زمانی که هر خواسته ای در دسترس یک نوجوان باشد، باید و نبایدهای زندگی برای او مشخص شده و تعریف شده باشند، او دیگر انگیزه ای برای رشد و تکامل خود از جهات مختلف نخواهد داشت.

در این مورد بهتر است والدین با مطالعه منابع و کتاب های مشاوره مختلف در زمینه پرورش فرزند در سنین نوجوانی با علم و اطلاعات کافی عمل نمایند.

نوجوانان باید حقایق و واقعیت های زندگی را درک کنند، با قرارگیری در مسیر زندگی حقیقی انواع تلخی ها و ناامیدی ها را تجربه و در مسیر آموختن و تجربه کردن خوشی ها و تلخی های زندگی گام بردارند.

علاوه بر این کنترل رفتارهای نوجوانان نیز بایستی به گونه ای باشد که آنها را از والدین دور نساخته و منجر به سرکوب علایق و خواسته هایشان نشود.

مجبور کردن فرزند نوجوان به فرمانبرداری باعث می شود او زندگی در یک فضای بسته را ترجیح دهد و در زمینه پرورش استعدادها و مهارت های اجتماعی خود آنگونه که باید موفق عمل نکند.

عدم کنترل نیز همچون کنترل بیش از حد می تواند آسیب زا باشد و نوجوان را تحت تاثیر عوامل مختلف به مسیری اشتباه هدایت کند.

در هر حال رفتار، گفتار و کردار والدین همگی بر مسیر انتخابی فرزند نوجوان آنها تاثیر می گذارد و در این زمینه بایستی به صورت کاملا عالمانه عمل نمود.

سبک زندگی نوجوانان ایرانی چه زمانی سالم خواهد بود؟

سبک زندگی نوجوانان ایرانی زمانی سالم خواهد بود که آنها در مسیر خود تحت تاثیر آموزش هایی که می بینند و فضای منزل و رفتار والدین به سمت داشتن سبک زندگی سالم تشویق شوند.

زمانی که والدین در سبد خرید و برنامه غذایی منزل خود انواع مواد غذایی سالم و مغذی را جای می دهند، از فرزندان نوجوان خود در پروسه خرید و تهیه یک وعده غذایی سالم کمک می گیرند و استفاده از غذاهای فست فود را بهحداقل می رسانند فرزندان نیز به سمت داشتن رژیم غذایی سالم گرایش پیدا می کنند.

علاوه بر این والدینی که به ورزش و فعالیت های بدنی منظم چون پیاده‌روی، دوچرخه سواری، کوهنوردی، شنا و انجام انواع بازی های توپی همراه با اعضای خانواده شان اهمیت می دهند می توانند کودکان و نوجوانان خود را از همان سنین پایین با این فعالیت های مفید و مؤثر در حفظ سلامت جسمانی و روانی بدن آشنا سازند.

برای جلوگیری از زندگی در فضای مجازی و گذران ساعات زیادی از روز در شبکه های اجتماعی نیز می توان محدودیت هایی برای نوجوانان در نظر گرفت.

البته همانطور که گفتیم این محدودیت ها بایستی کنترل شده و با داشتن اطلاعات کافی صورت پذیرند تا نوجوان را بتوان به مسیر درست هدایت نمود.
در نهایت می توان گفت داشتن سبک زندگی سالم به راحتی حاصل نمی شود و برای دستیابی به آن بایستی با برنامه ریزی، ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی فعلی و گرایش تمام اعضای خانواده به سبک زندگی سالم اقدام نمود.


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x