تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونه سحر خیز باشیم؟ فواید صبح زود بیدار شدن از خواب

Waking-Up-girl

شاید شما نیز این جمله را زیاد شنیده باشید که میگویند: “سحر خیز باش تا کام روا شوی“. این جمله تنها یک ضرب المثل ساده نیست، بلکه در عمق آن حقیقت و رازی پنهان شده که به انتهای مسیر موفقیت ختم میشود.

اگر زندگی نامه‌ها و مصاحبه های افراد موفق را مورد بررسی قرار دهید، متوجه میشوید که همه آنها بر این اصل خواب کافی و سپس سحر خیز بودن تاکید بسیار زیادی داشته اند.
درواقع میتوان اینگونه گفت که همه کار آفرینان و غول‌های بزرگ موفقیت، افرادی سحر خیز بودند. سحر خیز بودن مسئله ای است که اکثر ما با آن درگیر هستیم و تقریبا با آن مشکل داریم.

افراد زیادی هستند که واقعا میخواهند به این هدف برسند اما برایشان دشوار است.
حتی برخی بارها تلاش کردند و تا مرز رسیدن به آن پیش رفتند ولی موفق نشدند. به راستی آیا در سحر خیز شدن و زود بیدار شدن از خواب فرمولی دارد که ما از آن آگاه نیستیم؟

برخی نیز در بین ما هستند که کلا از فواید زود بیدار شدن هیچ اطلاعی ندارند و همینطور بی برنامه روزهای خودشان را سپری میکنند.
البته بهانه های جالبی نیز دارند، برای مثال به خاطر دارم یکی از دوستانم برای اینکه صبح ها دیر بیدار میشد چنین میگفت که: بازدهی من در شبها بیشتر است و صبح زود هیچ کارایی ندارم و نمیتوانم کارهایم را پیش ببرم!

من با حرف های او کاملا مخالف هستم، اگر شما نیز چنین طرز فکری دارید و به همین خاطر است که سحر خیز نیستید پس بر شما واجب است تا انتهای این مطلب با من همراه باشید.
در این مطلب به روش هایی برای تبدیل شدن سحر خیزی به یک عادت برای شما میپردازیم، همچنین برای کسانی که نمیدانند، خواهیم گفت که از چه مزایایی محروم بودند.

۴ عادت افراد سحر خیز

4 عادت افراد سحر خیز در طلوع آفتاب

با بررسی سبک زندگی افراد موفق به ۴ عادت مشترک در بین آنها پی بردیم که همگی به سحر خیزی شما کمک میکنند.
با انجام دادن و رعایت این موارد شما نیز میتوانید صبح‌ها راحتتر بیدار شوید و از ساعات ارزشمند اولیه روز نهایت استفاده را ببرید.

اما قبل از اینکه به بررسی این ۴ عادت مؤثر افراد موفق بپردازیم، میخواهم افرادی را که در این باره همچنان مقاومت میکنند و حاضر به قبول این روند اشتباه نیستند مطلبی را گوشزد کنم.

حتما روزهایی را داشته اید که باید کارهای زیادی را انجام میدادید و در اصل یک روز پرکار پیش رو داشتید.
برای مثال کارهای عقب افتاده‌، قرارملاقات هایی که باید برایشان آماده میشدید و یا حتی دوستانی که باید از حال آنها با خبر میشدید.

اما شما با دل بستن به رختواب و فکر به اینکه با این ۵ دقیقه و ۱۰ دقیقه دیرتر بیدار شدن ها که چیزی را از دست نمیدهید، بارها و بارها با کسالت از خواب بیدار شدید و به سراغ کارهایتان رفتید و شب که دوباره به رختخواب بازگشتید، با فکری آشفته که امروز نیز به همه کارهایم نرسیدم سر بر بالشت میگذارید و دوباره فردا با همین روند ادامه میدهید تا جایی که احساس میکنید یک فرد مفید برای خودتان و خانواده تان نیستید!

این حس برای خیلی از ما آشنا است، اما دیگر زمان آن رسیده است که تغییراتی کوچک اما به شدت مؤثر در روند زندگی مان داشته باشم.
ایجاد عادت های جدیدی که افراد موفق دنیا بر آن تاکید دارند و موفقیت خود را رعایت همین عادات مثبت میدانند.

۴ عادت مؤثر و مثبت افراد موفق برای سحر خیز شدن 

  1. ساعت و یا گوشی که برای بیدار شدن تنظیم کردید دور از دسترس باشد.
  2. از نور صبحگاهی به عنوان اهرم کمک کننده استفاده کنید.
  3. اول سرحال شوید و بعد شروع کنید.
  4. پیدا کردن یک محرک و مشوق برای دل کندن از رختخواب.

ساعت و یا گوشی که برای بیدار شدن تنظیم کردید دور از دسترس باشد

Alarm clock

 

حتما برایتان اتفاق افتاده است که بارها و بارها گوشی و یا ساعت خود را برای بیدار شدن تنظیم کرده بودید اما باز هم خواب مانده اید!

این موضوع دلیل ساده ای دارد و آن هم این است که زمانی که شما گوشی و یا ساعت خود را در نزدکیتان قرار میدهید، بلافاصله بعد از به صدا در آمدن صدای زنگ هشدار آن را با حالتی خواب آلود قطع میکنید و آنقدر هوشیار نیستید که حتی این موضوع را به یاد بیاورید و دوباره به خوابتان ادامه میدهید.

طبق مطالعات انجام شده تصور اینکه ۵ دقیقه بیشتر خوابیدن شما را سرحال‌تر میکند کاملا اشتباه و بی اساس است.
در حقیقت برای این کار شما باید به اصطلاح پزشکان به مرحله REM برسید که پس از سی دقیقه خواب بی‌ وقفه اتفاق میافتد.

اگر توقع دارید در حالتی که هشدار گوشی و یا ساعت شما هر ۵ دقیقه به صدا در می آید بتوانید به حالت دلخواه برسید سخت در اشتباه هستید.
پس نتیجه میگیریم که برای اینکه بتوانید سحر خیز شدن را به عادت مثبت برای خودتان تبدیل کنید در ابتدا باید به این روش عمل کنید.

ساعت و یا گوشی خود را در طرف دیگر محل خوابتان قرار دهید تا برای خواموش کردن هشدار مجبور شوید از رختخوابتان بیرون بیایید و چند قدمی را بردارید.

اما نکته ای که از تجربیات خود من هست را نیز میتوانید در کنار این کارها استفاده کنید تا این روند برایتان زودتر اتفاق بیافتد.

ترجیحا برای زنگ هشدارتان از یک قطعه‌ موسیقی و یا زنگی استفاده کنید که از آن بیزار هستید. در این صورت سریعتر برای خاموش کردن آن اقدام میکنید و کاملا مغزتان بیدار میشود.

از نور صبحگاهی به عنوان اهرم کمک کننده استفاده کنید.

تا به حال به این موضوع فکر کردیه اید در گذشته های بسیار دور که زمان‌بندی کشف نشده بود و ساعت را نیز اختراع نکرده بودند، انسان ها چگونه وقت بیداری و خواب خود را انتخاب و تنظیم میکردند؟!
در گذشته ها انسان ها از ریتم شبانه‌روزی برای اینکار استفاده میکردند.

به این صورت که با طلوع خورشید بیدار میشدند و با غروب خورشید نیز میخوابیدند. البته که این روند تا به امروز تغییراتی نیز داشته است اما شکل و شمایل کلی آن حفظ شده است.
آیا میدانستید که با شب زنده داری مخصوصا با گوشی‌های موبایل باعث به‌وجود آمدن چه عارضه هایی میشود؟

با روشن نگاه داشتن گوشی موبایل خود در واقع بدنتان را در معرض مشکلات سلامتی زیادی قرار میدهید.
برای مثال افسردگی، ضعف سیستم ایمنی و چاقی و موارد اینچنینی. این موارد بسیار جدی هستند که در طولانی مدت نتایج منفی زیادی بر کیفیت زندگی تان میگذارند.

اگر نمیتوانید با این غریزه خود در ابتدای این مسیر سحر خیز شدن مقابله کنید توصیه میکنم زمانی که قصد داشتید به رختخواب بروید گوشی موبایل خود را در محلی دور از محل خوابتان قرار دهید تا به راحتی در دسترستان نباشد.

اول سرحال شوید و بعد شروع کنید.

یکی از مهم مواردی که با رعایت آن میتوانید سحر خیز شدن را به یک عادت تبدیل کنید این است که یک زمانی را برای سر حال شدن اختصاص دهید.
کارهایی را انجام دهید که با این روند کمک کنید و شما با حس خوب و سرحال و قبراق روزتان را شروع کنید.

برای مثال میتوانید نرمش کنید و یا اینکه دوش بگیرید مطمئن باشید که در چنین شرایطی آرامش و انرژی زیادی برای شروع دارید. کارهای متفاوتی میتوانید برای داشتن یک شروع عالی در صبح انجام دهید.

مقاله: چگونه مشکلات خوابیدن را به صورت طبیعی حل کنیم

مدیتیشن و یوگا

Meditation of a woman

یکی دیگر از این کارهای مثبت و مؤثر انجام تمرینات مدیتیشن صوتی و یوگا است.
تمرین های یوگا به گونه ای طراحی شدند که شما بعد از انجام دادن آنها چنان احساس سبکی و انرژی سرشاری دارید که میتوانید هرکاری را آغاز کنید و در آن بدرخشید.
البته این موضوع که یوگا و نرمش های صبحگاهی تا چه اندازه برای بدنتان لازم و مفید هستند را نیز نمیتوان انکار کرد.

حتی گوش دادن به یک موزیک شاد و انرژی بخش در ابتدای صبح به هنگام آماده شدن برای شروع روز و بیرون رفتن میتواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.
حتی میتواید از پادکست هایی استفاده کنید که دارای امواج مثبت و حس خوب هستند. با کمی جست و جو در گوگل میتوانید تعداد بی شماری از این پادکست ها را دانلود کنید و از گوش دادن به آنها لذت ببرید.

یکی دیگر از نکاتی که برای یک شروع قوی نیاز است، خوردن صبحانه است.

افراد زیادی هستند که بدون این وعده غذایی مهم از منزل خارج میشوند. باید به این عده از دوستانمان تذکر بدهیم که صبحانه وعده تاکید شده و بسیار مهمی است.
پس آن را با مواد غذایی با ارزش و مفید پر کنید تا در ابتدای روز سطح انرژی بالایی داشته باشید. حتی میتوانید تمام اینها را به یک روتین روزانه تبدیل کنید.

پیدا کردن یک محرک و مشوق برای دل کندن از رختخواب

شاید شما نیز بخاطر بیاورید که در گذشته یکی از دلایلی که صبح روز های جمعه زودتر از خواب بیدار میشدیم، دیدن برنامه های شاد و کودکانه در تلویزیون بود. اگر کمی در این موضوع عمیق‌تر شوید متوجه منظور من خواهید شد!
همان دیدن برنامه ها مشوق خوبی برای زود بیدار شدنمان بودند. حتی به هنگام بیدار شدن کسل نبودیم و با تمام انرژی به سمت تلویزیون میرفتیم انگار که چند ساعتی است که از بیدار شدمان میگذرد.

امروز نیز برای سحر خیز شدن باید چنین انگیزه و محرکی را برای خودمان ایجاد کنیم.

انگیزه و یا هدفی را پیدا کنید که شما را سر ذوق بیاورد و حاضر باشید بخاطر آن از خواب شیرین و رختخواب نرم و گرم دل بکنید.
در آخرین دیداری که با یکی از دوستانم داشتم موضوع سحر خیز بودن را باز کرد و گفت: من جدیدا دیگر به هشدار گوشی نیز، نیازی ندارم و همیشه ۱۰ دقیقه زودتر از زمانی که برای هشدار تنظیم کرده ام بیدار میشوم و به کارهایم میپردازم.

زمانی که از اون علت رفتار را پرسیدم در جواب به من از انگیزه که به تازگی در زندگی اش ایجاد شده بود گفت، حتی در زمان گفتن آن نیز چشم هایش برق میزد و سرشار از انرژی مثبت بود.
میخواهم بگویم برای سحر خیز نبودن بهانه های بی شماری وجود دارد اما برای سحر خیز شدن تنها کمی اشتیاق برای موفق شدن و تغییر نیاز است.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x