تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

معنای واقعی زندگی چیست؟

معناي واقعي زندگي چيست؟(معمای زندگی)

وقتی در مورد معنای واقعی زندگی صحبت می کنیم، سه سؤال در ذهن مطرح می شود: در مورد چه موضوعی صحبت کنیم؟ اصلا معنای واقعی زندگی چیست؟ و آیا زندگی باید معنای خاصی داشته باشد؟

اگر همه متون ادبی قدیم و جدید را بررسی کنیم، به این سؤال که «معنای واقعی زندگی چیست؟» برمی خوریم که اکثراً به دنبال جواب آن، از بعد اخلاقی موضوع هستند و مضامین خاص دینی و دنیوی در آنها بیشتر دیده می شود.

البته در طول تاریخ، دیدگاه های هیچ‌انگاری هم درباره بی معنا بودن زندگی انسانها به چشم می خورد ولی در هر دو صورت، بیان استدلال هایی برای وجود این موضوع، در زندگی انسانها، نشان از اهمیت آن دارد.

برخی معتقدند؛ اصلا هدفی وجود ندارد. زیرا هدف، اول در ذهن ایجاد می شود و در نهایت نمود خارجی پیدا می کند که ممکن است با نتیجه متفاوت باشد.

پس هدفی در ایجاد این دنیا وجود ندارد. معنای واقعی زندگی، همچون راز همیشه وجود داشته و در شکل های مختلف، در فرهنگ عمومی مردم هم دیده می شود.

تعریف معنای واقعی زندگی

تعریف معنای واقعی زندگی

شاید دانشمندان علم تجربی، معنای واقعی زندگی را در خوب زندگی کردن، غذای مفید خوردن، مطالعه کردن، ورزش کردن و ایجاد صلح و آرامش میان مردم بدانند و برخی دیگر در معنای واقعی زندگی، به نهایت آن فکر می کنند که در پایان خواهی مرد و دیگر هیچ.

انیمیشن هملت روی جمجمه یوریک با این مضمون که:«معنای زندگی هر چه باشد به یاد داشته باش که خواهی مرد» (زندگی زودگذر است.)
در فیلم فینچ، رباتی به نام ماشین، به فینچ می گوید:« همه می میرند اما اگر به کسی کمک کنی یا یک نفر تو را دوست داشته باشد و تو را به یاد بیاورد، آن وقت تو نمرده ای و همیشه در قلبشان زنده هستی.»این جمله می تواند پاسخی زیبا به سؤال«معنای واقعی زندگی چیست؟» باشد.

 عمیق ترین معنای واقعی زندگی نظم جهان هستی است

هر اتفاقی که در زندگی ما می افتد، به دنبال دلیل آن هستیم. زیرا ذهن به دنبال خوب یا بد بودن عواقب آن می گردد.

بعضی وقت ها، دلیل آن را می دانیم ولی بیشتر وقت ها اتفاقات پیرامون ما قابل درک نیستند. اگر فرض بگیریم به تعداد آدم های روی زمین و ذهن های پرسشگر و اتفاقات با دلیل و بدون دلیلی که وجود دارد، هر کسی برداشت ذهنی خود را داشته باشد.

حال، این پرسش بزرگ معنای واقعی زندگی؟، در ذهن تک تک افراد چگونه به جواب می رسد؟

اگر بخواهیم به این پرسش بزرگ که از زنده بودن و نفس کشیدن و درک و حس کردن وقایع، که در ابتدا تا انتهای زندگی با آنها درگیر هستیم را پاسخ دهیم، به تعداد انسانها، پاسخ خواهیم داشت. چون برداشتها متفاوت خواهند بود.

پرسشها، برای رسیدن به چیزهایی است که در زندگی برای ما مهم تر هستند و ما برای بقای به آن نیاز داریم. حتی اگر معنای واقعی زندگی، دلیل علت و معلولی داشته باشد یا استدلالی فراذهنی و غیر قابل درک باشد.

از زمانی که انسان به این درک رسید، که برای بهتر شدن زندگی خود چه کارهایی باید یاد بگیرد و به چه چیزی نیاز دارد، از شکار کردن، تطبیق خود با شرایط آب و هوایی و زندگی گروهی داشتن، کشف آتش و یادگیری صنعت، تکنولوژی، همه در یک چیز خلاصه می شود.

ما میخواهیم در زمانی که زنده هستیم یک زندگی شاد و موفق داشته باشیم.و گاهی این خواسته ها آنقدر با ارزش می شوند که حاضریم، برای آن هر کاری انجام داده و حتی جان بدهیم.

ما به خاطر معنا دادن به زندگی خودمان هر مشقتی را تحمل می کنیم و برای این کار، انگیزه ای قوی داریم و در این لحظه است که زندگی برای ما معنای واقعی خود را پیدا می کند.

پس آنچه را به عنوان هدف در نظر میگیریم، در زندگی به ما معنی می دهد.

پاسخ به سؤال معنای واقعی زندگی مانند کشف طلا از یک معدن نیست که به دنبال آن برویم، بلکه از درون ذهن ما تراوش می شود

انسان ممکن است در هر لحظه از زندگی خود، اهداف متفاوتی داشته باشد و برای رسیدن به آنها تلاش کند. پس در هر لحظه، زندگی او یک معنای متفاوت از لحظه دیگر خواهد داشت.

در نتیجه، ما همیشه در حال معناسازی و معناشناسی در زندگی هستیم و هدف هرچه بزرگ‌تر و مسئله پیچیده تر باشد، معنا دادن به زندگی واقعی دشوار تر خواهد بود.

این جهان بزرگ و هستی پیرامون ما، با چنین نظم دقیق، هدفی در پشت آن دارد که با یک پاسخ ذهنی ساده، رسیدن به سؤال معنای واقعی زندگی را میسر نخواهد کرد. زیرا ما ذهنی کوچک در مقابل جهانی بی انتها داریم. ولی ما می پرسیم، تا با پاسخ آن جهانی بهتر بسازیم.

 چیستی حیات و معنای زندگی، در ذات انسان است

 چیستی حیات معنای واقعی زندگی

انسان می تواند از راه های مختلف، برای درک معنای واقعی زندگی خود تلاش کند. او ذاتا میل به همدلی و همدردی با اطرافیانش دارد و کمک کردن به افرادی که در ارتباط با او هستند، می تواند به زندگی او معنا ببخشند.

گاهی انسان برای داشتن امکانات بیشتر، چندین هدف مادی را برای خود برنامه ریزی می کند و آن قدر، درگیر رسیدن به اهداف خود می شود که معنای زندگی برای او رنگ می بازد و آن قدر خسته می شود که معنای واقعی زندگی برای او پوچ جلوه می کند و حتی آرامش و رضایت از زندگی خود را از دست می دهد.

اهداف مادی، عطش زندگی کردن را زیاد می کند ولی از طرفی معنای واقعی زندگی را به بیراهه ای می کشاند که در نهایت، انسان خود را فرسوده و تنها می بیند. و سؤال ممعنای واقعی زندگی از تیررس نگاهش دور می شود.
با اینکه به تعداد انسان های روی زمین، اهداف و معنا داریم. ولی هدف و معنای واقعی زندگی، چگونه بدست می آید؟

معنای واقعی زندگی، در هدفی است که فرد در زندگی خود، آن را دنبال می کند. هر چه فرد، با هدف بزرگتر و والاتری زندگی کند، معنای عمیق تری از زندگی را درک خواهد کرد.
گاهی مشکلات زندگی، آن چنان ما را در خود غرق می کند که معنای واقعی زندگی را فراموش می کنیم. ولی هر از چند گاهی، باید با خود خلوت کنیم و این پرسش ها را در ذهن خود جستجو کنیم.تا به معنای واقعی زندگی جواب بدهیم.

• آیا من خوشحال هستم؟
• در زندگی چه چیزی برای من اهمیت بیشتری دارد؟
• در نهایت، می خواهم به چه چیزی برسم؟
• در زندگی خود، فردی را شاد کرده ام؟ و یا چقدر به دیگران کمک می کنم؟
• در کل در زندگی خود به دنبال چه معنایی هستم؟

همه از خداییم و به سوی او بازمی گردیم و معنای زندگی در ذات وجودی خداوند است

شاید به جرات بتوان گفت، که مهمترین هدف، در زندگی انسان، رسیدن به منبع زندگی است تا معنای واقعی زندگی را در ارتباط با آن جستجو کرد.
خداوند، یک منبع با عظمت و قدرتی لایتناهی است که به اشرف مخلوقات خود، این توانایی را داده که هدف داشته باشند و به زندگی خود معنا ببخشند.

بنابراین معطوف شدن، به منبع قدرت، خود دلیل آرامش و شادی در زندگی واقعی خواهد بود.

حال اگر بخواهیم این آرامش و شادی را بیشتر کنیم یا آن را حفظ کنیم، باید:

• فقط به مسیری که از قبل برای ما تعیین کردند، فکر نکنیم و بگذاریم زندگی ما را هدایت کند تا معنای واقعی زندگی جدیدی برای خود جستجو کنیم.

• تلاش کنیم، ناگفته ها و ناشناخته ها را کشف کنیم و به خود فرصت دهیم تا با هیجانات زندگی روبروشویم.تا در درک معنای واقعی زندگی به خود کمک کنیم.

• برای شاد بودن و شاد کردن افراد پیرامون خود تلاش کنیم و در این راه، با دنبال کردن حس درونی خود، به خوشبختی خود و دیگران فکر کنیم و این گونه به معنای واقعی زندگی خواهیم رسید.

• خود را در لحظه لحظه زندگی قرار دهیم و سعی کنیم به کارهایی مشغول باشیم که احساس سرزندگی را در ما بیشتر می کند و از لحظات زندگی خود، خاطرات زیبا بسازیم و از خدا بابت این خاطرات تشکر کنیم و معنای واقعی زندگی را در آن لحظات درک کنیم.

• در زندگی، هر اتفاق ناخوشایندی می افتد، به آن مثبت فکر کنیم و ابراز ناراحتی نکنیم و سعی کنیم برای معنای واقعی زندگی، از آن لذت ببریم حتی، از لبخند عزیزانمان.

• هر فردی، گذشته ای دارد، هر اتفاقی درگذشته افتاده است را فراموش کنیم و در حال زندگی کنیم تا مسیر حقیقی، معنای واقعی زندگی چیست؟ را بهتر درک کنیم.

• خود را دوست داشته باشیم و از هر چیز کوچک لذت ببریم و بدانیم که وجود انسان در این دنیای پهناور، خود پاسخ معنای واقعی زندگی چیست؟ را جواب می دهد.

• به خدا اعتماد کنیم و بدانیم که او برای ما کافیست و منشاء شادی و آرامش ماست و خداوند منبع به حق معنای واقعی زندگی است.

کلام آخر

در پایان به این نکته اشاره کنیم که معنی دارترین کاری که انسان در زندگی می تواند انجام دهد، خدمت به دیگران است. سعی کنیم زندگی اطرافیانمان را بهتر کنیم، رنجشان را کم کنیم و به دنبال شاد کردن آنها باشیم و در نهایت معنای واقعی زندگی را در محبت و کمک و آرامش در اطرافیانمان جستجو کنیم و این گونه است که آدمی به جایگاه والای انسانیت دست می یابد و پاسخی در شأن نعمت زندگی کردن میابد و آن گاه می‌داند که معنای واقعی زندگی چیست؟

 

 


منبع محتوا:

plato.stanford


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین عادل

عالیه میشه کتاب را برایم کاملش را بفرستید

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x