تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

خود هیپنوتیزم چیست؟ – معرفی ۵ مرحله در آموزش خود هیپنوتیزم

خود هیپنوتیزم چیست؟

برای اینکه بدانید خود هیپنوتیزم چیست، باید در ابتدا با مفهوم هیپنوتیزم آشنا شوید. هیپنوتیزم یا خواب مغناطیسی در حقیقت حالتی مانند خلسه است که فرد در آن حالت، هوشیاری نسبتاً خوبی دارد.

در هیپنوتیزم معمولاً با استفاده از قوه تخیل، برخی تصاویر و رؤیا به حقیقت می‌پیوندند؛ در این حالت فرد اتفاقاتی که تصور کرده را باور می‌کند. هیپنوتیزم برخلاف تصور عموم، جنبه درمانی دارد و می‌تواند به شخص کمک کند تا از مشکلات روحی رها شود.

تعریف دقیق خود هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم معمولاً توسط یک متخصص یا درمانگر صورت می‌گیرد. او می‌تواند به افکار و اعتقادات شما جهت مثبتی بدهد تا از مشکلات شما بکاهد. اگر بخواهیم به ساده‌ترین بیان توضیح دهیم خود هیپنوتیزم چیست، می‌توان گفت خود هیپنوتیزم یعنی فرد خودش را هیپنوتیزم کند.

اغلب مردم باور دارند با هیپنوتیزم  و سپردن کنترل خود به شخصی دیگر، ممکن است از آن‌ها سوءاستفاده شود. خود هیپنوتیزم با چنین مشکلاتی روبرو نیست و به همین جهت محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده است.

فواید و تأثیرات خود هیپنوتیزم چیست؟

فواید و تأثیرات خود هیپنوتیزم چیست؟

تأثیر هیپنوتیزم در هر فرد متفاوت است؛ اما به‌طورمعمول هیپنوتیزم در درازمدت باعث ایجاد حس آرامش و جریان آن در تمام ابعاد زندگی فرد می‌شود.

افرادی که کنترل افکار و احساسات خود را با هیپنوتیزم به دست می‌گیرند؛ در تمام جنبه‌های زندگی، تصمیم‌های منطقی‌تری می‌گیرند و می‌توانند موفق‌تر عمل کنند. برخی از تأثیرات خود هیپنوتیزم به شرح زیر است:

  • کنترل درد و کمک به بهبود آن
  • افزایش روحیه در بیماران صعب‌العلاج و حتی لاعلاج
  • بهبود کیفیت زندگی با تمرکز بر نقاط مثبت موجود در زندگی
  • کنترل احساسات و خصوصاً خشم
  • تسلط بر ترس‌ها با روبه‌رویی با آن‌ها و تصور پیروزی بر آن‌ها
  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود و درمان تیک‌های عصبی
  • تقویت حافظه با افزایش تمرکز
  • افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس با تمرکز بر ویژگی‌های مثبت در شخصیت فردی
  • ایجاد و افزایش امید و انگیزه
  • کمک به دستیابی به اهداف
  • توانایی ایجاد ارتباط صحیح با دیگران
  • کنترل روابط و محافظت از خود در برابر آسیب‌های ناشی از تصمیمات اشتباه در رابطه
  • دوری از بدبینی و افزایش مثبت‌نگری به مسائل
  • کنترل احساساتی مانند حسادت که باعث احساس نارضایتی در زندگی می‌شود.
  • توانایی هضم مشکلات بزرگی مانند از دست دادن روابط یا عزیزان و کنار آمدن با اتفاقاتی ازاین‌دست
  • افزایش توانایی‌های جسمی و رفع بسیاری از ناتوانی‌ها با از بین بردن موانع فکری

چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم

چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم

انجام خود هیپنوتیزم نیازمند تمرین و تکرار فراوانی است.

تلاش کنید به‌صورت مرتب تمرینات را انجام دهید تا بتوانید کاملاً درک کنید که خود هیپنوتیزم چیست. برای انجام خود هیپنوتیزم مراحلی وجود دارد که اگر بتوانید آن‌ها را رعایت کنید، پس از مدتی به کسب تجربه موفقی دست خواهید یافت؛ در ادامه به معرفی ۵ مرحله برای انجام این کار می‌پردازیم.

۱.   انتخاب مکان مناسب

مکانی را برای خود هیپنوتیزم انتخاب کنید که بتوانید از تمام عوامل استرس‌زا دورباشید؛ مکانی آرام و دور از هر تنش و سروصدایی. باید در محلی قرار بگیرید که باعث ایجاد حس آرامش در شما می‌شود؛ مکانی که احساس خوبی به شما منتقل می‌کند.

معمولاً تمرکز کردن در ابتدای تمرینات هیپنوتیزم، خصوصاً برای افراد مبتدی‌ بسیار دشوار است.

بنابراین باید هر آنچه ممکن است حواستان را پرت کند از آن مکان دور کنید. می‌توانید اتاقی آرام را انتخاب نمایید و از دیگران بخواهید هنگام انجام تمرینات، وارد آن اتاق نشوند. سعی کنید تلفن همراهتان را با خود در آن اتاق نبرید و یا آن را خاموش کنید تا تمرکزتان را به هم نریزد.

۲.   آرامش فکری

اگر می‌خواهید بدانید مرحله بعد از یافتن مکان مناسب در خود هیپنوتیزم چیست، باید گفت آرامش! پس از قرار گرفتن در مکان مناسب تلاش کنید که با اقداماتی کوچک احساس آرامش را در خود به وجود آورید. از تمامی بندهای فکری رها شوید و سعی کنید چندین دقیقه هیچ فکری نکنید.

برای این کار می‌توانید از تمرکز روی تنفس خود کمک بگیرید؛ تمام توجهتان را به تنفس خود معطوف کنید. به دم و بازدم‌های خود فکر کنید و با دقت آن را انجام دهید؛ حتی می‌توانید آن‌ها را بشمارید.

۳.   آرامش جسمی

در مرحله بعد نوبت به آرامش جسمی می‌رسد. آیا می‌دانید تأثیر آرامش جسمی بر خود هیپنوتیزم چیست؟ آرامش جسمی هم دقیقاً مانند آرامش فکری است. اگر تحت‌فشار هستید سعی کنید خودتان را خلاص کنید. لباس‌های نامناسب باعث می‌شوند که تمرکزتان را از دست بدهید.

پس از تمرکز بر تنفس، می‌توانید بر آزادسازی تمام اعضای بدن خود تمرکز کنید؛ سپس سعی کنید در حالتی قرار بگیرید که احساس راحتی مطلق را در شما ایجاد ‌کند. طوری بنشینید که هیچ سنگینی روی قسمت خاصی از بدن شما نباشد. عده‌ای برای شروع، سعی می‌کنند دراز بکشند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

۴.   تکرار عبارات تأکیدی و انگیزشی به همراه تصویرسازی

هدفتان از خود هیپنوتیزم چیست؟ همان را به‌خوبی به خاطر بسپارید و سپس تکرار کنید. با چشم‌های بسته تصور کنید به هر آنچه نیاز دارید رسیده‌اید؛ سپس جمله‌ای در وصف حال خود بگویید. به‌طور مثال می‌توانید بگویید «من آرامش فراوانی دارم و این آرامش در همه ابعاد زندگی من جاری است».

برای شروع می‌توانید تعداد دفعات تکرار این جمله را بشمارید؛ با انگشت‌های دستتان بشمارید که چند بار آن را تکرار کردید. نکته مهمی که برای شمارش این عبارات وجود دارد این است که نباید حواس شما را از گفته‌هایتان پرت کند؛ تنها به این جهت بشمارید که مطمئن شوید به‌اندازه کافی آن را تکرار کرده‌اید.

اگر بتوانید از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید می‌توانید هیپنوتیزم موفق‌تری را تجربه کنید؛ اما اصول تصویرسازی و تجسم در خود هیپنوتیزم چیست؟

تجسم و تصوری که در خود هیپنوتیزم صورت می‌گیرد، باید کاملاً طبیعی باشد و به‌صورت دقیق به تمام ابعاد آن فکر کنید. فرض کنید به هدف خود رسیده‌اید؛ باید این تصویر را با تمام جزئیات و احساسات موجود در آن لحظه، لمس کنید؛

یعنی یک تصویر کاملاً واقعی از لحظه موردنظر خود داشته باشید. برای افراد مبتدی پیشنهاد می‌شود که از تصویرسازی‌های ذهنی جزئی استفاده کنند. اهداف روزانه خود را در نظر بگیرید و به آن فکر کنید.

تأثیر استفاده از فایل‌های صوتی خود هیپنوتیزم چیست؟

برخی افراد نمی‌توانند به‌راحتی روی عبارات تأکیدی تمرکز کنند و در بهترین شرایط هم حواسشان پرت می‌شود؛ در این موارد استفاده از فایل‌های صوتی خود هیپنوتیزم می‌تواند کمک قابل‌توجهی بکند.

فایل‌های صوتی خود هیپنوتیزم شامل چیست؟ فایل‌های خود هیپنوتیزم صوتی فایل‌هایی هستند که در آن تنها از موزیک‌های بی‌کلام استفاده ‌شده است و در برخی موارد علاوه بر موزیک بی‌کلام، شامل صحبت‌های فردی است که به شما می‌گوید بر چه چیزی تمرکز کنید.

آن‌ها می‌توانند به افکار شما جهت دهند و کمک کنند تا بتوانید پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشید. پس از مدتی که توانستید کنترل افکار خود را در دست بگیرید، می‌توانید به‌تنهایی خود هیپنوتیزم را انجام دهید و دیگر از این فایل‌ها استفاده نکنید.

۵.   مرحله پایانی خود هیپنوتیزم چیست؟

هنگامی‌که توانستید انرژی لازم را پس از تکرار عبارات تأکیدی به دست آورید، می‌توانید به هیپنوتیزم خود پایان دهید. برای این‌که به پایان هیپنوتیزم برسید، سعی کنید چندثانیه‌ای بدون فکر کردن در مورد مسئله خاصی، تنها بر تنفس خود تمرکز کنید. پس‌ازآن که آمادگی لازم را به دست آوردید چشم‌های خود را باز کنید. سعی کنید پس از انجام خود هیپنوتیزم، به‌سرعت خودتان را درگیر موضوعی نکنید؛ چند دقیقه کوتاه در همان اتاق بمانید و به تجربه‌ای که کسب کردید فکر کنید.

با خود هیپنوتیزم، درحالی‌که در هوشیاری و آگاهی کامل قرار دارید، می‌توانید افکار خود را کنترل کنید؛ این یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خود هیپنوتیزم نسبت به هیپنوتیزم می‌باشد. از تلاش کردن و تکرار این عمل دست نکشید تا از تأثیرات آن بهره‌مند شوید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x