تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونه با مدیتیشن آرامش و سکوت ذهنی را خلق کنیم؟

چگونه با مدیتیشن و مراقبه آرامش و سکوت ذهنی را خلق کنیم؟

مدیتیشن یکی از تکنیک هایی است که از زمان های بسیار قدیم هم در سرزمین های شرق وجود داشته است و فرقه های مختلف مذهبی آنها را انجام می دادند. اما امروزه بشر مرتبا به دنبال راههایی برای رفع استرسها و نگرانی ها است.
در دهه های اخیر محققان متوجه این موضوع شدند که مراقبه راهی برای دستیابی به آرامش واقعی در انسان است.

چرا که در دنیای شلوغ امروز همه ما شایسته داشتن زمانی برای آرامش و سکوت هستیم. و می توانیم این آرامش و آسایش را از طریق انجام تمرینات مراقبه به دست آوریم با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت متاراز به مطالعه راههای دستیابی به آرامش از طریق مدتیشن بپردازیم.

مدیتیشن و آرامش درونی

مدیتیشن و آرامش درونی

استرسها ونگرانی های محل کار، یا قسط های عقب افتاده، تربیت کودکان، ترافیک و دود و داد و فریاد و…همه این واکنشهای بیرونی سبب می شوند که دنیای درون شما از اصل وجودی خود فاصله بگیرد و دچار ناآرامی شود. این ناآرامی های درونی باعث ایجاد عصبانیت، خشم، حتی افسردگی و انزوا می شوند.

در تمرینات مراقبه شما ذهن خود را به صورت آگاهانه در اختیار می گیرید و آگاهانه توجه خود را بر روی سکوت می گذارید همین مسئله سبب آرامش شما می شود. همان طور که می‌دانیم همه ما انسانها نیاز به آرامش داریم زیرا در آرامش است که تمرکز ذهن بالا می رود و خلاقیت ها ظهور می کنند. آرامش شما را به همه اهداف و آرزوهایتان می رساند.

با انجام تمرینات  مدیتیشن می توانیم از گذشته و آینده رها شویم و در حال زندگی کنیم و از زندگی خود لذت ببریم. وقتی در حال انجام مراقبه هستید از زندگی ماشینی جدا می شوید و وارد سرزمین درونی خود می شوید و در آنجا به راحتی می توانید در سکوت و آرامش قرار بگیرید و با رضایت کامل به زندگی خود ادامه دهید.

تاثیر مراقبه در جسم و ذهن

تاثیر مراقبه در جسم و ذهن

مراقبه نه تنها بر روح و دنیای درونی ما تاثیر مثبت می گذارد بلکه باعث ایجاد سلامتی در قسمت های مختلف بدن هم می شود زیرا زمانی که شما در حال تمرکز و آرامش هستید جسم نیز آرام می شود و نوعی ریلکسی و بی وزنی را تجربه می کند

در همین حال انرژی پراناها به صورت منظم در بدن جریان پیدا می کنند و باعث شفای اندامهای بدن می شوند.

ذهن انسان دارای باورهای بسیار قوی و ایستایی هست که در مقاله باور چیست به صورت کامل در مورد باورها و اعتقادات و چگونگی شکل گیری آنها مطالعه کردیم زمانی که ما یک باور محدود کننده داشته باشیم، مغز، بدن و روح ما مدام درگیر آن هست. وقتی فکر غالب ما منفی باشد و زندگی روزمره و یکنواخت ماشینی این روزها هم مزید بر علت شده و ما را در تنگناهای زندگی قرار می دهد.

روزهای خود را با نگرانی و اضطراب طی می کنیم حتی زمانی که به برخی از اهداف خود می رسیم باز هم خوشنود نیستیم. به نظر شما دلیل چه چیزی هست؟

عدم آرامش و عدم تمرکز سبب می شود که تمامی نگرانی ها و ناامیدی های افزایش پیدا کنند و به شما اجازه پیشرفت و موفقیت در زندگی را نمی دهند بنابراین کمال و خوشبختی جایگاهی در زندگی نخواهند داشت.

وقتی در حال انجام مراقبه هستید انرژی مثبتی بر روی باورهای ذهنیتان تاثیر می گذارد و بعد از چندین بار تمرین حتی متوجه می شوید که شهود و الهاماتی که به شما می شود را درک می کنید و به راحتی با دنیای درون خود ارتباط بر قرار می کنید.

وقتی در حال انجام مراقبه و مدیتیشن هستید امواج بتا در مغزتان کاهش مییابد، به این دلیل که در مراقبه پردازش سریع  اطلاعات که همواره در حال انجام است به مقدار بسیار زیادی متوقف میشود لازم به ذکر است بدانید این آمار مربوط به عرفا یا افراد اهل مراقبه نیست، بلکه دانشمندان و محققین با استفاده از تکنولوژی جدید اف‌ ام‌ آر‌ آی (fMRI) توانسته اند فردی را که به مدت ۲۵ دقیقه مدیتیشن صوتی یا انواع مدیتیشن دیگری را انجام داده مورد آزمایش قرار دهند تا از وجود چنین تغییراتی از مغز او با خبر شوند.

انواع مدیتیشن برای رسیدن به آرامش و تمرکز

مراقبه تنفسی:

در این نوع مراقبه در جای آرامی قرار بگیرید خودتان را در بهترین حالت ممکن ریلکس و رها کنید. و به مدتی ده دقیقه فقط به تنفس خود توجه کنید در ابتدا ۵ نفس عمیق بکشید چشمهایتان را ببندید سپس تمامی توجه و تمرکزتان را به تنفستون ببرید اگر هم در جایی متوجه شدید که از تمرکز به تنفس خارج شدید و به سراغ افکار ممنوعه رفتید دوباره می توانید به تنفس خود باز گردید.

مراقبه اعداد:

در این نوع مراقبه باز هم باید در جایی آرام باشید و بدن خود را ریلکس کنید حالا از شماره صد تا یک معکوس می شمارید و هنگام شمردن با چشمان بسته سعی کنید اعداد را نیز تصور کنید و تمامی تمرکزتان را بر روی اعداد بگذارید بعد از چند بار تمرین وجود آرامش در جسم و روحتان را کاملا حس می کنید.

مراقبه توجه بر روی یک شی:

شی ای را انتخاب کنید مثل شمع روشن سپس به شمع خیره شوید و سعی کنید در طول ده دقیقه تمامی ابعاد آن را زیر نظر بگیرید این کار برای بالا بردن تمرکز و ایجاد آرامش و دوری از افکار منفی بسیار کارآمد است. البته مراقبه اسامی متفاوتی نیز دارد مثلا به همین مراقبه، مراقبه ساختاری بیرونی گفته می شود چیزی که خارج از ذهن وجود دارد و شما باید بر آن متمرکز شوید.

مراقبه تصویرهای ذهنی برای ایجاد آرامش:

با یک موسیقی آرامبخش می توانید بدن خود را ریلکس کنید و تصور کنید که در یک جنگل یا کنار ساحلی بی انتها هستید و در حال لذت بردن هستید هر چیزی را که دوست دارید یا هر کسی را که دوستش دارید می توانید آنجا تجسم کنید این کار نه تنها به شما آرامش می دهد بلکه ذهن شما را نیز برای رسیدن به آرامش در لحظه های بعدی هم شرطی سازی می کند.

مراقبه روش تروا، مراقبه نیلوفر آبی هزار برگ، مراقبه حباب، مراقبه ذکر یا مانترا و …..از دیگر مراقبه ها و مدیتیشنهایی هستند که ما را در آرامش کامل قرار می دهند.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x