تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

روشهای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

روشهای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

داشتن اعتماد به نفس در جمع یکی از خصوصیاتی هست که همه افراد جامعه برای رسیدن به موفقیت به آن نیاز دارند، انسانها با حس درونی اعتماد به نفس به دنیا نمی آیند و این تجربیات شخصی هست که باعث می شود فردی اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و دیگری خیر.

فردی که اعتماد به نفس در جمع های مختلف را دارد در درجه اول از اشتباهات خود فرار نمی کند بلکه آنها را می پذیرد و در موردشان فکر می کند تا دیگر چنین موضوعی در زندگی اش رخ ندهد.

نکته بسیار مهمی که در مورد خصوصیت اعتماد به نفس بالا وجود دارد این است که فرد وقتی به کاری که می کند ایمان و باور دارد هرگز حرف دیگران برایش مهم نیست و به مسیرش برای رسیدن به آنچه که می خواهد ادامه می دهد.

در این مقاله از متاراز مطالبی را گردآوری کردم که بتوانم به شما خواننده عزیز در جهت بالا بردن اعتماد به نفستان در جمع کمک کرده باشم.

تعریف اعتماد به نفس

تعریف اعتماد به نفس در جمع

شاید خود شما هم در برهه ای از زندگی تان دچار عدم اعتماد به نفس شده اید وقتی در جمع خواسته اید که حرفی بزنید اما نتوانسته اید، و دستهایتان شروع به لرزیدن کرده یا کلمات در دهانتان خشک شده و بعد در ذهن شروع به سرزنش خودتان کرده اید.

و به این فکر کرده اید که این حس ترس از قضاوت چرا شما را رها نمی کند؟ واقعا حالت درونی عدم اعتماد به نفس چطور باعث می شود که مردم نتوانند حرفها و خواسته هایی که دارند را بیان کنند؟

اعتماد به نفس مجموعه ای از باور و اطمینان به خود هست در مورد کارهایی که فرد انجام می دهد، وقتی کسی به توانایی های خود باور و اطمینان دارد یعنی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و می تواند به راحتی در جمع صحبت کند و هر آنچه که می خواهد را به دست بیاورد.

وقتی کسی عمیقا خودش را توانمند در کاری که انجام می دهد بداند پس می تواند برای گزینش همسر آینده فرد مناسب را انتخاب کند، می تواند شغل مورد علاقه اش را داشته باشد، می تواند در جمع به راحتی صحبت کند و عقایدش را بیان کند، می تواند دوستانی با انرژی مثبت داشته باشد و ….

 بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

 بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

یکی از علایق انسان صحبت کردن و ارتباط گرفتن با افراد جامعه هست انسان موجود اجتماعی ست و به صورت غریزی می خواهد که در جمع به راحتی صحبت کند و ابراز وجود کند.

شما دوست دارید با صدای رسا و کاملا مسلط در جمع صحبت کنید و خواسته های خود را عنوان کنید نکته قابل توجه اینجاست که شما باید در همه زمینه ها اعتماد به نفستان را تقویت کنید زیرا صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با دیگران بخشی از خصوصیت اعتماد به نفس هست.

با روشهایی که در زیر ارائه داده شده می توانید اعتماد به نفس خود را در همه زمینه ها تقویت کنید، و دیگر هیچ ترسی از صحبت کردن در جمع نداشته باشید و با عمل کردن به این مطالب به راحتی با اعتماد به نفس در جمع نیز صحبت کنید.

۱ – به موفقیت هایی که قبلا به دست آورده اید توجه کنید:

همه انسانها حداقل یک بار در یک موضوع موفقیتی را کسب کرده اند که در آن موقعیت بسیار خوشحال بوده اند و به خودشان افتخار کرده اند و نوعی رضایت را در دنیای درونی خود احساس کرده اند شاید فقط در دوران مدرسه یک نمره خوب داشته اید به همین سادگی.

آن موضوع را به یاد بیاورید و روی آن تمرکز کنید تمامی زوایای آن را بررسی کنید خواهید دید شاید اگر کس دیگری جای شما بود هرگز نمی توانست آن موفقیت را به دست آورد پس اگر در آن زمان توانستید الان هم می توانید کارهایی که دوست دارید را انجام دهید.

۲  – یک لیست تهیه کنید:

لیست بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

از امروز به بعد یک دفترچه کوچک داشته باشید که همه جا آن را با خود ببرید و هر کاری که انجام می دهید و آن را یک موفقیت می دانید داخل دفترچه یادداشت کنید کاری که انجام می دهید لازم نیست کاری بزرگ باشد می تواند خوش و بش کردن با یک مغازه دار و خرید جنس از او باشد کاری که قبلا به چشم نمی آمد اما وقتی روی کارهایتان ریز شوید و آنها را یادداشت کنید انگیزه ای می شود برای آنکه دوباره و دوباره کارهایی را انجام دهید که نشان دهنده اعتماد به نفس در شما هست.

۳ – هدف های کوتاه مدت انتخاب کنید:

مهمترین چیزی که اعتماد به نفس شما را بالا می برد این است که هدف یا هدفهای کوتاه مدت انتخاب کنید زیرا وقتی به آنها دست پیدا می کنید کم کم اعتماد به نفستان بالا می رود.

یک تمرین ساده انجام دهید شاید هدف کوتاه مدت شما خواندن یک کتاب در طول مدت یک هفته باشد می توانید یکی از دوستان یا همکاران خود را انتخاب کنید و بدون آنکه به او بگویید این یک تمرین است، راجع به کتابی که می خواهید بخوانید با او صحبت کنید در طول صحبت کردن سعی کنید به کلام خود مسلط باشید شانه هایتان عقب باشد و خیلی رسا و محکم حرف بزنید نظرات همکار یا دوستتان را با دقت گوش دهید و بعد شما هم نظر دهید اگر او با شما در مورد این کتاب مخالفت کرد با لبخند او بگویید نظر تو برایم محترم است اما من این کتاب را می خواهم بخوانم.

۴ – احساسات خود را در جمع کنترل کنید:

یکی از نکات بسیار مهم کنترل احساسات در جمع است توجه داشته باشید که هرگز در جمع واکنش های ناگهانی نشان ندهید مثلا در جایی که نباید بخندید شروع به خندیدن کنید یا در جایی که همه خوشحال هستند شما یک گوشه نشسته اید و به دیگران نگاه می کنید اینگونه مردم از دور و بر شما فراری می شوند و شما دیگران را از دست می دهید و اینگونه اعتماد به نفستان نیز از بین می رود، شما باید وقتی در بین مردم هستید هیجانات مثبت و منفی خود را کنترل کنید.

توجه داشته باشید که اجتماع به شما انگیزه می دهد تا اعتماد به نفستان را بالا ببرید پس اجتماع و گروههایی که در آن هستید را پایدار نگه دارید.

۵ – به حرفهایی که در جمع می زنید توجه کنید:

شاید شما از یک دوست یا یک همکار ناراحت یا خشمگین هستید در دلتان کلی ناسزا هم گفته اید و می خواهید وقتی او را دیدید همه چیز را سرش خالی کنید اما می گویید من جزئت و خسارت یا اعتماد به نفس ندارم که حرفم را به او بگویم اما اگر شما بتوانید حرفتان را با استدلال و ناراحتیتان را با دلیل و منطق به او بگویید آن زمان هست که معلوم می شود شما اعتماد به نفس دارید پس مراقبت کلامتان در جمع باشید وقتی موضوعی را منطقی و بدون عصبانیت بیان می کنید این نشانه اعتماد به نفس در جمع است.

۶ – در مقابل آیینه بایستید:

تمرین آیینه برای بالابردن اعتماد به نفس در جمع

یکی از تکنیک هایی که باعث می شود شما به راحتی در جمع ابراز وجود کنید این است که جلوی آیینه بایستید و یک موضوع را انتخاب کنید و صحبت کنید وقتی جلوی آیینه هستید درست به چشمان خود نگاه کنید شاید خنده تان بگیرد یا شاید عصبانی شوید یا غمگین اما این برای روزهای اول است بعد عادت می کنید و شروع به صحبت و تمرین کنید این باعث می شود به مرور زمان عادت کنید که کنترل شده و کاملا مسلط با دیگران صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید.

۷ – فن بیان تان را تقویت کنید:

کلام شما عصای معجزه گر شماست کتاب های فن بیان را مطالعه کنید و بعد به آنها عمل کنید خواهید دید که کلام چگونه به شما در بین جمع قدرت می دهد.

از کلماتی مثل همیشه و اما و اگر برای توصیف منفی کسی استفاده نکنید مثلا همیشه تو مرا خجالت زده می کنی به جایش می توانید بگویید گاهی اوقات من از برخی حرفهای تو خجالت می کشم لطفا جلوی دیگران اینها را نگو یا من زندگی خوبی دارم اما از خودم رضایت ندارم به جایش بگویید من زندگی خوبی باید انگیزه هایم را تقویت کنم تا بتوانم رضایت بیشتر در زندگی کسب کنم.

۸ – محکم و استوار راه بروید:

وقتی در خیابان در حال راه رفتن هستید شانه ها را عقب دهید محکم راه بروید و نگاهتان را از مردم نزدید شما می توانید تظاهر کنید که اعتماد به نفس بالایی دارید زیرا اینگونه مردم باور می کنند که شما فرد قوی هستید و به مرور زمان اعتماد به نفس در شما به صورت یک عادت در می آید.

۹ – تماس چشمی موثر داشته باشید:

اعتماد به نفس در جمع با تماس چشمی

زبان بدن شما می تواند در نشان دادن اینکه فردی با اعتماد به نفس بالا هستید موثر باشد وقتی با دیگران در حال صحبت کردن هستید نگاه خود را از آنها پنهان نکنید زیرا این نشان می دهد که شما فردی کم رو و خجالتی هستید، تماس چشم مناسب سبب احساس خوبی در طرف مقابل می شود. و شما می توانید ارتباط موثری را با دیگران برقرار کنید.

۱۰ – منظم باشید:

اگر می خواهید اعتماد به نفس بالایی در جمع داشته باشید باید لباسهای تمیز و مناسب بپوشید و به نظافت خود رسیدگی کنید و نظم داشته باشید مثلا اگر با کسی قرار ملاقات دارید برای آنکه بتوانید ارتباط موثری ایجاد کنید ابتدا باید ظاهری آراسته داشته باشید و سر وقت حاضر شوید. چیزی که در درجه اول توجه شخص مقابل را جلب می کند ظاهر آراسته شماست.

۱۱ – خودتان را دوست داشته باشید:

شما باید در درجه اول خودتان را همین گونه که هستید دوست داشته باشید برای این کار می توانید از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید و حس خود را خوب نگه دارید. وقتی خودتان را دوست داشته باشید از زندگی خود و کارهایی که تا به امروز کرده اید رضایت دارید حتی اگر شکست هایی داشته باشید خودتان را می بخشید و این باعث ایجاد آرامش و اطمینان به خود می شود.

۱۲ – باور را در خود تقویت کنید:

اگر شما می خواهید در جمع اعتماد به نفس داشته باشید باید اطمینان و باور را در خودتان تقویت کنید و باید مهارت های جدید در راستای کاری که علاقه دارید کسب کنید، این کار باعث می شود شما اطلاعات قوی داشته باشید و به راحتی در جمع حضور پیدا کنید یکی از تمرینات دیگری که باور شما را تقویت می کند تجسم و تصویر سازی است می توانید.

تصور کنید که در جمع در حال صحبت هستید و از اهداف خود می گویید و به راحتی با دیگران دوست می شوید تصویر سازی باعث می شود که شما روحیه ای با انگیزه پیدا کنید و مثبت اندیشی نسبت به محیط اطراف نیز پیدا می کنید و اعتماد به نفس شما به راحتی در جمع بالا می رود.

سخن پایانی

یکی از چیزهایی که سبب می شود شما به راحتی در اجتماع حضور پیدا کنید داشتن بدنی سالم و زیبا است این را می توانید توسط ورزش کردن به دست آورید ورزش را به صورت منظم و ثابت انجام دهید.

عدم اطمینان به خود می تواند زندگی شما را مختل کند مثلا جایی دعوت هستید و خیلی دوست دارید که در این جمع وارد شوید اما به دلیل عدم اعتماد به نفس نمی روید و مدام خودتان را سرزنش می کنید.

فقط با انجام دادن تمرینات ساده ای که در بالا گفته شد می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید اما باید شروع کنید، از مقایسته خود با دیگران دست بردارید با افراد مثبت اندیش رفت و آمد کنید، و از همه مهمتر خودتان را دوست داشته باشید.


منبع محتوا:

forbes mindtools verywellmind mindbodygreen

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x