تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۷ مرحله ایجاد عادات مثبت جدید از زبان برایان تریسی

7 مرحله ایجاد عادات مثبت جدید از زبان برایان تریسی

شخصیت هر انسانی از مجموعه عادات مثبت و منفی آنها تشکیل میشود. در واقع این خوده ما هستیم که تعیین میکنیم چگونه انسانی باشیم و به چه روشی زندگی کنیم. ایجاد عادات مثبت نه تنها از لحاظ شخصیتی ما را بهتر از زمان حال میکند بلکه مسیر موفقیت را برای ما هموار تر میکند.

ممکن است با خودتان بگویید، همانطور که از قدیم گفته اند، “ترک عادت موجب مرض است.” من نیز نمیتوانم خودم را تغییر بدهم و این رفتارها و عادتها از گذشته با من بوده و من به همین روش زندگی خواهم کرد. اما اگر بگویم که میتوانید عادات مثبت را جایگزین عادات منفی‌تان کنید چه جوابی دارید؟

امکان ندارد که هرشخصی یک عادت بد نداشته باشد. حتی ممکن است بارها از آن ضربه خورده باشد و حتی به این فکر بیافتد که اگر اینگونه نبودم زندگی بهترین و شادتری داشتم. همیشه مواردی وجود دارند که نیاز به بهبود و تغییر دارند پس در این فرایند هرچه کمتر مقاومت کنید و صادق تر باشید نتایج بهتری خواهید گرفت.

در این مقاله از سایت متا راز به تمامی این موارد پاسخ خواهیم داد و به شما روش هایی را معرفی کنیم که بزرگان موفقیت آن را تایید و توصیه کردند.

ایجاد عادات مثبت جدید چقدر زمان میبرد؟

مقدار زمان این تغییرات کاملا به خود شما بستگی دارد. دوره زمانی آن می تواند از یک روز تا حتی چندین سال نیز طول بکشد. این موضوع کاملا به انعطاف شما بستگی دارد همچنین شدت احساساتی که همراه این تصمیم است، در این مسیر میتواند برای شما کمک کننده باشد.

منظور از احساسات شدید، یک محرک قوی احساسی است باعث میشود شما را تا انتهای این مسیر قوی و مصمم نگه دارد. روانشناسان این حالت را یک تجربه احساسی چشمگیر، مینامند.

برای مثال این حس شدید و تحریک کننده ممکن است ترس باشد. برای مثال ترس از دست دادن سلامتی در نتیجه استفاده از دخانیات. این موضوع باعث میشود که اگر در مسیر ترک این رفتار منفی، هرگاه احساس ضعف و ناتوانی کردید، با یادآوری این موضوع که آسیب به ریه ممکن است چه درد و شرایط بدی برایتان رقم بزند، به طور ناخودآگاه انگیزه بگیرید.

روانشاسان درمورد ایجاد عادات مثبت اینگونه میگویند:

“هر تجربه‌ای از درد یا لذت شدید که با رفتار ترکیب شود، می تواند الگوی رفتاری عادت را خلق کند.”

طبق تحقیقات صورت گرفته و نتایج به دست آمده، متخصصان بر این باور هستند که دقیقا ۲۱ روز زمان لازم است تا عادات مثبت جدیدی را ایجاد و عادات گذشته را ترک کنید.

البته در این بازه زمانی میتوان بر روی عادت های ساده تاثیر گذاشت و نه عادت هایی مانند مصرف سیگار و غیره. عادت هایی مانند سحرخیزی، صرف زمان کمتر برای فضای مجازی، ایجاد عادت مطالعه کردن و غیره. این دسته از عادت ها را میتویانید در بازه زمانی ۱۴ تا ۲۱ روز و با تمرین و تکرار زیاد، آنها را به وجود آورد و یا جایگزین کنید.

هفت مرحله ایجاد عادات مثبت

برایان ترسی نویسنده کتاب قورباغه ات رو قورت بده در یکی از کتاب هایش برای ایجاد عادات مثبت جدید ۷ راهکار را ارائه داده است که در طی سالهای اخیر افراد موفق جوان زیادی از آن استفاده کرده اند.

درواقع این راهکارها حاصل سال‌ها بررسی و آزمون و خطا بوده ک در نهایت به یک روشی ساده، قدرتمند و اثبات شده تبدیل شده. شاید برایتان جالب باشد که بدانید متخصصان این روش را بسیار شبیه به دستور پخت غذا در آشپرخانه میدانند.

شاید برای اولین باری که از این روش استفاده میکنید، احساس سختی و ضعف داشته باشید. اما مطمئن باشید بعد از اولین تست این روش برای ایجاد هر عادات مثبت دیگری به راحتی استفاده خواهید کرد.

همانند یک تراشکار که از دل سنگ یک اثر هنری بیرون میکشد، شما نیز میتوانید با استفاده همین روش ساده، ویژگی‌ها و خصوصیات مثبت خودتان را شکوفا کنید.

۷ تکنیک ایجاد عادات مثبت به روش برایان ترسی به شرح زیر است:

  1. قاطعانه تصمیم بگیرید
  2. استثنا وجود ندارد
  3. حضور شاهد برای نظارت بر روند تغییرات
  4. تصویر سازی ذهنی
  5. استفاده از جملات تاکیدی
  6. مصر و قاطع باشید
  7. به خودتان پاداش بدهید

قبل از اینکه به بررسی هرکدام از این روش ها بپردازیم باید موضوعی را گوشزد کنم. اگر واقعا قصد دارید تا تغییراتی را در رفتار و شخصیتتان دارید، در انتخاب و تعیین عادات مثبت و منفی خود کاملا صادق باشید و خودتان را گول نزنید. از سویی دیگر صبر و تحمل داشته باشید تا از این فرایند نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

قاطعانه تصمیم بگیرید

ایجاد عادات مثبت (قاطعانه تصمیم بگیرید)

با اراده و قاطع تصمیم بگیرید در غیر این صورت نمیتوانید این پروسه را پشت سر بگذارید. اولین قدم های هر کاری بسیار اهمیت دارند، اگر محکم و استوار باشند، شما نتیجه مطلوبی میگیرید.

تصمیماتتان را واضح و روشن تعیین کنید و در تمامی موارد، هر زمان که رفتاری پیش نیاز بود، حتما به آن عمل کنید. برای مثال اگر تصمیم گرفتید که مطالعه کردن را شروع کنید، در زمانی که برای خودتان تعین کردید، برای مثال در اوقات استراحت که به گشت و گذار در فضای مجازی مشغول بودید.

محیلط آرامی برای خود ایجاد کنی، یک چای، دمنوش و یا قهوه برای لذت بخش تر شدن این کار فراهم کنید و یا دفترچه ایرا جهت نکته برداری برای خود تهیه کنید تا مجاب به مطالعه دقیق تر و واقعی شوید.

استثنا وجود ندارد

حال که تصمیم بر ایجاد عادات مثبت جدیدی گرفتید، در همین ابتدای راه بهانه‌ها را کنار بگذارید و صادقانه رفتار کنید. سعی کنید در عادت های جدیدتان استثنا قائل نشوید. این مرحله اهمیت زیادی دارد، زیرا عادات مثبت شما درحال شکل گیری است و اگر همین ابتدای راه بهانه بیاورید و استثنا قائل شوید، این عادت جدید دوام زیادی نخواهد داشت و بعد از مدتی آن را فراموش میکنید.

برای مثال اگر قصد دارید ورزش کردن را شروع کنید و میخواهید که اینکار را صبح قبل از اینکه به سرکار و یا دانشگاه بروید انجام دهید، صادقانه زمانی که برای این کار لازم است را تعیین کنید.

مثلا شما میدانید که نرمش معمولی صبحگاهی حداقل ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد و خورد صبحانه و دوش گرفتن و آماده شدن شما نیز ۳۰ دقیقه دیگر زمان لازم دارد. درصورتی که قرار است ساعت۷ برای رفتن به محل کار و یا دانشگاهتان اقدام کنید، نباید مثلا ساعت ۶:۴۰ دقیقه بیدار شوید و کارهایتان را عجله ای انجام دهید.

هشدار زنگ ساعت را برای ساعت ۶ تنظیم کنی و خودتان را مجبور کنید تا در این زمان بیدار شوید و به برنامه ای که طرح ریزی کردید احترام بگذارید. درصورتی که کوتاهی کردید، آن روز را فراموش کنید و روز اول تغییرات خود را از فردا حساب کنید. اما این کار به یک عادت دیگر برایتان تبدیل نشود که با خود بگویید: “از فردا شروع میکنم.”

حضور شاهد برای نظارت بر روند تغییرات

برای اینکه متوجه شوید این فرایند ایجاد عادات مثبت جدید در مسیر درستی قرار دارد و شما طبق برنامه عمل میکنید به دو مورد نیاز دارید.

اولین مورد: بهتر است شما یک دفترچه برای این کار درنظر بگیرید و در آن بازه زمانی، عادت تعیین شده، میزان پیشرفت از نظر خودتان، تغییراتی که حس کردید و تجربه که داشتید را یادداشت کنید. این کار برای زمان‌های بعدی نیز بسیار کمک کننده است.

دومین مورد: به دیگران بگویید که رفتار جدیدی را تمرین می کنید. این موضوع را یکی از نزدیکانتان که شما ره به خوبی میشناسد درمیان بگذارید و یک شاهد داشته باشید. از او بخواهید تا شما را زیرنظر داشته باشد و میزان تغییرات خودتان را از دید آن فرد نیز یادداشت کنید.

این دو راهکار به شما کمک میکند تا مطمئن شوید در مسیر درستی حرکتی میکنید یا خیر.

تصویر سازی کنید

ایجاد عادات مثبت (تصویر سازی کنید)

همیشه بر این موضوع تاکید میشود که اگر میخواهید به یک خواسته اید برسید نیاز است تا آن را تصویر سازی کنید. این موضوع در مورد ایجاد عادات مثبت جدید نیز صدق میکند. عادات جدید خود را در ذهنتان به تصویر بکشید.

به این صورت که خودتان را در حال اجرای آن رفتار و عادت با دیگران و در موقعیت های مختلف به تصویر بکشید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید بیشتر به آن رفتار عادت میکنید. گویی از اول آن را داشته اید و برایتان تازه و سخت نیست. اینگونه عادات جدید با سرعت بیشتری به وسیله ذهن ناخودآگاهتان پذیرفته میشود.

استفاده از جملات تاکیدی

هیچ کلامی بیشتر کلام خودتان در شما اثر نمیکند. استفاده از جملات تاکیدی یکی از روش های به شدت موثر در دنیا است. به طوری که از آن برای درمان برخی از عارضه‌ها استفاده میکنند و طرفداران زیادی دارد. پس یکی دیگر از مراحل ایجاد عادات مثبت جدید این است که، یک جمله تاکیدی ای بسازید و بارها و بارها با خودتان تکرار کنید.

تکرار و تمرین این جملات، باعث افزایش سرعت پرورش عادات جدید می شود. با کمی جست و جو در اینترنت میتوانید جملات تاکیدی مثبت بی شماری را پیدا کنید و استفاده کنید.

نمونه جملات تاکیدی

جملات مانترا

جملات تاکیدی مثبت برای ثروت

جملات تاکیدی مثبت برای سلامتی

مصر و قاطع باشید

بر روی رفتا و عادت جدیدتان به گونه ای مصمم و قاطع باشید و آن را با خود تطابق بدهید، که اگر زمانی برخلاف آن حرکت کردید معذب شوید. در این صورت متوجه میشوید که عادت جدید در ذهن شما جای خودش را پیدا کرده است.

به خودتان پاداش بدهید

آخرین و مهم ترین مرحله از ۷ تکنیک ایجاد عادات مثبت برایان تریسی، پاداش دادن است. با خودتان مهربان باشید و همانند یک معلم که بعد از پاس کردن امتحان و گرفتن نمره قبولی به دانش آموزش جایزه میدهد، به خودتان جایزه بدهید و اینگو خودتان را تشویق کنید.

این موضوع به سن و سال ربطی ندارد. انسان در هر مرحله از زندگی اش که باشد، مورد تشویق و تحسین قرار گرفتن را دوست دارد حتی اگر اینکار توسط خودش انجام شود.

این گونه از خودتان قدردانی کنید تا در انجام کارها و تصمیمات بعدی نیز نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

از زمانی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید از شما سپاس گزارم. اگر روش دیگری که بتوان به کمک آن عادت های منفی را ترک و عادات مثبت را جایگزین کرد میشناسید در نظرات برای ما بنویسید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x