تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟ (۱۶ عادات مدیران موفق)

چگونه یک مدیر موفق باشیم؟

امروزه، مدیریت و رهبری کردن یک گروه از جمله مشاغل پر طرفدار و البته مهم در کشور ما به شمار می آید و البته نقش مهمی را هم در راستای موفقیت یک سازمان و یا اداره ایفا می کنند.
گفتنی است که یک مدیر باید از ویژگی های بسیاری از قبیل حاذق بودن، قدرت رهبری، شخصیت قوی، اعتماد به نفس بالا، تجربه کافی و … برخوردار باشد و قطعا کلیه این موارد ضروری است اما به هیچ عنوان کافی نیست؛ اکنون قصد داریم تا شما را با راز های چگونه یک مدیر موفق باشیم بیشتر آشنا کنیم.

تعریف مدیر موفق

فراموش نکنید که موفقیت یک امر نسبی در مدیریت است و نظرات افراد در این زمینه متفاوت می باشد؛ اما به طور خلاصه می توان گفت: یک مدیر موفق در اغلب مواقع قادر به رهبری و مدیریت گروه و یا سازمان مورد نظر خود در مقابل چالش ها، مشکلات و … می باشد و طبیعتا ارتباط موثری را هم با دیگران بر قرار می کند.

ویژگی های یک مدیر موفق

چگونه یک میدیر موفق باشیم ویژگی مدیر قوی و موفق

همگان به دنبال ایجاد تمایز و موفقیت خود در مشاغل و حرفه های گوناگون می باشند و به همین علت هم در ادامه به جواب سوال چگونه یک مدیر موفق باشیم می پردازیم:

۱) خوب گوش دادن از ویژگی های یک مدیر موفق

متاسفانه برخی از مدیران و رهبران گروه به صحبت های کارمندان خود هیچ گونه توجه ای ندارند و همواره سعی دارند که نظرات خود را اعمال کنند؛ طبیعتا این دسته از افراد پس از مدتی با مشکلات فراوانی رو به رو می شوند و به منظور جلوگیری از این فرایند لازم است که در جلسات گروهی از کلیه اعضاء تقاضا کنند که نظرات و احساسات خود را به مدت ۵ دقیقه شرح دهند و قطعا این عملکرد در افزایش صمیمیت میان کارمندان و همچنین افزایش اعتماد به نفس در آن ها بی تاثیر نخواهد بود.

۲) سوال پرسیدن:

در زمان های گذشته مدیر عاملان بر پشت میز خود می نشستند و به ندرت با کارمندان خود ارتباط بر قرار می کرند؛ اما امروزه مدیران سعی به تعامل با تیم خود دارند و خوشبختانه در مواقع مشکلات با آنان مشورت می کنند.

۳) حمایت کردن  از ویژگی های یک مدیر موفق

یک مدیر کارآمد و حاذق از تیم خود مراقبت و حمایت می کند و همواره مشکلات موجود را در حداقل زمان ممکن بررسی کرده و به ارائه راه کار می پردازد؛

به طور مثال اگر یکی از کارمندان دائم از صحبت کردن و یا تعامل با دیگران اجتناب دارند، به مفهوم عدم اعتماد به نفس در آن شخص می باشد، یک مدیر لایق با معرفی یک کتاب، برگزاری دوره های آموزشی و … سعی در رفع این مشکل می کند.

۴) چالش ها و مشکلات:

به طور خلاصه می توان گفت که کلیه سازمان ها و ادارات به مشکلات و مسائل گوناگونی دچار می شوند و طبیعتا مدیران در این شرایط باید به رهبری گروه خود بپردازند؛ البته اگر در روند استخدام و ابتدای کار با اعضاء تیم خود درباره انتظارات خود و وظایف آن ها به طور دقیق و جزئی صحبت کنید، در آینده با چالش کمتری مواجه می شوید.

۵) الگو سازی از ویژگی های بارز  یک مدیر موفق است

تحقیقات نشان می دهد که اغلب مدیران موفق در گذشته یک مدیر حاذق داشتند و با الگو گرفتن از شخصیت وی، موفق به خلق یک تیم عالی شدند.
فراموش نکنید که کارمندان از شخصیت و رفتار های شما الگو برداری می کنند و به همین جهت هم لازم است به خوبی مراقب کردار و رفتار خود باشید.

۶) مهارت های کارمندان را افزایش دهید:

همواره، یک مدیر لایق و قدرتمند به دنبال افزایش آگاهی و مهارت در تیم خود می باشد؛ چرا که او به خوبی از نقش و اهمیت آموزش در گروه آگاه می باشد و می داند که افزایش آگاهی در کارمندان مساوی با بهبود عملکرد آنان است و در نهایت کلیه این فرایند منجر به موفقیت گروه و مدیران، خواهد شد.

۷) مسئولیت پذیر بودن از ویژگی های یک مدیر موفق

چگونه یک مدیر موفق و مسولیت پذیر باشیم

از دیگر ویژگی های یک مدیر موفق و البته قدرتمند، می توان به میزان مسئولیت پذیری در آن ها اشاره کرد؛

به طور مثال اگر شرکت و یا سازمان با ورشکستگی مالی، شکست در پروژه و … رو به رو شد؛ باید در حداقل زمان ممکن به دنبال علت و ریشه در آن شکست باشد و طبیعتا از سرزنش کردن اعضاء گروه هم خودداری کند.
فراموش نکنید که یک مدیر موفق و قدرتمند از مسئولیت های خود شانه خالی نمی کند و همواره به دنبال بهبود و اصلاح عملکرد خود می باشد.

۸) میدان را خالی نکنید!:

بدیهی است که مدیران در زمان بروز مشکلات و چالش ها به استرس و نگرانی فراوانی دچار می شوند و متاسفانه عده ای از آن ها در این راستا از ارائه راه حل ها جلوگیری کرده و طبیعتا مسئولیت اشتباهات خود را بر دوش کارمندان خود می اندازند و این فرایند ضعف شخصیتی آن ها را نشان می دهد و به مرور زمان به شرکت هم صدمه وارد می سازند.

۹) استعداد ها را کشف کنید:

یک مدیر قوی و موفق به تقسیم کار در میان اعضاء گروه می پردازد و همواره از فشار آوردن بیش از حد به کارمندان خودداری می کند؛ در همین راستا به طور دقیق به نحوه عملکرد اعضاء تیم توجه دارد و سعی می کند که استعداد آنان را در حداقل زمان ممکن شناسایی کرده و مسئولیت ها را مطابق با توانایی آنان در نظر گیرد.

۱۰) قدر شناسی از ویژگی های یک مدیر موفق

قدر شناسی از ویژگی های یک مدیر موفق

در برخی از مواقع کارمندان منجر به پیروزی و موفقیت یک شرکت و یا سازمان می شوند که در این صورت مدیران موظف به تشویق و قدردانی از عملکرد آنان می باشند؛ فراموش نکنید که برخی از مدیران نه تنها عملکرد آنان را نادیده می گیرند، بلکه سعی دارند که موفقیت کارمندان شرکت را به نام خود ثبت کنند و طبیعتا در این صورت با از دست دادن اعضاء و کارمندان خبره خود مواجه خواهند شد.

۱۱) برای جلسات وقت بگذارید:

هدف اصلی و عمده از برگزاری جلسات و هر گونه گردهمایی در شرکت این است که اختلافات و مسائل مربوط به سازمان را با گفت و گو، مشورت و … برطرف کرد و مدیران در این گام لازم است که حداکثر زمان خود را برای کارمندان موجود اختصاص دهند؛ چرا که هر کدام از اعضاء باید نظرات خود را به طور آزادانه و البته مستقل بیان کنند.

۱۲) اعتماد کنید:

گفتنی است که برخی از مدیران به کنترل و بررسی بیش از حد کارمندان خود می پردازند و قطعا این امر یک احساس منفی را در اعضاء به وجود می آورد؛ پس به منظور جلوگیری از این فرایند، لازم است که به عملکرد آنان اعتماد کنید و از کنترل بیش از حد هم جلوگیری به عمل آورید.

۱۳) متواضع باشید:

متاسفانه برخی از مدیران به مهارت های خود مغرور می شوند و همین عامل سبب می شود که از برقراری ارتباط و ایجاد تعامل با دیگران خودداری ورزند و این مورد منجر به بروز مشکلات بسیاری از قبیل ایجاد احساسات منفی در کارمندان، عدم پیشرفت مدیران و … شود و به همین علت هم فراموش نکنید که شما هم همانند کارمندان خود یک انسان هستید که همواره برای پیشرفت و موفقیت گروه خود، تلاش می کند.

۱۴) یک مدیر موفق پرانرژی است

قطعا یک شرکت با مسائل و چالش های متنوعی دست و پنجه نرم می کند و همین مورد سبب افت انرژی و انگیزه در میان کارمندان شرکت می شود و طبیعتا آن ها پس از مدتی با اکراه و غبت به فعالیت کردن می پردازند، البته دیگر جای نگرانی نیست؛ چرا که مدیران با ایجاد حس انگیزه و انرژی مثبت در میان کارمندان خود، می توانند نحوه عملکرد آنان را افزایش دهند و اتفاقا جریان این انرژی با مرور زمان به سمت مدیران هم روانه خواهد شد.

۱۵) شجاع باشید:

ترس از جمله ویژگی هایی است که هر انسانی در طی زندگی و یا حتی در طول روز با آن مواجه می شود اما لازم به ذکر است که مدیران باید احساس ترس خود را به خوبی کنترل کنند تا موجب بروز اغتشاش و نگرانی در میان اعضاء گروه نشوند.

فراموش نکنید که زندگی سرشار از مشکلات و شکست است و طبیعتا یک شرکت و یا سازمان هم از این موضوع مستثنی نمی باشند؛ اما با مدیریت مناسب و همچنین داشتن شجاعت، می توان این دسته از چالش ها را در حداقل زمان ممکن برطرف کرد.

۱۶) به کارمندان خود استراحت دهید:

نکته آخر درباره اینکه چگونه یک مدیر موفق باشیم به این میرسد که کارمندان با افزایش ساعات و فشار کاری به افت انرژی دچار می شوند و متاسفانه این روند در کاهش کیفیت عملکرد آنان بی تاثیر نخواهد بود و مدیران به منظور افزایش بهره وری در وظایف آنان و همچنین استراحت کردن کارمندان می توانند از شیوه های گوناگونی اعم از تفریح کردن، کاهش ساعت کاری، مرخصی دادن و … بهره ببرند.

گفتنی است که این اقدامات منجر به افزایش بهره وری کارمندان و همچنین انرژی مثبت در آنان خواهد شد که طبیعتا تاثیرات آن به مرور زمان در فعالیت های آنان نمایان خواهد بود.


منبع محتوا:

michaelpage

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x