تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

عادات خوب و مثبت برای موفقیت در زندگی

زندگی ما تا حد زیادی ماحصل عادت‌های ماست. رفتارهایی که به‌صورت خودآگاه و ناخودآگاه انجام می‌دهیم، زندگی روزانه ما را تشکیل می‌دهند. شما در بین دوستان‌تان با عاداتتان شناخته می‌شوید. بنابراین عادت‌های شما بخش بزرگی از زندگیتان را می‌سازند. با این امر طبیعیست که برای داشتن زندگی بهتر و موفقیت های بیشتر باید به دنبال عادات خوب رفت.

بسیاری از افراد بدون اینکه به آن فکر کنند، اجازه می‌دهند که تحت عادت‌های بد قرار بگیرند. خب این باعث پسرفت و تکرار اشتباهات می‌شود.

عادت‌ها می‌توانند به همان اندازه که به سود شما کار می‌کنند، به ضررتان نیز باشند.

اگرچه کسب عادات بد راحت‌تر از عادات خوب است، ولی با کمی تمرین می‌توانید عادات خوب خود را تقویت کنید. این امر در ادامه با روال عادی شدن بسیار ساده‌تر می‌شود.
بهترین و موثرترین قدم این است که شروع به کسب عادت‌های خوب کنید. در ادامه مقاله متا راز ما در این امر به شما کمک می‌کنیم.

شکل گیری عادات مثبت و منفی

شکل گیری عادات مثبت و منفی

نحوه شکل گیری عادات را بفهمید.

عادات ارتباط زیادی با شیمی مغز و روانشناسی زندگی شما دارند. این مسئله راجع به عادات خوب و بد به‌طور همزمان صدق می‌کند. اگر کاری به اندازه کافی انجام داده شود، مغز متناسب با آن سازگار می شود.حال اگر این سازگاری به حال خود رها شود، باعث ایجاد عادت می‌شود.

دقت داشته باشید که ما مواردی را که باعث ایجاد احساس خوب می‌شوند، دنبال می‌کنیم. همچنین از مواردی که باعث می‌شوند احساس ناخوشایندی ایجاد کنیم اجتناب خواهیم کرد.

در اینجا شیمی مغز هر کاری انجام می‌دهد که آن احساس خوشایند تداوم داشته باشد. برای مغز فرقی نمی‌کند آن احساس به سود شماست یا به ضرر شما.

مغز هر کاری انجام می‌دهد تا شما را به روال عادتی که باعث احساس خوشایند می‌شود، ادامه دهید. اینجاست که باید اراده وارد عمل شود. روشن است که هرچه سابقه انجام یک رفتار طولانی‌تر شود، انجام آن نیز راحت‌تر می‌شود. اکنون شما روند شکل گیری عادات را می‌دانید.

شما فقط یک بار زندگی می کنید ، اما اگر آن را درست انجام دهید ، یک بار کافی است  مای وست

برای شکل گیری عادات خوب از کم شروع کنید

رشد همه عادت‌ها زمان بر است. مخصوصا اگر عادتی نتیجتا مفید باشد ولی احساس خوشایندی به شما ندهد. در آغاز کار جدید، طبیعیست که در شروع کار احساس هیجان کنید. متداول‌ترین اشتباهی که بسیاری افراد مرتکب می‌شوند این است که در ابتدا می‌خواهند خیلی زود به هدف برسند.

حتی اگر انگیزه‌ی فراوانی دارید، ولی عجله نکنید. وفادار بودن به عادت جدید مهم‌تر از انجام دادن سریع آن است. همچنین هرچه تدریجی‌تر به انجام آن کار عادت کنید، زمان طولانی‌تری به آن وفادار می‌مانید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید هر روز ورزش کنید و بدوید، از کم شروع کنید. شاید هدف شما در دویدن، مدت زمان روزی ۴۵ دقیقه باشد. اما برای شروع از روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید. شاید در ابتدا فکر کنید در این راه مقدار کمی تلاش کرده‌اید.
ولی نگه داشتن انگیزه و اراده برای ادامه این عادت خوب امر مهمتری است. باید به تدریج به هدف خود برسید و سپس آن را ادامه دهید. پس برای شکل گیری عادات خوب، کنترل هیجانات اولیه بسیار مهم است.

اگر می خواهید یک زندگی شاد و موفق داشته باشید ، آن را به یک هدف گره بزنید ، نه به افراد یا چیزها .آلبرت انیشتین

پس از شکل گیری عادت، به تدریج به جلو روید

پس از شکل گیری عادت، به تدریج به جلو روید

تا اینجا متوجه شدید که عادات خوب چگونه شکل می‌گیرند و چگونه باید روند شکل گیری آن را آغاز کنید. پس از شکل گیری عادت، به تدریج شدت آن را بیافزاید. کم کم رو به جلو حرکت کنید تا به کمال برسید.

مثلا برای همان مثال دویدن که در قسمت قبل توضیح داده شد.

اگر هدف نهایی شما روزی ۴۵ دقیقه دویدن است، گفته شد که با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید. حال در گام بعدی باید این ۱۰ دقیقه را به تدریج اضافه کنید. به فرض مثال، هفته اول را با روزی ۱۰ دقیقه شروع کردید. سپس در هفته دوم مدت زمان را کمی بیشتر کنید و ۱۵ دقیقه بدوید. همینطور با افزایش تدریجی به هدف نهایی خود برسید.

برای تمامی عادات و رفتارهای خود می‌توانید این الگو را در پیش بگیرید. شروع کنید و به تدریج به شدت رفتار خود بیافزایید. بعد از مدتی به کمال رفتاری خود می‌رسید.

برای اینکه ابتدا در مورد زندگی بنویسید باید آن را زندگی کنید. ارنست همینگوی

راه‌هایی برای لذت بردن از فعالیت پیدا کنید

اگر در شروع یک عادت دچار مشکل هستید، امری طبیعیست.

شاید در ابتدای امر لذت کافی را در این تجربه مشاهده نکنید. خوشبختانه، برای اکثر قریب به اتفاق فعالیت‌های مفید، روش‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید چیزی را مثبت ببینید. یافتن لذت در چیزی باعث می‌شود که شما از انجام آن بیشتر لذت ببرید. این باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای ادامه کار داشته باشید.

به همان مثال به دویدن دقت کنید. این ورزش می‌تواند برای شما لذت بخش باشد، اگر که یک همپای خوب برای دویدن داشته باشید. یا اینکه هنگام دویدن به موزیک‌هایی که علاقه دارید گوش دهید. بدین ترتیب برای ایجاد عادات خوب ابتدا آن‌ها را برای خود لذت بخش کنید تا با اشتیاق بیشتری به انجام آن بپردازید.

همیشه برای زندگی بهتر برای خود یادآوری بنویسید

همیشه برای زندگی بهتر برای خود یادآوری بنویسید

داشتن یادآوری نه تنها برای یادگیری و کسب عادات خوب، بلکه برای زندگی بهتر نیاز است.

شما در هرکاری هر چقدر هم که انگیزه و برنامه داشته باشید، با گذشت زمان ممکن است برای شما کمرنگ شود. داشتن یادآوری برای آموختن عاداتی که می‌خواهید بسیار مفید است. همچنین روش خوبی برای حفظ روحیه شماست.

در تقویم یا سر رسید خود یادداشتی در مورد آن بنویسید. یادداشت‌ها را در جایی قرار دهید که روزانه بتوانید آن‌ها را ببینید.

بخاطر انتظارات بیجا خود را ملامت نکنید

هیچکس کامل نیست. هیچکس را نمی‌توانید بیابید که دارای تمام عادات خوب و فضائل اخلاقی باشد.

پس در وهله اول خود را سرزنش نکنید و فقط برای بهتر کردن زندگی خود تلاش کنید. هنگامیکه می‌خواهیم عادت جدیدی را شکل دهیم، ممکن است دلسرد شویم و روند رو به جلوی خود را متوقف کنیم.

لغزش در این مسئله باعث بی انگیزگی می‌شود. در این مرحله دست از تلاش بر ندارید. همچنین هیچگاه خود را ملامت نکنید که چرا این اخلاق را به‌صورت ذاتی ندارید.

لغزش و توقف را بپیذیرید. اما نگذارید به‌طور کامل شما را از انجام کارتان منصرف کند. لغزش‌های گاه و بی گاه را عامل شکست دائمی ندانید. حتی می‌توانید چند روزی به خود و ذهنتان استراحت دهید. اگر به خود استراحت می‌دهید، حتما مطمئن شوید که قرار نیست آن را به مدت طولانی کنار بگذارید.

اگر فکر می‌کنید استراحت تاثیری در روحیه شما ندارد. و همچنین این استراحت باعث می‌شود که به مدت طولانی از انجام فعالیت خود دور بمانید، ریسک نکنید. راهی که آمده‌اید را به سادگی از دست ندهید.

سپس به‌طور ملایم ولی با اراده بیشتر به مسیر خود برگردید. مثلا اگر رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کنید، با رعایت نکردن چند وعده غذایی کلا رژیم را کنار نگذارید. خود را در جایگاه موفقیت تصور کنید. این تصور کردن می‌تواند عامل محرکی برای جدیت در کارتان باشد.

از دوستان خود کمک بگیرید

از دوستان خود کمک بگیرید

دوستان می‌توانند منبع خوبی برای حمایت عاطفی باشد. وقتی می‌خواهید عادات خوبی را به زندگی خود اضافه کنید، حتما روی حمایت دوستان خود حساب کنید.

در این راه می‌توانید دوست صمیمی خود را با خود همراه کنید. این کار می‌تواند برای حفظ انگیزه و تلاش شما برای پیشرفت مفید باشد.

در واقع نوعی فشار مثبت روی شما ایجاد می‌شود. این فشار مثبت به ویژه زمانیکه تلاش فردی دیگر را می‌بینید نوعی انگیزه برای شما می‌شود. از طرفی چون در کنار نفر دیگری هستید، تجربه‌های بیشتری در زمینه مورد نظر دارید. همچنین می‌توانید توصیه‌های خاص‌تری را در آن زمینه به یکدیگر ارائه دهید.

اهداف واقع بینانه برای خود تعریف کنید

از قدیم گفته‌اند سنگ بزرگ علامت نزدن است.

از اهداف غیر منطقی و غیر واقعی دوری کنید. این کار فقط باعث باز ماندگی و یاس شما می‌شود.

در این زمینه همچنین لازم است که فقط خودتان را در نظر بگیرید. شرایط خود و زندگی تان را ارزیابی کنید. به دیگران و اهدافشان کاری نداشته باشید.

هر کسی شرایط خود را دارد. اهداف غیر واقعی بر خلاف شما کار می‌کنند. نه تنها باعث تعالی و پیشرفت شما نمی‌شوند، بلکه باعث عقب‌گرد شما هم خواهند شد.

برای اینکه بدانید هدفی که تعیین می‌کنید واقعیست یا نه، باید بدانید که شرایط تحقق آن را دارید یا نه.

همچنین دلیل انجام کار را از خود بپرسید. اگر صرفا به این دلیل است که دوست صمیمی شما آن را انجام داده، توصیه می‌شود به آن فکر هم نکنید.

معیار ارزیابی، خود و شرایط زندگی‌تان باشد. اگر هدف‌تان بهبود شرایط خود می‌باشد و همچنین به‌طور واقعی توانایی انجام آن را داشته باشید. هدف درستی را انتخاب کرده‌اید و می‌توانید به آن پای‌بند باشید.

از نتایج عادات خوب خود لذت ببرید

تقریبا تمام عادات سالم با نتایج مثبتی همراه است

اصلا به همین دلیل است که این عادات در وهله اول سالم قلمداد می‌شوند. برخی از این عادت‌ها مانند ورزش، تأثیر عمده و محسوسی در نحوه زندگی خواهند داشت.

همین امر باعث ایجاد زندگی بهتر توسط آن‌ها می‌شود. وقتی عادت خوبی را در پیش می‌گیرید، پس از گذراندن سختی‌ها از نتایج آن لذت ببرید.
با تمام احساس‌تان از نتایج مثبتی که ایجاد کرده‌اید لذت ببرید. این حس کردن ثمره‌ی مثبت، خود نوعی انگیزه برای حفظ عادت مفید می‌باشد.

سخن آخر

به یاد داشته باشید هرچه بیشتر یک رفتار را دنبال کنید، مغز شما بیشتر به آن عادت می‌کند. بنابراین انجام آن کار آسان‌تر می‌شود.

همچنین وقتی به‌صورت خودکار آن را انجام دهید، نیاز به انگیزه کمتری برای انجام آن دارید. زیرا این عادت دیگر جزئی از رفتار روزمره شما می‌شود.

اما قبل از این مرحله، مهمترین عامل انگیزه و اراده می‌باشد. با کسب عادات خوب زندگی بهتر برای شما به ارمغان آورده می‌شود. سپس می‌توانید از سبک زندگی سالم خود لذت ببرید و ثمرات آن را مشاهده کنید.

منابع

inc

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x