تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

کنار آمدن با غم و اندوه را با عبور از این ۵ مرحله

کنار آمدن با غم و اندوه را با عبور از این 5 مرحله یاد بگیریم؟

غم و اندوه بخش جدا نشدنی از زندگی همه ما میباشد. ممکن است ما در مراحل گوناگون زندگی‌ خود به دلایل متفاوت این غم و اندوه را حس کرده باشیم و بازه زمانی متفاوتی را در زندگی‌ مان، با این غم و اندوه زندگی کرده باشیم.

نکته مهمی که شما در این زمینه باید بدانید نحوه کنار آمدن با غم و اندوه می‌باشد تا بتوانید به ‌راحتی در کنار داشتن این غم و اندوه و سوگواری برای آن، آن‌ ها را کنار بگذارید و به زندگی خود ادامه دهید.

توجه کنید که در صورت داشتن غم و اندوه شما نباید به ‌هیچ ‌عنوان آن‌ ها را از ذهن خودتان پس بزنید، بلکه باید پذیرای آن ‌ها باشید و تلاش کنید تا با سوگواری کردن در رابطه با این غم ‌ها و اندو ها آرام ‌آرام پروسه کنار گذاشتن آن‌ ها را طی کنید و در نهایت از شر آن ‌ها به‌ طور کامل خلاص شوید.

راهکار های پیشنهادی در جهت کنار آمدن با غم و اندوه

در کنار این ‌موضوع که ما نمی‌توانیم انکار کنیم غم و اندوه می‌توانند برای ما به وجود بیایند؛ یادگیری نحوه کنار آمدن با این غم و اندوه بسیار مهم می‌باشد.
در مراحل گوناگون زندگی ممکن است که به دلایل متفاوت مانند از دست دادن یک عزیز و یا شکست ‌های عاطفی غم و اندوه به سراغ ما بیایند اما هنرمند اصلی کسی است که بتواند پذیرای این غم و اندوه باشد و تلاش کند تا آن ‌ها را از زندگی خودش دور کند.

راه های متفاوتی برای کنار آمدن با غم و اندوه وجود دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از راهکار های مفید و پیشنهادی می پردازیم:

  • مراقبه و مدیتیشن: یکی از راه حل های بسیار تاثیر گذار و مفید در جهت کنار آمدن با غم و اندوه، مدیتیشن کردن است. این روش حال روحی افراد را بسیار تحت تاثیر مثبت خود قرار می دهد و آن ها را سر ذوق و انرژی می آورد. مشکلات روحی و روانی را میتوان از این طریق بر طرف کرد.

 

  • درد و دل با یک دوست: از دیگر راهکار های پیشنهادی و مفیدی که می توان در جهت کنار آمدن با غم و اندوه به آن اشاره کرد، درد و دل با یک دوست قابل اطمینان می باشد. این کار باعث می شود غم و اندوه در دل آن فرد نهفته نماند و همچنین سنگینی آن احساسات، شخص را از پای در نیاورد. لازم به ذکر است که گفته شود در انتخاب دوست نیز باید دقت کافی به خرج داده شود.

 

  • کنار آمدن با خود: یکی از موضوعات اصلی در بحث کنار آمدن با غم و اندوه، نحوه کنار آمدن با خود می باشد. اطرافیان سهم مهمی در عوض کردن حال درونی یک شخص دارند اما اینکه هر فرد در انتها خودش حال خودش را خود به تنهایی خوب کند بسیار دارای اهمیت بیشتری می باشد.

 

  • انجام کار های دلخواه: از دیگر راهکار های پیشنهادی برای مدارا با غم و اندوه، انجام کار های دلخواه به حساب می آید. این کار باعث می شود در حین انجام دادن فعالیت دلخواه، کمتر به عواطف و احساسات غم و اندوه فکر کرد و ذهن شخص بر روی آن کار تمرکز می کند و می تواند راحت تر با قضایا کنار بیاید.

مراحل غم و اندوه

کنار امدن با غم و اندوه

۱.مرحله انکار

اولین مرحله‌ای که در زمره مراحل کنار آمدن با غم و اندوه قرار می‌گیرد مرحله انکار می‌باشد.

در این مرحله همان ‌طور که از نام آن پیداست انکار در ذهن ما اتفاق می‌افتد. هنگامی‌ که یک اتفاق تلخ برای ما می‌افتد، برای مثال یک عزیزی را در زندگی خود از دست می‌دهیم ذهن ما به انکار حقیقت می‌پردازد و مدام در حال تکرار این‌ موضوع هستیم که این اتفاق هیچ‌ وقت رخ نداده و ما در حال خواب دیدن هستیم و هنگامی ‌که از خواب بیدار شویم هیچکدام از این رویا ها واقعی نخواهند بود و شما زندگی عادی خودتان را خواهید داشت.

توجه کنید این مرحله یک مرحله رایج برای کنار گذاشتن غم و اندوه می‌باشد و هر فردی که دارای غم و اندوه است این مرحله را پشت سر می‌گذارد.
این مرحله یکی از مکانیزم ‌های دفاعی می‌باشد که در ذهن ما وجود دارد.

افرادی که در این مرحله وجود دارند واقعیت را نمی‌پذیرند و همواره به ‌دنبال نشانه‌ هایی هستند تا بتوانند واقعیت را با استفاده از این نشانه ‌ها انکار کنند.
در این مرحله ممکن است که احساس پوچی و ناراحتی در ذهن بسیاری از افراد رشد کند و افراد احساس کنند که دیگر مانند قبل کنترل زندگی را برعهده ندارند و دیگر به درد نمی‌خورند.

توجه کنید که این مرحله در عین این ‌که می‌تواند مخرب باشد ضروری و مورد نیاز است. ذهن ما برای قبول واقعیت نیاز دارد تا این مرحله را پشت سر بگذارد.

۲.مرحله خشم

خشم برای کنار آمدن با غم و اندوه

بعد از مرحله انکار از مراحل کنار آمدن با غم و اندوه، پس از گذشت مدت ‌زمان خاصی، انکار جای خودش را به خشم می‌دهد.

هنگامی ‌که برای اولین ‌بار نشانه‌ های واقعیت در فرد ظاهر می‌شود و او کم‌ کم مطمئن می‌شود که اتفاقی که افتاده واقعیت است و به‌ هیچ‌ عنوان رویا نیست؛ نشانه ‌هایی از خشم در فرد ظاهر می‌شود.

افرادی که در این مرحله وجود دارند درمانده هستند و نمی‌دانند باید چه کاری را انجام دهند. به‌ همین دلیل تلاش می‌کنند تا با خشم و عصبانیت احساسات درونی خود را بیرون بریزند.

این ‌گونه افراد هیچ اهمیتی نمی‌دهند که در حال ارتباط با چه کسی هستند و بر سر آشنایان، دوستان و حتی عزیزی که باعث آسیب رسیدن به آن فرد شده فریاد می‌کشند و احساسات خودشان را با خشم بروز می‌دهند.

توجه کنید که این خشمگین شدن می‌تواند احساس گناه را در فرد ایجاد کند و در ادامه همین عذاب وجدان نیز می‌تواند باعث شود که فرد از خودش عصبانی شود و خشم درونی او به‌ مرور بیشتر و بیشتر شود.

توجه کنید که این مرحله نیز درست مانند مرحله انکار یک مرحله منطقی و علمی از مراحل کنار آمدن با غم و اندوه می‌باشد و به ‌هیچ ‌عنوان نباید سرکوب شود این مرحله باید با آرامش اطرافیان به‌ طور کامل پشت سر گذاشته شود.
اطرافیان تنها نیاز دارند کنار فرد باشند تا بتوانند غم و اندوه او را التیام ببخشند و او را وارد مرحله بعد کنند.

۳.مرحله چانه‌زنی

بعد از مرحله خشم از مراحل کنار آمدن با غم و اندوه فرد وارد مرحله چانه زنی می‌شود.

در این مرحله همان ‌طور که از نام آن پیداست فرد تلاش می‌کند تا با کنکاش اگر ها و ای ‌کاش ها جلوی غم و اندوه خودش را بگیرد.

برای مثال اگر عزیزی را از دست داده باشد مدام این جمله را با خود تکرار می‌کند که کاش بیشتر به او سر می‌زدم، کاش بیشتر عشق و علاقه‌ام را به او ابراز می‌کردم، اگر در حق او نامهربانی نمی‌کردم شاید او الان کنار من بود، او اگر با رفتار بهتری داشتم الان عذاب وجدان نداشتم، و …

این موارد تماماً مصداق بارز عبارت ‌هایی هستند که یک فرد در این مرحله با خود تکرار می‌کند و تلاش می‌کند که با تکرار این عبارت‌ ها از افراد پیرامونش تایید بگیرد و راه‌ حلی برای مقابله با غم و اندوهش داشته باشد.
این مرحله از مراحل کنار آمدن با غم و اندوه نیز با عذاب وجدان بسیار زیادی همراه است به ‌طور کلی مبنا و پایه اصلی این مرحله روی عذاب وجدان بنا شد زیرا فرد تلاش می‌کند تا با گناهکار جلوه دادن خودش به‌ نحوی جلوی غم و اندوه را بگیرد و از اتفاقات ناگواری که برای افتاده جلوگیری کند.

۴.مرحله افسردگی

افسردگی

بعد از مرحله چانه‌زنی از مراحل کنار آمدن با غم و اندوه فرد وارد مرحله افسردگی می‌شود.

در این مرحله همان ‌طور که از نام آن پیداست فرد دچار پریشانی و پشیمانی می‌شود و اصلا حال خوبی ندارد.

توجه نمایید که در این مرحله فرد می‌داند که باید با عزیز از دست‌ رفته‌اش خداحافظی کند و ناراحتی تمام وجود او را فرامی‌گیرد.
به‌ طور کلی افسردگی همراه با ناراحتی، نا آرامی، گریه کردن، و حالاتی است که می‌تواند باعث شود ما برای فرد مورد نظر احساس دلسوزی زیادی داشته باشیم.

در این مرحله نیاز به همراهی افراد دیگر به ‌خوبی حس می‌شود زیرا باید کنار فرد باشند و به او کمک کنند.

۵.مرحله پذیرش

در این مرحله از مراحل کنار آمدن با غم و اندوه فرد قبول کرده اتفاق واقعا رخ داده و سوگواری را نیز انجام داده است.
حال به مرحله‌ای رسیده که شجاعت روبه‌رو شدن با واقعیت را دارا می‌باشد و تلاش می‌کند تا برای داشتن زندگی بهتر و کنار پشت سر گذاشتن این اتفاق قدم بردارد.

در این مرحله افراد تلاش می‌کنند تا روحیه و توانایی ‌های از دست‌ رفته خودشان را بازپس گیرند و وارد زندگی عادی خودشان شوند.
این ‌موضوع به این معنی نیست که آن ‌ها اتفاقی که افتاده را فراموش می‌کنند بلکه آن‌ ها این اتفاق را با تمام وجود می‌پذیرند و آن را همواره در زندگی خودشان دارند اما اجازه نمی‌دهند که این اتفاق سدی جلوی پیشرفت ‌ها و زندگی آتی آن ‌ها باشد بلکه با قبول این اتفاق تلاش می‌کنند به زندگی که قبلاً داشتند باز گردند و آرامش از دست ‌رفته خود را بازپس گیرند.

برای کنار آمدن با غم و اندوه چه کار هایی را انجام دهیم؟

علاوه‌ بر پشت سر گذاشتن این مراحل از مراحل کنار آمدن با غم و اندوه، اقدامات گوناگون دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند به افراد کمک کنند به ‌راحتی با غم و اندوه های کوچک و بزرگ خودشان کنار بیایند.

مواردی که پیشتر آن ‌ها را برای شما نام بردیم مواردی می‌باشند که برای غم‌ ها و اندوه‌ های بسیار بزرگ در افراد ایجاد می‌شوند.
اگر شما دچار غم ‌های کوچک‌تری شدید و برای مثال غم و اندوه شما به اندازی از دست دادن یک عزیز نیست؛ ممکن است که این مراحل اصلا تجربه نکنید. اما به ‌هر حال روش‌های گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند به ‌راحتی از این مراحل عبور کنید.

توجه کنید در قدم اول شما باید استرس خود را پایین بیاورید و سعی کنید واقعیت را قبول کنید. با قبول واقعیت سعی کنید ذهن خودتان را آرام کنید و احساسات خود را کنترل کنید.

حتی اگر می‌بینید این‌ موضوع به شما کمک می‌کند باید سعی کنید که احساساتتان را برای مدت کوتاهی خاموش کنید و تلاش نمایید که هیچ اقدامی انجام ندهید تا باعث برانگیخته‌شدن احساس شما شود.

سعی کنید فعالیت ‌هایی را انجام دهید که به آن‌ ها علاقه‌مند هستید و باعث آرامش روان شما می‌شوند. اقداماتی را انجام دهید که می‌توانند ذهن شما را به خودشان مشغول کنند و اجازه ندهند که شما به اتفاقات ناگواری که در زندگی شما پیش‌آمده فکر کنید.
این اقدامات می‌توانند تا حد بسیار زیادی در این راه به شما کمک ‌کننده باشد و باعث شوند که شما بتوانید راحت‌تر با افسوس‌ های خودتان کنار بیایید.

تفاوت احساس غم و اندوه با افسردگی چیست؟

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد در زمینه کنار آمدن با غم و اندوه دارند این است که نمی توانند تشخیص دهند که ناراحتی پیش آمده برای آنان یک اندوه و درد در یک بازه زمانی دوره ای است یا اینکه دچار افسردگی شده اند؟

باید توجه داشت که اگر حس های غم و اندوه به صورتی پیشرفت کردند که فعالیت های روزمره زندگی و یا به عبارتی کل زندگی یک فرد را مختل کردند و تاثیرات منفی بر روی عملکرد آن شخص بر جای گذاشتند، می توان نتیجه گرفت که ممکن است آن فرد دچار افسردگی شده باشد و باید برای درمان خود اقدام کند.

یکی از تفاوت های اصلی و مهمی که میان حس غم و اندوه و علائم افسردگی شدید وجود دارد این است که، افسردگی تغییرات زیادی در حالات روحی فرد ایجاد می کند و همچنین مدت زمان زیادی یک فرد را درگیر خود می کند. اما کنار آمدن با غم و اندوه به صورت دوره ای می باشد و کمتر ذهن و روح شخص را نسبت به افسردگی درگیر خود می کند.

در مواقعی که یک رابطه بهم خورده است احتمالا شخص از بهم خوردن آن رابطه غمگین و آزرده خاطر است و این امر یک عامل طبیعی و بدیهی به حساب می آید. اما اگر این ناراحتی و تا ماه ها ادامه پیدا کند و روحیه آن شخص به کلی تضعیف شود باید گفته شود که آن شخص به احتمال زیاد دچار افسردگی شده است.

حرف آخر

کنار آمدن با غم و اندوه یکی از اقدامات لازم و ضروری است که هر فرد بعد از مواجه با یک رخداد ناراحت‌کننده و تلخ باید آن را به کار گیرد و خود را از طوئمه افسردگی نجات دهد. همان طور که اشاره شد حس های غم و اندوه با افسردگی متفاوت است.

در صورت تشخیص دادن افسردگی و یا احتمال اینکه ممکن است فرد دچار افسردگی شده باشد، لازم است که به یک روانشناس با تجربه در این زمینه مراجعه شود.

 

 


منبع محتوا:

psychologytoday gundersenhealth


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x