تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

تاثیر مدیتیشن بر افسردگی چقدر است

مدیتیشن برای افسردگی مفید یا خطرناک ؟

مدیتیشن و افسردگی چه ارتباطی می توانند به هم داشته باشند؟ آیا مدیتیشن به عنوان یک درمان برای مشکل افسردگی مطرح است یا به عنوان ابزاری تشدید کننده حالات روحی نامساعد یک فرد افسرده؟
برای کسب اطلاعات سودمند درباره این دو دیدگاه متفاوت در این مطلب با ما در متا راز همراه باشید.
اختلال روانی افسردگی مشکلی است که همه ما هر از گاهی ممکن است با آن مواجه شویم.

ما در زندگی هر کاری که انجام می دهیم برای این است که بیشتر خوشحال باشیم و احساس خوبی داشته باشیم.
اما به دلایلی، گاهی اوقات مهم نیست که چگونه رفتار کنیم و چه کاری انجام دهیم، در هر حالت نمی توانیم خودمان را خوشحال کنیم و استرس داریم و احساس افسردگی می کنیم.
حالت افسردگی می تواند به دلیل تأثیر هورمون ها و همچنین عوامل مختلف محیطی باشد.

مدیتیشن برای افسردگی مفید یا مضر ؟

مدیتیشن برای افسردگی مفید یا مضر ؟

بر اساس تحقیقات سازمان بین المللی بهداشت ، از هر ۷ زنی که زایمان می کنند، ۱ نفر از افسردگی پس از زایمان رنج می برد.

از آنجایی که استفاده از داروهایی که روانپزشکان برای افسردگی می دهند (که روی شیر مادر تأثیر می گذارد) توسط متخصصان رشد توصیه نمی شود، افراد برای رفع مشکل خود به دنبال راه های غیر دارویی می روند.

به توصیه برخی از متخصصان روانپزشکی می توان مدیتیشن را ایده آل ترین راه حل برای مقابله با این اختلال روانی دانست.
اگرچه در این موارد عدم تعادل هورمونی مسئول ایجاد افسردگی است، اما همه آنچه اتفاق می افتد ریشه در ذهن ما دارد، بنابراین اگر به اندازه کافی عمیق فکر کنیم، می توانیم تمام مشکلات خود را به تنهایی حل نماییم.

اگر مشکلات تان زیاد شد، یوگا انجام دهید

طبق مطالعه ای که توسط دانشگاه دوک انجام شده است، ورزش به مدت ۳۰ دقیقه به طور متوسط ۳ روز در هفته به اندازه داروهای ضد افسردگی در درمان و مقابله با افسردگی موثر است.
یوگا را می توان نوعی تمرین در نظر گرفت که رابطه ذهن و بدن را کامل می کند.

این تمرین با مجموعه ای از وضعیت ها که به ایجاد تعادل، انعطاف پذیری، قدرت و تمرکز کمک می کند در رفع مشکلات روحی مختلف اعم از افسردگی مؤثر است.

همچنین یوگا سیستم اسکلتی شما را تقویت و وضوح لازم ذهنی تان را فراهم می کند. پس چرا وقتی یوگا و مدیتیشن وجود دارد تا هم بدن و هم روح ما را التیام بخشد، مواد شیمیایی و داروها را وارد بدن خود کنیم که کبد ما را فرسوده می کنند؟

تکنیک های مدیتیشن برای افسردگی

تکنیک های مدیتیشن زیادی مانند مدیتیشن بصری و مدیتیشن صوتی را برای این منظور توصیه می کنند.

از آنجایی که ذهن هر فرد منحصر به فرد است، افراد مختلف در استفاده از این تکنیک ها باید گزینه های موجود را آزمایش نمایند تا مناسب ترین تکنیک را برای بهبود حال روحی خود پیدا کنند.

 انجام مدیتیشن بصری برای رفع مشکل افسردگی

مدیتیشن بصری نوع مدیتیشن است که سعی می کند تمامیت جهان را از طریق یک شی درک کند.

این نوع مدیتیشن بدین صورت انجام می شود: شما یک شی (نقاشی، مجسمه، تصویر و غیره) را روی یک میز قهوه کم ارتفاع که در فاصله دو متری شما قرار دارد می گذارید و به حالت نیلوفر آبی در مقابل آن می نشینید.

در این حالت به مدت ۱۰ دقیقه روی شی، که ابزار کاسینا (cashina) نامیده می شود، تمرکز می کنید و سعی می کنید ذهن خود را باز کنید. کاسینا به معنای همه چیز و تمامیت در کیهان است.

انجام مدیتیشن های صوتی برای رفع مشکل افسردگی

انجام مدیتیشن های صوتی برای رفع مشکل افسردگی

مدیتیشن های صوتی تکنیک هایی برای آرام کردن ذهن با کلمات یا صداهای خاص هستند.
این کلمات یا صداها تبدیل به مانترای فرد می شوند.

مانترا همانطور که در مقالات پیشین در مورد آن صحبت کردیم از دو عبارت از گرفته شده است که معنی و مفهوم آن ابزار فکر کردن می باشد.

کلمات به دو گروه کلمات ذهنی و واقعی تقسیم می شوند. به عنوان مثال، “زلزله ای در ژاپن رخ داد.” وقتی شما این جمله را می گویید، خود یا شخصی که با او در ارتباط هستید را در بعد واقعیت قرار نمی دهید، بلکه صرفاً واقعیت شخص دیگری را منتقل می کنید.

اما وقتی فریاد میزنید “زمین لرزه!” همه را غرق در واقعیت می کنید، در این حالت احساسات افراد تغییر می کند، قلبشان تندتر می زند. در اینجا جملات مانترا هستند که شما را به واقعیت خود می برند.

پس از کمی آرامش با تمرینات تنفسی، صداهای “A-E-OU-I” را ۳ بار با صدای بلند تا پایان نفس خود بگویید و عمیق‌تر شوید.

آیا مدیتیشن برای افسردگی مضر است؟

در بررسی مبحث مدیتیشن و افسردگی برخی افراد معتقدند که مدیتیشن می تواند باعث افزایش توهم شود. علی رغم ادعاهایی مبنی بر اینکه مدیتیشن با کاهش استرس و بهبود خلق و خو برای مغز مفید است و این ادعاها در محافل علمی مختلف مورد بحث قرار گرفته اند، روانشناسی به نام پائولا واتکینز ادعا می کند که مدیتیشن باعث افسردگی و اضطراب می شود.

در این مورد دکتر ویکدان یوسل نیز بر این عقیده است که مدیتیشن چیزهایی را که به ضمیر ناخودآگاه رانده شده اند را احیا می کند.
هر چند که این ادعاها مورد توافق و مورد قبول اغلب قریب به اتفاق روانشناسان نیستند اما بحث در مورد آنها می تواند جالب باشد.

در بیان واضح دکتر واتکینز می گوید: “اعتقاد بر این است که مدیتیشن برای مغز مفید است زیرا استرس را از بین می برد. با این حال، در برخی موارد مدیتیشن می تواند خلق و خوی افراد را بدتر کند”،

دکتر یوسل هشدار نیز داده است که “مدیتیشن می تواند احیای برخی از چیزهایی را که از یاد رفته و در ناخودآگاه فرد دفن شده اند، در مورد موقعیت هایی که فرد دچار استرس و اضطراب شود، تسریع بخشد”.

در حالی که پروفسور آریف افیکینت، می گوید: “هیچ اطلاعات علمی مبنی بر اینکه مدیتیشن باعث افسردگی و اضطراب می شود وجود ندارد”.

ارتباط بین مدیتیشن و افسردگی منفی است یا مثبت؟

ارتباط بین مدیتیشن و افسردگی منفی است یا مثبت؟

در اغلب موارد اعتقاد بر این است که مدیتیشن برای مغز مفید است زیرا استرس را از بین می برد. با این حال، پیشنهاد شده است که در برخی موارد نادر بهتر است از مدیتیشن برای درمان افسردگی استفاده نشود چرا که مدیتیشن می تواند حالات روحی برخی افراد را بدتر کند.

روانشناس بالینی آمریکایی دکتر پائولا واتکینز با این دیدگاه موافق است. واتکینز با اشاره به اینکه مدیتیشن می‌تواند باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در افراد شود، می‌گوید: “در طول مدیتیشن، آن‌ها می‌توانند بسیار عمیق در ذهن خود فرو روند و دچار افسردگی و اضطراب شوند.

” دکتر واتکینز با اذعان به اینکه مدیتیشن یک روش مؤثر است که افراد را از نگرانی های روزانه خود دور می کند گفت:

«مراقبه به سبب مزایای فراوان روحی، جسمی و ذهنی که دارد اخیراً بسیار رایج شده است؛ با این حال، انجام آن در برخی افراد می تواند احساسات سرکوب شده فرد آسیب دیده را فعال کند و باعث تشدید افسردگی در او شود.

دکتر واتکینز با جمع‌آوری تجربیات خود در مقاله ای پس از سال ها کار در یک مرکز روانی گفت:
“این مبحث که مراقبه منجر به پسرفت پروسه درمان افسردگی می شود یک مبحث حاشیه ای نیست و بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اگر به مدت ۱۰ روز ۱۰ ساعت مدیتیشن کنید، طبیعی است که انواع احساسات و آسیب هایی که شما را به عقب و تلخی های گذشته برمی گردانند به وجود خواهند آمد.

به خصوص کسانی که روان پریشی اسکیزوفرنی را تجربه می کنند باید در این مورد بسیار مراقب باشند. زیرا مدیتیشن می تواند باعث افزایش توهم و هذیان شود.”

تاثیر سوء مدیتیشن بر افسردگی در افراد سالم دیده نمی شود

روانپزشک مشهور پروفسور دکتر آریف افیکینت در این مورد با دکتر واتکینز مخالف است.

این پروفسور با بیان اینکه هیچ داده علمی مبنی بر اینکه مدیتیشن باعث افسردگی و اضطراب می شود وجود ندارد، مدیتیشن را تکنیکی برای مقابله با اضطراب و استرس عنوان می کند. پروفسور با این استدلال که تقریباً امکان چنین چیزی در یک فرد سالم وجود ندارد توصیه می کند که یک فرد مبتلا به اختلالی که می‌توانیم آن را یک اختلال روان‌پریشی پنهان بنامیم، بهتر است قبل از مدیتیشن مورد معاینه قرار گیرد و در صورت تشخیص روانپزشک مبنی تشدید وضعیت او با مدیتیشن از انجام این تمرین خودداری کند.

نتیجه

همانطور که دیدید در مورد مبحث مدیتیشن و افسردگی، روانپزشکان مختلف دیدگاه های متفاوتی را ارائه کرده اند.

هر چند که اغلب قریب به اتفاق آنها معتقدند که مدیتیشن منظم می تواند در مورد یک بیمار مبتلا به افسردگی همچون داروهای ضد افسردگی عمل نماید اما برخی از آنها مبحث اثر سوء مدیتیشن در مورد رفع مشکل افسردگی را مطرح کرده اند.

در نهایت امر می توان نتیجه گرفت که اگر شما فردی از نظر روحی سالم هستید و به اختلالاتی چون اسکیزوفرنی دچار نیستید مدیتیشن در مورد رفع مشکل افسردگی شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.

اما در صورت داشتن اختلالات روحی دیگر به جز افسردگی بهتر است پیش از انجام تمرینات مدیتیشن با یک متخصص روانپزشک در این مورد مشورت نمایید.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

سلام من هم افسردگی دارم هم چند سال پیش به اسکیزوفرنی دچار شدم ولی بعد از گذروندن دوره نقاهت تونستم به زندگی معمولی برگردم و به کارهای روزانه مثل پیاده روی خرید آشپزی مشغول بشم بخندم فیلم ببینم اهنگ گوش بدم باهاش برقصم تا اینکه خونه پدریمو که همراه با مادرم تو اون زندگی میکردیم رو فروختیم اومدیم تو آپارتمان زندگی میکنیم ولی من از روزی که اون خونه رو فروختیم یه آدم دیگه ای شدم و از وقتی هم که اومدیم تو خونه جدید من افسردگی شدید گرفتم و بیماری اسکیزوفرنیم دوباره عود کرد و بستری شدم و شوک گرفتم ولی هنوز در فکر اون خونه هستم و دیگه نه میتونم بخندم نه دوست دارم برقصم نه از آشپزی و خرید و پیاده روی و فیلم دیدن لذت میبرم و در کل یه آدم دیگه ای شدم خیلی جدی و غمگین هستم و گریه میکنم هر چقدر اطرافیان میگن دیگه اون خونه رو فراموش کن ولی من نمیتونم اون خونه و خاطراتی که توش داشتم رو فراموش کنم چون اونجا حداقلش میتونستم بخندم و دست ودلم به انجام دادن کارهای روزانه و معمولی میرفت ولی اینجا انگیزه هیچ چیزی رو ندارم متاسفانه😢😞

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x