تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

فواید هوموس، ۱۳ خاصیت باورنکردنی هوموس برای بدن

فواید هوموس، 13 خاصیت باورنکردنی هوموس برای بدن

هوموس Hummus یک میان وعده و دیپ بسیار خوشمزه و لذیذ است که کنار فینگر فود ها لذیذتر می شود. از هوموس در خاورمیانه بیشتر استفاده می کنند.

فواید هوموس بسیار جالب و شگفت انگیز است زیرا مواد مغذی برای درست کردن آن استفاده می شود و مزایای بهداشتی بسیار زیادی دارد. فواید هوموس برای سلامتی اندامهای بدن بسیار مفید بوده و در رژیم غذایی و کاهش وزن نیز موثر است.

طرز تهیه هوموس بسیار راحت است و با موادی که راحت می توان خرید درست می شود.

در این بخش از سایت متاراز با ما همراه باشید تا در مورد فواید هوموس این دیپ لذیذ بیشتر بدانیم.

هوموس چگونه درست می شود

هوموس چگونه درست می شود

هوموس از ترکیب نخود (لوبیا گاربانزو) Lee Cotton Nutrition، روغن زیتون، ارده یا همان دانه کنجد آسیاب شده، سیر و آب لیموترش تازه درست می شود که این مواد را داخل غذاساز ریخته و سپس یک حالتی مثل سُس نسبتا سفت می شود.

البته امروزه در ایالات متحده آمریکا و قسمت های دیگر نیز از هوموس استفاده می شود و این دیپ خوشمزه فقط مختص خاورمیانه نیست و در هر جا با توجه به ذائقه مردم آن قسمت تهیه می شود اما ترکیبات اصلی و متداول ترین نوع درست کردن همان است که آوردیم.

هوموس یک میان وعده محسوب میشود نه یک غذای کامل و کنار فینگر فودها می توان از آن استفاده کرد که مزه بسیار دلپذیری را به شما می دهد.

شما می توانید هوموس را با سبزیجات، چوب شور یا چیپس پیتا میل کنید تا یک میان وعده عالی بعد از ظهر داشته باشید.

هوموس بسیار مفید است چون از دسته مواد غذایی کربوهیدرات دار و  شاخص گلیسمی پایین است و می تواند به طور مداوم گلوکز آزاد کند و حتی سطح قند خون بدن را در حالت متعادلی نگه می دارد.

فواید و مزایای هوموس

ترکیب اصلی هوموس از نخود است که نخود یک پروتئین عالی محسوب می شود به ازای هر ۱۰۰ گرم هوموس یا حمص تقریبا ۸ گرم پروتئین را به بدن می رسانید و این باعث ذخیره شدن انرژی در بدن می شود که تا نصف روز انرژی در بدن شما وجود دارد.

هوموس برای تمرینات ورزشی سنگین بسیار فایده دارد و در روزهایی که مشغله کاری زیاد است می توانید از هوموس به عنوان یک میان وعده انرژی زا استفاده کنید.

هوموس دارای ۵۰ کالری و ۲/۸ گرم چربی می باشد، ولی هوموس که از مغازه ها می خرید خیلی بیشتر از این میزان چربی دارد.

اما اگر هوموس را خودتان تهیه کنید به خوبی میزان چربی آن را کنترل می کنید و برای کاهش ورزنتان نیز آن را در نظر می گیرید.

البته امروزه انواع هوموس را با استفاده از بادمجان، کدو، فلفل دلمه ای و سیب زمینی شیرین، لوبیا سفید، لوبیا سیاه هم تهیه می کنند و تمامی این مواد مزایای زیادی دارند.

۱ – فواید هوموس فیبر بالا

هوموس را به عنوان یک منبع غنی از فیبر می دانند که سبب ایجاد سلامت دستگاه گوارش و نظم بخشیدن به این قسمت می شود. هوموس شامل ۶ گرم فیبر غذایی در هر ۱۰۰ گرم است این مقدار برابر ۲۴ درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای زنان و ۱۶ درصد برای مردان است.

بنابراین فیبر موجود در هوموس سبب دفع راحت مدفوع می شود زیرا آن را نرم کرده و سبب دفع راحت می شود. در نتیجه برای رفع یبوست موثر است.

همچنین فیبر غذایی به تغذیه باکتری های سالم موجود در روده شما کمک می کند. در تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که افزودن ۲۰۰ گرم نخود به رژیم غذایی به مدت سه هفته به رشد باکتری های مفید مانند بیفیدوباکترها کمک کرده و رشد باکتری های مضر را نیز از بین می برد.

به علاوه بعضی از فیبرهای هوموس توسط باکتری های روده به اسید چرب زنجیره کوتاه بوتیرات تبدیل می شود که این اسید چرب به تغذیه سلول های روده بزرگ کمک کرده و مزایای زیادی برای سلامتی بدن را موجب می شود.

تحقیقات نشان داده که تولید بوتیرات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و مشکلات سلامتی می شود.

۲ – فواید هوموس می تواند ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد

موادی که در هوموس موجود است می تواند شما را از ابتلا به بیماری های قلبی که این روزها به علت استرس بالا بسیار شایع شده است، نجات دهد.

طبق تحقیقات در این زمینه نشان داده شد که افراد بزرگسال سالم که به رژیم غذایی خود نخود اضافه کردند بعد از مدتی ۴.۶٪ سطح کلسترول LDL کمتری نسبت به افرادی که گندم مصرف می کردند، داشتند.

می توان گفت رژیم غذایی غنی از حبوبات مانند نخود به طور متوسط ​​تا ۵ درصد سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد.

همچنین چربی هایی که در هوموس استفاده می شود شامل روغن زیتون است که یک چربی سالم محسوب می شود. افرادی که روغن سالم مانند روغن زیتون مصرف می کنند ۱۲ درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی و به طور کلی۱۱ درصد کمتر در خطر مرگ قرار دارند.

۳ – خواص هوموس دارای مواد مغذی و ویتامین ها

خواص هوموس دارای مواد مغذی و ویتامین ها

۱۰۰ گرم هوموس دارای مواد زیر می باشد که میزان لازم روزانه محسوب می شود:

فیبر : ۶.۰ گرم

منگنز : ۳۹ درصد

مس : ۲۶ درصد

فولات : ۲۱ درصد

منیزیم : ۱۸ درصد

فسفر : ۱۸ درصد

آهن : ۱۴ درصد

کالری : ۱۶۶

چربی : ۹.۶ گرم

کربوهیدرات : ۱۴.۳ گرم

ویتامین B6 : تقریبا ۱۰ درصد

پتاسیم : ۷ درصد

روی : ۱۲ درصد

تیامین : ۱۲ درصد

پروتئین گیاهی : ۷.۹ گرم

چون پروتئین گیاهی نیز در هوموس موجود است افراد گیاهخوار و وگن نیز می توانند از این ماده غذایی استفاده کنند پروتئین می تواند به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.

۴ – فواید هوموس و کاهش وزن

تحقیقاتی بر روی فواید هوموس و کاهش وزن صورت گرفت و طبق آن کسانی که به طور منظم نخود یا هوموس مصرف می کردند ۵۳٪ کمتر چاق بودند.

به علاوه BMI پایین تری داشتند و اندازه دور کمر آن ها به طور متوسط ​​۵.۵ سانتی متر کمتر از افرادی بود که به طور منظم نخود یا هوموس مصرف نمی کردند.

البته نباید از سبک زندگی سالم نیز قافل شد نخود به تنهایی نمی تواند تاثیر گذار باشد بلکه نوع زندگی سالم یک فرد می تواند شیوه زندگی سالمتری را به ارمغان بیاورد.

یکی از دلایل لاغری با هوموس این است که منبع غذایی غنی بوده و فرد را سیر می کند و حجم کمی را در معده اشغال کرده و از ریزه خواری جلوگیری می کند.

فیبر غذایی در هوموس سطح هورمون گرلین را نیز کاهش می دهد و فیبر باعث کاهش اشتها شده و به کاهش کالری دریافتی شما کمک می کند که همین باعث کاهش وزن می شود.

پروتئین موجود در هوموس به افزایش متابولیسم کمک کرده و اشتها را کم می کند.

۵ – فواید هوموس و کاهش التهاب

گاهی اوقات التهاب محافظت بدن از خود در مقابل بیماری، آسیب و عفونت است اما وقتی این التهاب مزمن باشد مشکلات بسیار جدی را موجب می شود.

روغن زیتون موجود در هوموس یکی از مواد سالمی است که به مقابله با التهاب می پردازد این روغن سالم سرشار از آنتی اکسیدان های قوی بوده که دارای خواص ضد التهابی هستند.

روغن زیتون فرابکر حاوی آنتی اکسیدان اولئوکانتال است و این آنتی اکسیدان دارای خواص ضد التهابی مشابه داروهای ضد التهابی عمل می کند.

مثلا دانه های کنجد در ارده ممکن است به کاهش نشانگرهای التهاب در بدن مانند اینترلوکین ۶ و پروتئین واکنشی سی کمک کند. این نشانگرها در بیماری های التهابی مانند آرتریت افزایش می یابند.

همچنین طی تحقیقات مشخص شده است که رژیم غذایی غنی از حبوبات مانند نخود، نشانگرهای التهابی خون را نیز کاهش می دهد.

۶ – مزایای هوموس و کنترل سطح قند خون

هوموس بیشتر از نخود تهیه می شود که شاخص گلیسمی پایینی دارد غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا به سرعت هضم و سپس جذب می شوند که باعث افزایش شدید و پس از آن افت سطح قند خون می شند.

هوموس منبع غنی فیبر و چربی سالم است و سرشار از پروتئین و نشاسته مقاوم و مواد مغذی می باشد که هضم کربوهیدرات ها را کُند می کند.

چربی ها باعث کند شدن جذب کربوهیدرات ها از روده شده که باعث کندتر شدن انتشار قند در جریان خون می شود.

نان سفید با وجود تامین کربوهیدرات یکسان، پس از غذا چهار برابر قند بیشتری نسبت به هوموس در خون آزاد می کند.

۷ – فواید هوموس و سلامت استخوان، ماهیچه، پوست و خون

هوموس دارای مقدار زیادی پروتئین است و پروتئین یکی از مواد ضروری برای سلامت ماهیچه ها، استخوان و پوست و خون است و این برای وگن و گیاهخواران بسیار مفید است.

۸ – مزایای هوموس فاقد گلوتن است

هوموس فاقد حساسیت غذایی بوده و برای همه مفید است هوموس به طور طبیعی فاقد گلوتن، آجیل و لبنیات است بنابراین برای افرادی مناسب است که از بیماری هایی مانند بیماری سلیاک، حساسیت به آجیل و عدم تحمل لاکتوز رنج می برند.

همچنین باید بدانید نخود سرشار از رافینوز، نوعی FODMAP می باشد. افرادی که نسبت به FODMAP ها حساس هستند مانند افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند، مراقب باشند که در مصرف هوموس زیاده روی نکنند.

۹ – فواید هوموس پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از مزایا و فواید نخود که در هوموس استفاده می شود خواص پیشگیری از سرطان می باشد نخود دارای سه ترکیب است ساپونین ها، مهارکننده های پروتئاز و اسید فیتیک که در تحقیقات مشخص شده است از سلول ها در برابر آسیب هایی که می تواند باعث سرطان شود محافظت می کند.

۱۰ – فواید هوموس می تواند سبب کاهش کم خونی شود

نخود منبع مهمی از آهن است و به رساندن اکسیژن به گلبول های قرمز خون کمک می کند کسانی که کمبود آهن دارند ممکن است به کم خونی مبتلا شوند بنابراین با استفاده از هوموس که داخل آن نخود وجود دارد به رفع کمبود آهن کمک می کنند.

۱۱ – جایگزینی برای غذاهای ناسالم

هوموس فواید بسیار خوبی برای سلامتی دارد، همینطور می تواند جایگزینی در جلوگیری از اثرات منفی سایر غذاها برای سلامتی باشد.

مثلا می توانید از هوموس به عنوان جایگزینی برای سس مایونز استفاده کنید که در اصل فقط تخم مرغ و چربی است. یا می توانید آن را با آب گوشت یا آب مخلوط کنید تا رقیق شود و به عنوان سس سالاد استفاده شود.

۱۲ – فواید هوموس و آنتی اکسیدان

نخود دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان می باشد دریافت مقدار زیادی آنتی اکسیدان به کاهش آسیب اکسیدانی وارد شده در بدن کمک می کند.

۱۳ – هوموس منبع پروتئین گیاهی

نخود یک منبع پروتئنی گیاهی است و برای ترمیم و بازیابی بدن مفید است. هوموس نزدیک به ۸ گرم پروتئین در هر وعده فراهم می کند، که آن را برای تقویت قدرت در ظهر می توان استفاده کرد که به شما در جلوگیری از گرسنگی و پرخوری در طول روز کمک می کند.

هوموس را می تانید با کلم بروکلی استفاده کنید تا یک معجون قوی و پر پروتئین داشته باشید.

طرز تهیه هوموس یک دیپ لذیذ

روغن زیتون – ۱ قاشق غذاخوری

سیر خرد شده – ۲ حبه

نمک و فلفل – به میزان لازم و دلخواه

نخود پخته و آبکش شده – ۲ فنجان

ارده – ۱/۳ فنجان

آب لیموترش تازه – ۱/۴ فنجان

این مواد را تهیه و داخل غذاساز بریزید اجازه دهید خوب مخلوط شود و سپس نوش جان کنید حتی می توانید از هوموس به جای سس های پرکالری برای ساندویچ استفاده کنید یا با خیار و فلفل دلمه ای و کرفس، هویج بخورید.

هوموس ریزه خواری را از بین برده و هوس شما را برای خوردن چیپس ها و مواد پرکالری از بین می برد.

جمعبندی

هوموس بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است که برای شما مفید است البته این روزها در کشورهای ایالات متحده نیز از این دیپ معروف استفاده می شود.

هوموس را می توانید با بخش‌های کوچک‌تر گوشت، سبزیجات، غذاهای دریایی و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون فرابکر و آجیل استفاده کنید.

در هوموس ویتامین E نیز موجود است ماده ای که از دانه های کنجد به دست می آید.

دانه های کنجد حاوی سطوح بالایی از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان برای مبارزه با رادیکال های آزاد عمل می کند و برای حفظ بافت اپیتلیال مفید است.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلیمانی

سلام خیلی مفید بود ممنونم ،اما نگفتید برای لاغر شدن تا چند مدت حمص بخوریم و چ مقدار؟بسیار سپاسگزارم 🙏🏻🙏🏻

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x