تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

موسیقی درمانی چیست و چه فوایدی دارد

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی با قدرت بی‌نظیر خود می‌تواند استرس و اضطراب شما را از بین ببرد و روحیه‌تان را در هنگام سرخوردگی تقویت کند. یک ابزار قوی برای کنترل روحیات و استرس، موسیقی درمانی است. نکته شگفت انگیز در مورد موسیقی این است که می توانید هر زمان که به آن نیاز داشتید از آن استفاده کنید و همیشه در دسترس است.آیا تا به حال پیش آمده که از موسیقی برای تغییر روحیه، و یا کاهش استرس کمک بگیرید؟

پیدایش موسیقی از چه زمانی بود؟

از آغاز زمان بشریت، موسیقی وجود داشته است زیرا انسان همیشه قادر به شنیدن صداهای طبیعت از جمله پرندگان، حیوانات، رودخانه ها، باد، رعد و غیره بوده است.

بنابراین برای هزاران سال، موسیقی بخشی از زندگی بشر بوده است. کارشناسان همچنین ابزارهایی را کشف کرده اند که قدمت بیش از چهل هزار سال دارد که نشان دهنده استفاده از موسیقی به عنوان نوعی ارتباط و بیان احساسی در بین آن افراد است. در نتیجه، موسیقی سابقه ای تقریباً به قدمت بشریت دارد.

به عنوان مثال، محققان فلوت‌های اولیه ساخته شده از استخوان عاج را کشف کرده‌اند که قدمت آن به حدود ۴۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد. می توان تصور کرد که بسیاری از ژانرهای موسیقی باستانی و سنتی از همان نت های ابتدایی نشات گرفته اند که به طور اتفاقی، انسان های قدیمی آن دوره و زمان، با این سازهای اولیه نواختند.

موسیقی درمانی چیست؟

موسیقی درمانی چیست

از زمان های قدیم، مردم از موسیقی به عنوان نوعی درمان استفاده می کردند. تحقیقات نشان داده است که موسیقی بر نواحی مختلف مغز از جمله نواحی مسئول خلق و خو، شناخت، احساسات و ادراک و حرکت تأثیر می گذارد. این ویژگی جذاب بودن مبحث موسیقی و تنوع انواع موسیقی،  باعث می‌شود تا در درمان انواع مسائل پزشکی و بیماری‌های روانی از جمله افسردگی، اضطراب و فشار خون بسیار مفید باشد.

تاریخچه و پیشینه موسیقی درمانی

زمانی که گروه‌های موسیقی برای سربازان مجروح در طول و پس از هر دو جنگ جهانی ساز اجرا می‌کردند، پزشکان به پتانسیل درمانی موسیقی پی بردند و از نوازندگان حرفه‌ای درخواست کردند تا در بیمارستان‌ها به کار گرفته شوند که این امر ضرورت آموزش تخصصی در نحوه ارائه موسیقی به عنوان یک تکنیک درمانی را افزایش داد.

موسیقی درمانی به تدریج به بخشی از برنامه های درسی دانشگاهی در کالج ها و دانشگاه ها تبدیل شد و از سال ۱۹۴۴ با دانشگاه ایالتی میشیگان شروع شد.

فرآیند برنامه ریزی برای موسیقی درمانی

  • مشکل یا نیاز درمانجو تعریف می شود.
  • هدف دادن به درمانجو که به او در رفع نیازهایش کمک کند
  • طراحی دقیق فعالیت های موسیقایی که به درمانجو در دستیابی به هدف کمک می کند.
  • اتمام مراحل و وظایف و ارزیابی پاسخ و واکنش های درمانجو

فواید موسیقی درمانی

فواید موسیقی درمانی

نتایج فیزیکی: ساختار فیزیولوژیکی مغز در واکنش به موسیقی تغییر می کند. به ظور مثال ضربان قلب و فشار خون به نوع موسیقی که گوش می دهیم بستگی دارد.

موسیقی همچنین استرس عضلانی را کاهش می دهد و توانایی های حرکتی را افزایش می دهد.

سطح اندورفین را بالا می برد و باعث کاهش استرس می شود.

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه میشیگان در سال ۱۹۹۳ انجام شد، حتی ۱۵ دقیقه گوش دادن به موسیقی نیز تأثیر مطلوبی بر فرد دارد.

اثرات روانی: بسته به نوع صدا، موسیقی ممکن است به آرامش فرد کمک کند.

به عنوان مثال، یادگیری و حافظه را بهبود می بخشد. همچنین نشان داده شده است که کودکانی که مشکلات یادگیری دارند می توانند از موسیقی بهره ببرند که به مقدار کمی به توجه و تمرکزشان کمک می کند.

طبق تحقیقی که روی دانش‌آموزان انجام شد، گوش دادن به موسیقی کلاسیک به آنها کمک می‌کند تا مسائل ریاضی را به طور مؤثرتری حل کنند.

علاوه بر این، تأثیر موسیقی بر احساسات انسان، از جمله تأثیر آن بر خواب کودکان، کاملاً شناخته شده است.

برنامه ها و اهداف موسیقی درمانی

خواندن، نواختن، ساخت موسیقی و صحبت در مورد موسیقی و فعالیت های مرتبط تنها تعدادی از محورهای اصلی هستند که اساس فعالیت های موسیقی درمانی را تشکیل می دهند.

اهداف اساسی موسیقی درمانی توانبخشی و بهبودی است. ماهیت ناراحتی و مشکل بیمار و همچنین نتیجه مورد نظر درمان، نوع برنامه و فعالیت های موسیقی درمانی را تعیین می کند.

گروه های کوچک و هماهنگ اغلب جلسات موسیقی درمانی را تشکیل می دهند.

به تدریج درمانجو تمایل خود را برای پیوستن به حلقه های گروهی زمانی که در گفتگوی فعال و متقابل هستند، در خود پیدا می کند.

در واقع، این جلسات بیشتر بر اهداف درمانی متمرکز است و به درمانجویان کمک می کند تا در حقیقت استعدادهای غیرموسیقی خود را بهبود بخشند و رشد دهند.

دو نوع موسیقی درمانی

نوع روش فعال: نواختن، خواندن، و حرکت ریتمیک نسبت به موسیقی.

در این نوع روش انواع واکنش های عاطفی، مغزی، حسی و حرکتی را تحریک می کند.

نوع روش غیرفعال: هدف اصلی این برنامه های موسیقی درمانی مانند گوش دادن به موسیقی آرام بخش، نواختن موسیقی در گروه های معمولی یا انفرادی، خواندن آهنگ، آهنگ های فردی و گروهی و حرکات موزون پیرامون موسیقی، تحریک واکنش های عاطفی و ذهنی است.

چرا موسیقی درمانی موثر است؟

یکی از پیشگامان اولیه موسیقی درمانی، گاستون، تاکید می کند که نه تنها انسان موسیقی را می سازد بلکه روابط خود را نیز با آن شکل می دهد. سه مفهومی که گاستون از آنها حمایت می کند به عنوان اصول استفاده از موسیقی بیان می کند به شرح زیر است:

– ایجاد یا حفظ ارتباطات بین فردی

– رشد حس ارزش در حین شکوفایی

– استفاده از قدرت ریتم برای ایجاد ثبات و نظم

گاستون ادعا می کند که موسیقی یک رویداد واقعی است که در زمان رخ می دهد و توجه کامل شخص را در هر لحظه می طلبد.

موسیقی دارای برخی ویژگی‌های اساسی است که مستلزم کسب اجازه از شنوندگان، تحریک مغز آنها و برانگیختن رفتار حرکتی نسبت به موسیقی است.

ساختار و نظم موسیقی، به ویژه ریتم آن، می تواند به رشد و ذهن آگاهی فرد از دنیای بیرون کمک کند.

موسیقی به دلیل توانایی در برقراری ارتباط، ویژگی دلپذیر و لذت بخشی دارد که اغلب به عنوان منبعی الهام بخش برای تعامل اجتماعی به افراد کمک می کند.

فواید موسیقی برای تقویت روحیه

فواید موسیقی برای تقویت روحیه

مهم نیست به تقویت روحی نیاز دارید، یا خیلی سرحال و با نشاط هستید. موسیقی ممکن است شما را از حالت روحی که در حال حاضر دارید به حالتی شادتر یا بانشاط تر برساند.

استفاده از موسیقی برای مزایای سلامت روان عبارتند از:

 بهبود خواب:

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی دانش آموزان، موسیقی کلاسیک آرام بخش قبل از خواب کیفیت خواب را افزایش می دهد و همچنین علائم غم و اندوه را کاهش می دهد. آنها از آن به عنوان اثر موتزارت یاد می کنند.

تقویت روحیه:

بر اساس تحقیقات، گوش دادن به موسیقی شاد ممکن است شما را شادتر کند، به خصوص اگر هنگام انجام کاری شاد مانند خندیدن یا ورزش سعی کنید خلق و خوی خود را تقویت کنید. (به همین دلیل است که توصیه می شود هنگام انجام کارهای خانه به موسیقی شاد گوش دهید.)

سطح استرس شما کاهش می یابد:

یک قطعه موسیقی آرامش بخش ممکن است تا حد زیادی احساس تنش یا اضطراب شما را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است افرادی که به موسیقی گوش می دهند فشار خون پایینتری دارند. ضربان قلب، فشار خون و سطح هورمون استرس کورتیزول در حالی که به موسیقی آرام بخش گوش می دهید کاهش می یابد.

چه نوع موسیقی برای سلامت روان مفید است؟

اکنون می دانیم که موسیقی نقش بسزایی در افزایش سلامت روان دارد، اما چه نوع موسیقی را باید گوش داد؟ آیا همیشه باید به موسیقی شاد گوش داد یا همیشه باید به موسیقی کلاسیک گوش کرد؟

احساسات مثبت و منفی باید در تعادل باشند تا مغز همیشه سالم باشد. به طور کلی موسیقی روحیه افراد را بالا می برد.

احساسات به وضوح به میزان هوشیاری و پردازش اطلاعات مغز اشاره دارد، در حالی که تغییرات خلقی به تغییرات طولانی مدت اشاره دارد.

با این حال، سرعت موسیقی بسیار مهم است.

در حالی که آهنگ های کند و به اصطلاح مینور، شنوندگان را آرام می کند و تا حدب باعث غم و اندوه می شود، موسیقی با ضرب آهنگ سریع باعث شادی و هیجان می شود (توجه داشته باشید که تأثیر این موسیقی طولانی مدت است و نباید همیشه کلاسیک باشد یا شاد گوش کنید زیرا به این موضوع اشاره کردیم که مغز نیاز به تعادل دارد)

موسیقی درمانی چگونه عمل می کند؟

نحوه تأثیر موسیقی بر مغز بسیار پیچیده است.

هر جنبه ای از موسیقی، از جمله نت های بلند و پایین، بلندی و صدا، ریتم، نواختن ساز توسط خود یا گوش دادن به موسیقی و… به وسیله بخش های مختلف مغز پردازش می شود.

برای مثال، ریتم یک قطعه موسیقی توسط مخچه پردازش می‌شود، سیگنال های احساسی موسیقی توسط لوب‌های فرونتال رمزگشایی می‌شود، و زیر و بمی آن توسط بخش کوچکی از لوب گیجگاهی سمت راست درک می‌شود.

با گوش دادن به موسیقی مناسب و قوی، هسته اکومبنس، مرکز پاداش مغز، حتی ممکن است چندین نشانه های فیزیکی لذت را در انسان ایجاد کند.

به همین دلیل است که واکنش‌های فیزیکی عمیقی که بدن نسبت به موسیقی دارد ممکن است در موسیقی درمانی برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات روانی استفاده شود.

موسیقی درمانی برای چه افرادی سودمند است؟

بسیاری از افراد از موسیقی درمانی سود می برند. موسیقی ممکن است برای درمان مسائل جسمی و احساسی مورد استفاده قرار گیرد زیرا بسیار متنوع است.

در موارد خاص، موسیقی درمانی به طور قابل توجهی موثرتر از سایر روش های متنوع درمانی به بیماران کمک کرده است.

زیرا گاهی اوقات بدن به روش‌های مختلفی به موسیقی پاسخ می‌دهد که در حین استفاده از روش‌های درمانی دیگر رخ نمی‌دهد.

موسیقی درمانی اغلب برای درمان علائم اختلالات مرتبط با سلامت روان استفاده می شود، زیرا ممکن است احساسات مطلوب را برانگیخته و مراکز پاداش مغز را فعال کند.

ارزیابی و بهبود عملکرد شناختی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی با موسیقی درمانی امکان پذیر است.

بنابراین، تحقیقات ثابت کرده است که موسیقی درمانی می تواند به افرادی که از آسیب های روحی، جسمی، مغزی یا آلزایمر رنج می برند کمک کند.

مزایای موسیقی درمانی فقط برای درمان بیماری های خاص محدود نمی شود. موسیقی همچنین در شرایط مختلف دیگر نیز برای افراد مفید و سودمند واقع می شود. موسیقی علاوه بر کاهش تنش و استرس، عزت نفس را نیز افزایش می‌دهد که مهارت‌های اجتماعی از جمله تعامل کلامی، رفتار اجتماعی، روابط عمومی و غیره را افزایش می‌دهد.

تمایز بین گوش دادن به موسیقی و موسیقی درمانی

تمایز بین گوش دادن به موسیقی و موسیقی درمانی

گوش دادن به موسیقی می تواند واقعاً خوب باشد، اما موسیقی درمانی چیز دیگری است. در طول یک جلسه موسیقی درمانی به طور فعال با موسیقی تعامل خواهید داشت. شما آماده شنیدن هدفی در این جلسه هستید.

موسیقی‌درمانگر قبل از اینکه به موسیقی گوش دهید، تجربه موسیقی را چارچوب بندی می‌کند و سپس بحثی را انجام می‌دهد تا به شما کمک کند به دیدگاه های جدیدی دست یابید.

موسیقی درمانی از دیدگاه روانشناسی

درمانگران موسیقی طیف وسیعی از راهبردها را به کار می گیرند، مانند درمان های گیرنده و خلاق. بیشتر افراد مبتلا به بیماری های جسمی و روانی نیاز دارند که در بیان مشکلات و رنج های عاطفی خود احساس راحتی کنند. بیان نقش کلیدی در بهبودی دارد.

اهداف موسیقی درمانی به خوبی اندیشیده شده است. تاثیر موسیقی بر سلامت جسمی و عاطفی شما از موسیقی درمانی بسیار زیاد است.

همه نمی دانند که موسیقی درمانگران باید دارای مدرک موسیقی درمانی باشند و اغلب در محیط هایی از جمله بیمارستان ها، درمانگاه ها،مراکز توانبخشی، مدارس و مهدکوک ها کار می کنند.

کلام پایانی

موسیقی درمانی کمک زیادی به افراد میکند. به طور مثال، افراد «اوتیستیک» (درخودمانده) و «اسکیزوفرنیک» می توانند انزوای خود را کاهش دهند.

هنگامی که بیماران سکته مغزی و افراد مبتلا به اختلالات “نورولوژیک” به موسیقی ریتمیک گوش می دهند، حرکات ماهیچه ای آنها هماهنگ تر و در عین حال بهتر می شود.

در نتیجه مهارت های حرکتی آنها بهبود می یابد. علاوه بر این، اگر موسیقی دارای ریتم آرام و کیفیت آرامش بخش باشد، پاسخ بیماران به دست آوردن آرامش روحی و جسمی خواهد بود.

احساسات، افکار و تجربیات منفی بیماران را می توان از طریق موسیقی درمانی از بین برد.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x