تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

راه های جلوگیری از دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک

دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک

با پایان یافتن دوران مجردی و برقراری پیوند زناشویی، تمام تمرکز زوجین بر زندگی مشترک معطوف می‌شود.

با این‌حال، برخورد با والدینی که از خط قرمزهای زندگی شما فراتر می‌روند، اوضاع را اندکی سخت می‌کند. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید مرزهای مناسبی برای والدین خود و همسرتان تعیین کنید. این مرزها در عین حفظ رابطه شما با والدین، به کاهش دخالت خانواده همسر تان خواهد انجامید

مرزهای زندگی خود را با همسرتان در میان بگذارید

پس از ازدواج شما و همسرتان یک خانواده را تشکیل می‌دهید.اگر با والدین خود در ارتباط هستید، با همسرتان درباره مرزهای حریم شخصی خود صحبت کنید.

همسرتان می‌تواند در مورد آنچه باید بگویید یا انجام دهید نظرات سازنده‌ای داشته باشد.
ممکن است لازم باشد در مورد مسائل مختلف مانند تربیت فرزند، مسائل مالی یا رفت‌ و آمدهای خانوادگی محدودیت‌هایی لحاظ کنید. از قبل با همسر خود درباره تک تک این مسائل صحبت کنید و نظرات یکدیگر را بررسی نمایید.

مرزهای زندگی خود را با همسرتان در میان بگذارید

با پدر مادر خود و همسرتان صحبت کنید

زمانی را انتخاب نمایید که همه فرصت کافی برای صحبت کردن داشته باشند و کسی استرس نداشته باشد. مهمانی یا جشن‌های خانوادگی زمان مناسبی برای مطرح کردن این مسائل نیست. یک عصر جمعه را انتخاب کنید، به دیدارشان بروید و درباره مرزهای زندگی خود با ایشان سخن بگویید. اگر والدین شما و همسرتان منطقی هستند می‌توانید ایشان را به رستوران یا کافه دعوت و با آن‌ها صحبت نمایید.

واضح صحبت کنید

آنچه را که می‌خواهید بیان کنید به‌طور واضع شرح دهید تا سردرگمی و سو تفاهم ایجاد نشود. آنچه را که شما و همسرتان در مورد آن توافق کرده‌اید به خاطر بسپارید. تلاش کنید چیزی از قلم نیافتد. می‌توانید مسائل خود را به شکل زیر بیان کنید.

من از صمیم قلب شما را دوست دارم اما من و علی یک زندگی مشترک تشکیل داده‌ایم. نیاز به پس‌انداز داریم. متأسفم که دیگر نمی‌توانیم در مسائل مالی به شما کمک کنیم. امیدوارم مشکلات مالی فراوان آغاز زندگی مشترک را درک کنید و از تصمیم ما ناراحت نشوید. ما به حمایت و پذیرش این مرزها از جانب شما نیاز داریم. این مسئله بسیاری از پیچ­ و­خم ­های زندگی ما را کاهش می­دهد.

قاطع باشید و عقب‌ نشینی نکنید

قاطع باشید و عقب‌ نشینی نکنید

والدین شما ممکن است شوکه یا آزرده‌خاطر شوند، اما اشکالی ندارد. اندکی به ایشان فضا دهید. اجازه ندهید مشکلات دیگران احساس بدی در زندگی مشترک شما ایجاد کند.

شما برای تعیین مرزهای زندگی خود کاملاً حق‌دارید و نباید به والدینتان اجازه دهید خود را به‌عنوان قربانی جلوه دهند.

شما در عین برخورد قاطعانه، می‌توانید دلسوز هم باشید. به والدین خود یادآوری کنید که آن‌ها را دوست دارید و فقط هدف شما ارتقا سطح زندگی مشترکتان است. به این منظور می‌توانید ازجمله زیر استفاده کنید.

“این بدان معنی نیست که شما را دوست ندارم یا اینکه مصصم به تغییر رابطه با شما هستم. من اکنون ازدواج‌ کرده‌ام و تصمیم دارم کاری را انجام دهم که به پایداری پیوندمان کمک کند.”

پاسخ‌های خود را کوتاه و ساده بیان کنید

والدین شما ممکن است در مورد محدودیت‌هایی که تعیین کرده‌اید سؤال داشته باشند. به سؤالاتشان با عبارات کوتاه و ساده پاسخ دهید تا اصل پیام را دریافت کنند و دچار سو تفاهم نشوند.

آگاه باشید که پاسخ­های طولانی می تواند ابهام برانگیز باشد. اگر آن‌ها عمداً سعی در برآشفتن شما دارند تلاش کنید احساسات خود را کنترل و آرامش تان را حفظ نمایید.

مثلاً شما به خانواده خود اطلاع داده‌اید که لطفاً قبل از آمدن به منزل ما، تماس بگیرید.

در این صورت ممکن است آن‌ها از شما بپرسند: “یعنی شما دوست ندارید که ما به شما سر بزنیم؟ در پاسخ بگویید نه. این‌چنین نیست. من فقط می‌خواهم زودتر با من تماس بگیرید تا در صورت لزوم برای پذیرایی از شما تدارک ببینم.”

برای حفظ آرامش، نفس عمیق بکشید

تعیین مرز و ایجاد محدودیت برای دخالت والدین می‌تواند استرس‌زا باشد. اگر احساس می‌کنید از دست والدین خود عصبانی می‌شوید لطفاً آرام باشید و چند نفس عمیق بکشید. سعی کنید تا ۱۰ بشمارید. اندکی ذهن خود را از مشکلات دور کنید و از تفکر بیش از حد خودداری نمایید.

اگر نمی‌توانید بر اضطراب خود غلبه کنید و آرام باشید فعلاً چیزی بیان نکنید. می‌توانید در این زمان پیاده‌روی کنید. اگر شرایط خروج از منزل مهیا نیست به اتاق دیگری بروید تا بتوانید به اعصاب خود مسلط باشید.

این شیوه به‌خصوص هنگامی‌که می‌دانید والدینتان سرسختانه با شما مخالفت می‌کند بسیار اهمیت دارد.

آگاه باشید که هیچ مشکلی با مشاجره حل نمی‌شود بلکه پیچیده‌تر خواهد شد. برای ایجاد هر تغییری باید صبور و حوصله و به دانش خود اتکا کنید. برای درک و پذیرش شرایط جدید به والدین خود و همسرتان فرصت دهید. سعی کنید هرگز نگران نباشید.

تعیین مرز برای والدین هیچ منافاتی با ادب ندارد

به خود یادآوری نمایید که ایجاد محدودیت برای دیگران و داشتن حریم شخصی در زندگی مشترک هیچ اشکالی ندارد. شاید در ابتدا اندکی احساس گناه و شرمساری کنید.

باید بدانید که این شیوه هیچ منافاتی با ادب ندارد. تعیین محدودیت تنها با هدف پیشرفت زندگی شخصی‌تان در نظر گرفته‌شده است. مطمئن باشید خانواده شما و همسرتان پس از دیدن موفقیت‌های شما در زندگی بسیار تحسینتان خواهند کرد.

شاید این مسئله را به زبان نیاورند، اما به شما اطمینان می­دهیم که این چنین درباره شما فکر می­کنند. اگر والدینتان به‌راستی شما را دوست دارند، متوجه دلیل تصمیم شما به انجام این کار می‌شوند.

اگر دچار احساس گناه کنید جملات زیر را با خود تکرار کنید.

  • تعیین مرز و محدودیت برای دیگران حتی والدین هیچ اشکالی ندارد.
  • من این کار را به‌درستی انجام دادم. هرچند ناراحت‌کننده بود.
  • اینکه احساس شرمساری می‌کنیم به دلیل این نیست که کار اشتباهی انجام داده‌ام.

اگر والدین مرزهای شما را زیر پا گذاشتند، به آن‌ها بگویید

در ابتدا ممکن است والدین شما و همسرتان این مرزهای ایجادشده را جدی نگیرند. اگر چنین کردند، به‌سادگی با آن‌ها صحبت کنید و بگویید که متوجه این مسئله شده‌اید.

شما نیازی به توضیح مجدد ندارید. درصورتی‌که احساس کردید نیاز به بازگویی مجدد است، می‌توانید مرزهای تعیین‌شده را مجدداً یادآوری کنید. برای این منظور می‌توانید با قاطعیت دلایل حفظ مرزهای شخصی زندگی مشترک خود را یادآوری کنید.

اگر لازم است این بحث و گفت­گو را بارها و بارها انجام دهید تا کم­کم با این مسئله کنار آیند. این شیوه به روشن شدن ابعاد حقیقی تصمیم شما در نظر ایشان نیز کمک خواهد کرد.

از همسر خود حمایت کنید

از همسر خود حمایت کنید

والدین شما ممکن است همسرتان را مسئول محدودیت‌های جدید ایجادشده بدانند.

آ­نها ممکن است تلاش کنند او را مقصر جلوه دهند. به خاطر داشته باشید که این‌گونه نیست. اکنون شما یک خانواده هستید. هرآن چه انجام می‌دهید به پیشرفت زندگی مشترک شما کمک می‌کند. اگر والدینتان سعی دارند درباره شریک زندگی شما بدگویی کنند، به آن‌ها اجازه این رفتار را ندهید. بگویید که این یک تصمیم دونفره بوده. برای این منظور می‌توانید از جملات زیر استفاده کنید.

“این شخصی که درباره او بدگویی می‌کنید همسر من است. من اجازه نمی‌دهم درباره او این‌چنین بگویید زیرا این تصمیم درباره خانواده هر دو ما گرفته‌شده است. اگر مشکلی وجود دارد، همه افراد بالغی هستیم، می‌توانیم با آرامش درباره آن صحبت کنیم.”

هیچ‌گاه اجازه ندهید دیگران در حضور یا عدم حضور همسرتان به او بی‌احترامی کنند. تلاش کنید با حفظ خونسردی و رعایت ادب از او پشتیبانی و حمایت کنید.

مودب باشید

هنگام صحبت با والدین خود و همسرتان کمال ادب را رعایت کنید. رفت‌ و آمد معقول خود با ایشان را ادامه دهید و گهگاه آن‌ها را به صرف شام یا ناهار دعوت کنید. مادامی که ایشان به مرزهای زندگی مشترک شما احترام می‌گذارند با آن‌ها معاشرت نمایید.

درصورتی‌که به محدودیت‌های تعین شده از جانب شما اهمیتی نمی‌دهند سعی کنید با حفظ آرامش با ایشان صحبت کنید. هرگز صدای خود را از معمول بالاتر نبرید و مؤدب باشید.

از بزرگان فامیل یا دوستان دلسوز خود راهنمایی بخواهید

هر زندگی مشترک در آغاز خود با چالش تعیین مرز و محدودیت روبه‌رو است.

اگر هیچ‌کدام از راهکارها مؤثر نبود بهتر است از دیگران کمک بگیرید. بزرگ‌ترها یا دوستانی که سال‌هاست ازدواج‌ کرده‌اند و زندگی موفقی دارند می­توانند تجربه­ های خود را در اختیارتان قرار دهند.

گاهی برخی رسوم سبب می‌شود نتوانید مرز زندگی خود را حفظ کنید. بااین‌حال کمک خواستن از بزرگان فامیل به شما در ایجاد این محدودیت‌ها کمک می‌کند.

در صورت نیاز از مشاور خانواده کمک بخواهید

اغلب افراد هنگام تعیین مرز و محدودیت برای دخالت دیگران در زندگی خود از مشاورین خانواده کمک می‌گیرند. اگر با والدینی بزرگ‌شده‌اید که دائماً به مرزهای زندگی شخصی شما تخطی می‌کنند، قطعاً ایجاد چنین محدودیت‌هایی پس از ازدواج سخت خواهد بود.

در صورت نیاز در موارد خاص با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. سعی کنید در این جلسات با همسر خود شرکت کنید. نظرات خود را بیان کنید. از اخلاق و شیوه زندگی وتالدینتان برای مشاور سخن بگویید.

این شیوه به مشاور خانواده کمک می­کند بیشتر با سبک روابطتان آشنا شود و بتواند راهکارهای بهتری ارائه دهد.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید زندگی مشترک شما در آغاز راه ممکن است پر از پیچ‌وخم باشد. هرگز به دل خود نگرانی و استرس راه ندهید.هدف از  هر تصمیمی که می­گیرید، استحکام پیوند زناشویی خویش است. سعی کنید در رابطه با سایرین با حفظ ادب از مرزهای زندگی شخصی خود دفاع کنید.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x