تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

روش های مراقبه را یاد بگیرید (آموزش)

به چه روشهایی مراقبه را انجام دهیم؟ تمرین انجام دادن مراقبه

گاهی اوقات هر کسی در زندگی فردی و یا اجتماعی خود می خواهد که تغییراتی را ایجاد کند و در سبک زندگیش بنا به ارزشهای اجتماعی نیز محدودیتهای ذهنی را از بین ببرد.

مراقبه  می تواند در زندگی شما تغییرات را ایجاد کند روشهای مراقبه آرامش ذهنی و جسمی شما را افزایش می دهد.

روش های مراقبه و سبک زندگی

شاید برای شما این مورد اتفاق افتاده باشد که از زندگی روزمره خسته شده اید و به دنبال چیزهایی متفاوت هستید. شاید مدل لباس خود را تغییر دهید یا از محل کار مرخصی بگیرید یا هر کار دیگری می کنید اما بعد از مدتی خواهید دید که باز هم در جایی از زندگی کمبود دارید. پس چه باید کرد؟

آیا مراقبه  می تواند سبک زندگی را تغییر داد و آرامش را به زندگیتان آورد؟

در ادامه در سایت متاراز با ما همراه باشید تا در مورد روشهای مراقبه بیشتر بدانیم.

چگونه مراقبه کنیم

 

چگونه مراقبه و مدیتیشن کنیم

قبل از آنکه در مورد روشهایی مراقبه صحبت کنیم باید در مورد چگونگی انجام مراقبه بیشتر بدانیم زیرا نحوه انجام دادن مراقبه به صورت صحیح مهم است.

مدیتیشن در واقع به تکنیکی گفته می شود که شما تمام اتفاقات و درگیری‌های ذهنی و فکری را کنار می گذارید و سعی می کنید ذهن را از همه چیز تهی و خالی کنید. و اصل موضوع اینجاست که بر روی هیچ تمرکز می کنید.

از گذشته و آینده رها می شوید و در لحظه حال زندگی می کنید. با این کار ذهن آرامش می گیرد و فکرهای بیهوده ای که ذهن شما را مشغول کرده از بین می رود، فشار خونتان تنظیم می‌شود و مهمتر از همه خلاقیت تان افزایش می‌یابد.

معمولا حتی روزانه انجام ده دقیقه تمرین مراقبه به شما کمک می کند که سبک زندگی خود را تغییر دهید

زیرا اگر زندگی نامه افراد موفق را مطالعه کنید متوجه می شوید بخشی از زمان خود را به آرامش دنیای درونیشان می دهند. همه ما باید کنترل استرس و نگرانی را بلد باشیم زیرا در دنیای شلوغ امروز اگر نتوانیم خود را کنترل کنیم و راهی برای آرامش ذهن و جسم پیدا نکنیم دچار انواع مشکلات جسمی و روحی می شویم.

مدیتیشن قوی ترین نیروی روانی و جسمی برای آرامش اعصاب هست. مراقبه یا مدیتیشن دریچه ست به درک و آگاهی مستقیم به سوی معرفت و سعادت.

۱ – جای ساکت و آرامی را انتخاب کنید

برای انجام مراقبه در روزهای اول باید جای ساکت و آرامی را انتخاب کنید که حواس شما پرت نشود زیرا سکوت باعث آرامش نسبی شما می شود اما به مرور زمان وقتی که تمرین ها را به خوبی انجام داده اید می توانید در جای شلوغ هم مراقبه را انجام دهید

۲ – طریقه درست نشستن

باید به صورت چهار زانو بنشینید در برخی موارد اگر نتوانستید بنشینید می توانید به حالت خوابیده دراز بکشید و دستانتون رو کنارتون بگذارید. در حالت نشسته گردن و ستون فقرات صاف باشد و دستها را در هم گره کنید و انگشتان شصت را به هم متصل کنید. این حالت نشستن راهبه ها و صوفیان و افراد مذهبی هست.

در این حالت هنگام تمرکز بر روی تنفس و یا بی فکری خیلی راحت تر می توانید خودتان را متصل با دنیای درونی کنید. و آرامش در این حالت خیلی سریع به دست می آید. سعی کنید به سمت قبله باشید چون نیروی مغناطیستی بسیاری در آن سو وجود دارد.

۳ – بهتر است مراقبه در هنگام صبح انجام شود

اگر می توانید در صبح هنگام وقتی از خواب بیدار می شوید مراقبه را انجام دهید زیرا در ابتدای بیدار شدن هنوز در حالت آلفا ذهنی هستید و این زمان بهترین موقوع برای ایجاد آرامش ذهنی می باشد و انرژی در این هنگام در فضا بسیار زیاد هست البته اگر هم نتوانستید صبح هنگام مراقبه کنید می توانید هر زمان دیگری را انتخاب کنید مهم تمرکز و بی فکری هست.

۴ – به خودتان سخت نگیرید

شاید برخی از شما بارها به مراقبه پرداخته باشید اما بعد از مدتی دلسرد بشوید زیرا هر گاه که این تمرین را انجام می دهید بلافصله یا کمی بعد از شروع تمرین افکار مختلف مدام به سراغتان می آید و شما نمی توانید از آنها جدا شوید اگر این موضوع برایتان اتفاق افتاده است مهم نیست و نباید از آن دلسرد و نگران باشید زیرا با ادامه تمرینات بالاخره می توانید تمرکز کنید. روزهای اول می توانید از دو دقیقه شروع کنید و سپس هر بار کمی آن را اضافه کنید

۵ – نفس های عمیق بکشید و به حالت آلفا بروید

بعد از آنکه جای مناسب را انتخاب کردید و آرام گرفتید شروع به کشیدن نفس های عمیق بکنید دم و بازدم ها عمیق این کار سبب می شود که انرژی پراناها راحت تر وارد بدن شما شوند در بدن جریان پیدا کنند و باعث تنظیم ضربان قلب و فشار خون شوند و در شما آرامش عمیق ایجاد کنند.

۶ – تمرکز کنید

این مرحله مربوط به تمرکز روی یک شی یا هر چیز دیگر هست حتی می توانید بر روی تنفس خود هم تمرکز کنید زیرا در این صورت هست که می توانید به بی فکری و آرامش ذهنی برسید یا می توانید اعداد را از صد تا یک بشمارید اگر در طول تمرین حواس شما پرت افکارتان شد ایرادی نیست می توانید دوباره به اعداد باز گردید تمرکز به اعداد یا شی می تواند توجه شما را به تمرین بسیار بالا ببرد زیرا مدیتیشن یا مراقبه فقط تمرکز و توجه برای خالی شدن ذهن انجام می گیرد.

۷ – تصویرسازی کنید

ضمیرناخودآگاه شما وقتی که حالت آلفا هستید فرق بین واقعیت و تخیل و خیال  را نمی داند وقتی در حال تصویرسازی و تجسم هستید ضمیرناخودآگاه تصویرها را واقعی می پندارد و شما با تصویرهایی در جنگل و کنار ساحل می توانید به آرامش برسید.

باید برای ریلکس شدن هر چه بیشتر، تک تک اندامها را از قسمت پایین بدن تا بالا ی بدن آرام و ریلکس کنید و به تمامی قسمت های بدن آگاه بشوید تا هر قسمت به صورت تک به تک در آرامش عمیق قرار بگیرند به طوری که این سکون و آرامش را حس کنید

۸ – مسئولیت احساستان را در لحظه بپذیرید

در ابتدای مراقبه هر احساسی که دارید را بپذیرید و مسئولیت زندگی خود را قبول کنید در این لحظه فقط خودتان هستید با خودتان صادق باشید فقط در این صورت هست که می توانید به آرامش درونی برسید سعی کنید به اندام خود فرمان دهید که آرام و ریلکس باشند و تمامی قسمت های بدن را یک به یک از نظر بگذرانید و آنها را آرام کنید

۹ – ناظر باشید

وقتی در حال انجام تمرین هستید اگر فکری جلوی چشمانتان قرار گرفت فقط آن را نظاره گر باشید درست مثل یک فیلم آن را از مقابلتان عبور دهید بدون هیچ حسی فقط نظاره گر باشید آن فکر را دشمن خود ندانید بلکه آن را نیز جزئی از زندگی خود بدانید که در حال عبور از کنار شما هست

۱۰ – مراقبه را گروهی انجام دهید

مراقبه را گروهی انجام دهید

کسانی که به صورت گروهی مدیتیشن و مراقبه انجام می دهند خیلی سریع تر نتیجه می گیرند زیرا همیشه کار گروهی بهتر جواب می دهد چون سطح انرژی بالاتر می رود و شما راغبتر برای انجام آن می شوید.

نکته آخر:

لازم به ذکر است که بدانیم  مراقبه و مدیتیشن در واقع تمرینی است که ما را به حالتی از نادیده گرفتن محرک های اطرافت می رساند این کار به صورت آگاهانه و ارادی توسط خود ما انجام می گیرد و ذهن و افکار را وادار می کنیم که سکوت کند و تجربه ای که از این موضوع عاید ما می شود آرامش و آسودگی درونی است. مراقبه در واقع باعث می شود که شما نوعی رضایت از خود داشته باشید و در لحظه حال شاد و سرحال زندگی کنید و انگیزه و امید همیشه شما را در مسیر موفقیت هایتان یاری می کند.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید

بسیار عالی ممنونم

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x