تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

راه هایی برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی

راه هایی برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی

اعتماد به نفس در سخنرانی چه نقشی دارد؟ تکنیک های ارائه یک سخنرانی با اعتماد به نفس بالا کدامند؟ برای داشتن یک سخنرانی تاثیرگذار بایستی به چه نکاتی توجه نمود؟ برای کسب اطلاعات سودمند و دریافت پاسخ پرسش های خود پیرامون موضوع نقش اعتماد به نفس در سخنرانی در این متن با ما همراه باشید.

اخیراً، من در یک همایش چند رشته ای شرکت کردم که هدف آن گرد هم آوردن متفکران برای به اشتراک گذاشتن ایده هایی بود که به آن علاقه دارند. وقتی آنجا بودم، لذت تماشای نزدیک به دوازده سخنران مختلف را داشتم که با یک سالن مملو از جمعیت صحبت می کردند.

هر فردی تاکتیک منحصر به فرد خود را برای جذب مخاطب و جلب توجه مداوم ما داشت.

تعداد کمی از آنها ارائه هایی را تمرین کرده بودند که با کمک های بصری پشتیبانی می شد، در حالی که به نظر می رسید دیگران فقط در حال ساختن آن بودند، و در طول مسیر از طنز تحقیرآمیز زیادی استفاده کردند.

برخی بهتر و برخی ضعیف تر بودند، اما در کل، همه از خود و آنچه که ارائه می دادند مطمئن بودند و در جلب توجه مخاطبان بسیار خوب عمل کردند.

اما یکی از سخنرانان، مردی که شعرهایی را که خودش سروده بود می خواند، به وضوح متحجر شده بود. ابتدا سعی می کرد از حفظ بخواند، اما بارها کلمات را به خاطر نمی آورد. او بارها و بارها عذرخواهی می کرد، سپس از نو شروع می کرد.

وقتی بالاخره تسلیم شد و یادداشت هایش را از جیبش بیرون کشید، دستانش به شدت می لرزید و صدایش با لرزش و لکنت همراه بود و در هر ثانیه تلاش می کرد تا به پایان سخنرانی خود برسد.

تماشای رنج کشیدن او واقعا دردناک بود؛ در آن دقیقه ها من فقط می خواستم از لا به لای جمع فریاد بزنم و به او بگویم: ”

سخنرانی شما خیلی خوب می شود! تو ارائه خوبی داری!” وقتی کارش تمام شد، حس آرامش محسوسی سراسر سالن را فرا گرفت. همه خیالشان راحت شد که این سخنرانی پر استرس تمام شد و این احساس آرامش و خیال راحت بیشتر برای خود سخنران بود، چرا که همه از فشار روانی که او در طول سخنرانی خود متحمل میشد متاثر بودند!

ترس از سخنرانی در جمع اتفاق غیر معمولی نیست!

ترس از سخنرانی در جمع اتفاق غیر معمولی نیست!

قبل از اینکه در مسیری خودآموخته برای تبدیل شدن به یک سخنران توانمندتر قدم بردارید، بهتر است بدانید که ترس از سخنرانی در جمع اتفاق غیر معمولی نیست.

بر اساس نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۰۱، ۴۰ درصد از آمریکایی ها اعتراف می کنند که از صحبت کردن در مقابل تماشاچیان می ترسند.
در واقع، این ترس پس از ترس از مار در رتبه دوم قرار دارد.

گاوین دی بکر، کارشناس مشهور پیش بینی و مدیریت خشونت، معتقد است که ترس از سخنرانی در جمع در واقع ترس از، از دست دادن هویت است.

اگر نتوانیم با موفقیت در یک مراسم عروسی یا جلسه کاری در اتاق هیئت مدیره سخنرانی کنیم، در خطر تحقیر خود و از دست دادن هویت خود هستیم. این ترس می تواند ناتوان کننده باشد!

از کارشناسان روانشناسی و کارگاه های آموزشی تکنیک های سخنرانی کمک بگیرید!

مراکز و سازمان های زیادی همایش ها و کارگاه های آموزشی تخصصی در زمینه روانشناسی غلبه بر ترس، افزایش اعتماد به نفس، ایراد سخن مؤثر در جمع و … برگزار می کنند که در آنها، اعضا برای چند ساعت گرد هم می آیند و مهارت ارتباطی خود را با ایفای نقش و ایراد سخنرانی های برنامه ریزی شده یا بداهه در مقابل سایر اعضا تقویت می کنند.

در برخی از این کارگاه ها نیز به ذکر نکات در زمینه اعتماد به نفس در سخنرانی می پردازند که به کارگیری این نکات به شما در داشتن یک سخنرانی تاثیرگذار کمک می کند.

به یاد داشته باشید که توانایی صحبت کردن در جمع چیزی نیست که ما با آن متولد شویم، بلکه چیزی است که همه می توانند با پیروی از تکنیک های اثبات شده در طی مطالعات علمی مختلف بدان برسند.

در اینجا ۹ تکنیک را متذکر می شویم که با توجه به آنها می توانید در ارائه صحبت های خود در یک جمع موفق عمل نمایید.

مطالعه مقاله بالا بردن اعتماد به نفس در جمع پیشنهاد میشود

۹ تکنیک برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی

9 تکنیک برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی

داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی یعنی داشتن تسلط بر جمع و جلب توجه یا به اصطلاح میخکوب کردن جسم و ذهن مخاطبان برای گوش دادن و بهره مندی از صحبت های شما!

برای موفق عمل کردن در این زمینه می توانید از تکنیک های ذیل استفاده نمایید:

۱- مطالب خود را بشناسید.

مبحثی را انتخاب کنید که بدان علاقمند باشید. در مورد مطالب مورد ارائه، بیشتر از آن که در سخنرانی خود بگنجانید، درباره آن بدانید. از طنز، داستان های شخصی و زبان محاوره ای استفاده کنید، بدین ترتیب، به راحتی فراموش نخواهید کرد که چه چیزی باید بگویید!

۲- تمرین، تمرین، تمرین!

با تمام تجهیزاتی که قصد استفاده از آنها را در سخنرانی خود دارید با صدای بلند تمرین کنید. در صورت لزوم در برخی از بخش ها تجدید نظر کنید. در مورد کنترل کلمات و ادای صحیح آنها کار کنید. تمرین کنید، مکث کنید و نفس بکشید. با تایمر تمرین کنید و برای موارد غیرمنتظره وقت بگذارید.

۳- مخاطب را بشناسید

هنگام ورود با برخی از مخاطبان احوالپرسی کنید. صحبت کردن با یک گروه از دوستان راحت تر از صحبت کردن با غریبه ها است.

۴- اتاق یا سالن سخنرانی را بشناسید

زودتر برسید، در محل صحبت قدم بزنید و در صورت امکان با استفاده از میکروفون و هر وسیله بصری دیگری تمرین کنید.

۵- آرام باشید

سخنرانی خود را با خطاب به مخاطب شروع کنید. این کار برای شما وقت می‌خرد و اعصابتان را آرام می‌کند. قبل از گفتن هر چیزی مکث کنید، لبخند بزنید و تا سه بشمارید. (یک هزار، دو هزار، سه هزار. مکث. شروع کنید.) انرژی عصبی خود را به شور و شوق تبدیل کنید.

۶- خود را در حال سخنرانی مجسم کنید

خود را در حال صحبت، صدایتان بلند، واضح و مطمئن تصور کنید. تماشاگر را در حال دست زدن تجسم کنید، این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود.
۷- باور داشته باشید که تمام افراد حاضر در جمع می خواهند شما موفق شوید. مخاطبان از شما می خواهند که جالب، محرک، آموزنده و سرگرم‌کننده باشید. مطمئنا آنها برای شما و موفقیت تان انرژی مثبت می فرستند.

۸- برای هیچ مشکل یا رویداد عصبی عذرخواهی نکنید، احتمالاً مخاطب هرگز متوجه آن نشده است

۹- روی پیام و صحبت خود تمرکز کنید، نه رسانه! به دور از نگرانی ها باشید و بر پیام و مخاطبان خود تمرکز کنید.

علاوه بر این نکات می توانید به مطالعه منابع و کتاب اعتماد به نفس در سخنرانی نیز بپردازید. دیل کارنگی، نویسنده و مدرس فقید، یکی از شناخته شده ترین و قابل اعتمادترین افراد در عرصه سخنوری عمومی است.

یکی از کتاب‌های محبوب او در مورد هنر اعتماد به نفس در سخنرانی عبارت است از: “هنر سخنرانی در جمع و راه سریع و آسان برای سخنرانی مؤثر”. مطالعه این کتاب می تواند گام مهمی در راستای آشنایی با نکات افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی برای شما که می خواهید بهترین خود را ارائه دهید، باشد!

برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی، ذهن خود را آزاد کنید!

برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی، ذهن خود را آزاد کنید!

حتی زمانی که فکر می‌کنید کاملاً خود را برای یک سخنرانی عمومی آماده کرده‌اید، استفاده از ارتباط ذهن و بدن برای شجاعت بیشتر ضرری ندارد.

 

از دیدگاه پزشکی و روانپزشکی، بسیاری از متخصصان خبره در این زمینه، ماساژ، یوگا و مدیتیشن را برای آرام کردن اعصاب قبل از رفتن به یک موقعیت استرس زا پیشنهاد می کنند.

در این مورد می توانید:

– ماساژ بگیرید. ماساژ (به خصوص با روغن اسطوخودوس) می تواند به بهبود تمرکز و کاهش اضطراب کمک کند.

– ساواسانا (ژست جسد) را تمرین کنید. به پشت دراز بکشید، دست‌هایتان را از بدن دور کنید و کف دست‌ها رو به بالا باشد و پاهایتان را جدا کرده و دراز کنید. نفس بکشید و حداقل پنج تا ده دقیقه در این حالت بمانید.

مدیتیشن. در مکانی ساکت بنشینید و فقط روی نفس خود تمرکز کنید. تمرین مدیتیشن استرس را کاهش می دهد و به شما این توانایی را می دهد که واضح تر فکر کنید و افکار خود را بهتر بیان کنید.

شما می توانید با داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی خود مخاطب را در جای خود میخکوب کنید!

همانطور که تماشای تلاش فردی که با عدم اعتماد به نفس در حال ارائه مطلب خود است می تواند آزاردهنده باشد، تماشای اینکه کسی یکی را میخکوب می کند نیز می تواند به طور مثبت الهام بخش باشد.

در این مورد می توانید به سخنرانی سخنران های مشهور و تاثیرگذار توجه نمایید. آنها غالبا نه تنها دارای مهارت های فن بیان استثنایی هستند، بلکه می‌دانند چگونه خود را نشان دهند و توجه مردم را به خود جلب کنند؛

آنها می تواند هزاران و حتی میلیون ها مخاطب را در مورد موضوعی که در رابطه با آن به ایراد سخن می پردازند، متعجب کنند.

 

بنابراین دفعه بعد که در مقابل جمعیتی قرار گرفتید، به یاد داشته باشید که کلماتی که استفاده می کنید می توانند مؤثر و معنادار باشند، اما قدرت واقعی آنها در ارائه تاثیرگذار کلمات توسط شما نهفته است!

 


منبع محتوا:

businessinsider


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x